• Anonym (Farmor)

    Farmor får inte träffa sina barnbarn

    Jag är farmor till två stycken barnbarn. Tyvärr gick min son bort för ett par år sedan och relationen till mina barnbarns mamma har blivit sämre och sämre.

    Hon har nu tagit avstånd helt och hållet från mig, mina två andra barn och även barnbarnens kusiner.

    Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn.

    Det ena barnbarnet är i tidiga tonåren och där kan jag till viss del ha kontakt ändå, men med den yngre är det svårare.

    Är det bara att svälja och vänta ut tills båda är så stora att vi kan ha kontakt själva eller kan jag vända mig någonstans för tips och råd?

  • Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn
  • Anonym (123)

    Du har ingen rättighet att träffa dom. Så ja det är bara att svälja.

  • Anonym (ko)

    Börja med att gottgöra deras mamma och be om ursäkt.... så kanske du får tillgång till barnen.

  • Brumma

    Det beror lite på hur nära ni stått varandra.

    Du har inte "umgångesrätt" per automatik pga att ni är släkt, däremot stor det inskrivet i föräldrabalken att vårdnadshavaren har skyldighet att se till att barnen har umgänge med särskilt närstående personer. Det kan vara en farmor, fd bonusförälder, kusin eller annan person som står barnet mkt nära.

    Man kan i dessa fall få dom på umgänge. Man får inte själv stämma på umgänge däremot utan vända sig till socialnämnden som sedan beslutar om de vill föra din talan.

  • Yasqq

    "Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn."

    Vad menar du med att du i din sorg inte gjort allt rätt? Har du behandlat dina barnbarns mamma illa så är det ju inte så konstigt om hon inte vill ha kontakt med dig?

    Visst borde hon kunna se till att barnen fick träffa dig och släkten på sin pappas sida, men om relationerna var dåliga från början blir ju viljan att anstränga sig mindre. 
  • Anonym (fafa)
    Anonym (Farmor) skrev 2017-11-07 23:55:19 följande:

    Jag är farmor till två stycken barnbarn. Tyvärr gick min son bort för ett par år sedan och relationen till mina barnbarns mamma har blivit sämre och sämre.

    Hon har nu tagit avstånd helt och hållet från mig, mina två andra barn och även barnbarnens kusiner.

    Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn.

    Det ena barnbarnet är i tidiga tonåren och där kan jag till viss del ha kontakt ändå, men med den yngre är det svårare.

    Är det bara att svälja och vänta ut tills båda är så stora att vi kan ha kontakt själva eller kan jag vända mig någonstans för tips och råd?


    Du kan ju börja med att rannsaka dig själv, vad är det du inte gjort rätt? Varför har mamman klippt banden?
  • annabellelee

    Om du" inte gjort allt rätt", och kanske sårat barnens mamma, börja med att prata med henne, be om ursäkt, förklara att det gjordes överilat i sorg, och fråga vad du kan göra för dem nu.

  • Kjell2
    Anonym (Farmor) skrev 2017-11-07 23:55:19 följande:

    Jag är farmor till två stycken barnbarn. Tyvärr gick min son bort för ett par år sedan och relationen till mina barnbarns mamma har blivit sämre och sämre.

    Hon har nu tagit avstånd helt och hållet från mig, mina två andra barn och även barnbarnens kusiner.

    Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn.

    Det ena barnbarnet är i tidiga tonåren och där kan jag till viss del ha kontakt ändå, men med den yngre är det svårare.

    Är det bara att svälja och vänta ut tills båda är så stora att vi kan ha kontakt själva eller kan jag vända mig någonstans för tips och råd?


    Du har inga möjligheter att driva en umgängestvist själv. Du måste få soc att väcka talan.

    Bästa sättet framåt är nog att ransaka dig själv i hur det har kunnat gå snett med barnets mor och sen ödmjukt och försiktigt försöka bygga upp en bra relation.
  • Anonym (Y)
    Brumma skrev 2017-11-08 08:19:29 följande:

    Det beror lite på hur nära ni stått varandra.

    Du har inte "umgångesrätt" per automatik pga att ni är släkt, däremot stor det inskrivet i föräldrabalken att vårdnadshavaren har skyldighet att se till att barnen har umgänge med särskilt närstående personer. Det kan vara en farmor, fd bonusförälder, kusin eller annan person som står barnet mkt nära.

    Man kan i dessa fall få dom på umgänge. Man får inte själv stämma på umgänge däremot utan vända sig till socialnämnden som sedan beslutar om de vill föra din talan.


    Kan soc tvinga barnen att umgås med TS mot sin vilja?

    Risken är stor att barnen vill inte umgås med TS om hon går via soc istället av att försöka bli sams med mamman...
  • Anonym (Sonja)

    Vad kan myndigheterna göra?Det handlar inte om barnets rätt till sin mamma och pappa,utan farmor i det här fallet .

  • sextiotalist
    Anonym (Y) skrev 2017-11-08 09:06:24 följande:
    Kan soc tvinga barnen att umgås med TS mot sin vilja?

    Risken är stor att barnen vill inte umgås med TS om hon går via soc istället av att försöka bli sams med mamman...
    Det går ju knappast, men de kan skapa möjligheter för barnbarnen och farmordern att träffas.
Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn