• Sheltielife

    BF oktober 2019!

    Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

    Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

    Välkomna hit och grattis till plusset! :D

  • Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Blåsippan84

    Ett tag sedan jag skrev här. Men såg flera som har rul i v:). Jag har mitt på ons. Någon som ska ta reda på kön? Detta är tredje barnet vi väntar. Nr 1 och 2 ville vi absolut inte. Denna gång vill vi båda, haha. Men oj så mkt synpunkter man får på detta. "Man kan ju inte öppna paketet i förväg" osv. Vill så gärna att ta reda på för vår lilla familj ska kunna förbereda oss, men just nu känner jag avsmak till att säga till kollegor osv. Hur ska man göra?

    Vet ju sedan tidigare att man får så konstiga kommentarer när man är gravid. Helt plötsligt blir det ok att säga och fråga alla möjliga saker. "Åh väntar du tvillingar?" "Vilken liten mage du har?" "Oj har du gått upp så mkt?" Klappa på magen fast man knappt känner varandra. Blivit så less på det tidigare ggr och blir lika less denna gång, haha. Nu har jag fått ventilera min frustration ;)

  • Xrissy
    ballerinakakaoreo skrev 2019-05-04 12:50:12 följande:

    Är det bara jag som inte har gått upp något i vikt ännu? Är det farligt? Jag vägde mig vid inskrivningen och väger exakt likadant nu (- ett par hundra gram) och går in i v. 20 nästa vecka, och då väger ju livmodern och bebisen + moderkaka och fostervatten lite också. Börjar bli orolig att något är fel eller att barnet inte får i sig tillräckligt med näring, jag äter ju regelbundet och varierat + följer mina cravings när de kommer..


    Inte bara du som nojar över vikten, här är en till! Jag har ökat typ 1 kilo sedan jag blev gravid. Försöker precis som du äta varierat (äter förmodligen både mer och nyttigare än innan jag blev gravid) och regelbundet. Får man skäll av barnmorskan om man inte går upp i vikt? :( Hon pratade om att 15 kilo var lagom för mig under inskrivningssamtalet. Var/är smal.
  • EliS86

    Inte varit inne här på länge men tänkte höra ifall det är någon förstföderska här inne som fortfarande inte känt bebis? Är nu i v18 och känner noll från bebis vad jag vet. Har i dagarna uppmärksammat att livmodern känns tyngre, som en vattenballong som någon bara tryckt in i magen och som ibland trycker på urinblåsan.

    Försöker att inte bli orolig då jag hörde hjärtat förra veckan hos bm men jag hade hoppats iaf känna ett fladder nu...

  • Sc24

    Hej!

    Plussade 14e februari efter att läkare sagt att jag kommer ha extremt svårt att skaffa barn men det gick efter vårt första försök och är nu i v 18+1. Känner mig lite väl sen här men misstänker att jag kände två sparkar i förrigår men har sedan dess inte känt något? Fick höra bebisens hjärtljud igår men man kan inte låta bli att undra varför jag inte känt mer. Nån som känner igen sig?

  • ballerinakakaoreo
    EliS86 skrev 2019-05-09 20:59:08 följande:

    Inte varit inne här på länge men tänkte höra ifall det är någon förstföderska här inne som fortfarande inte känt bebis? Är nu i v18 och känner noll från bebis vad jag vet. Har i dagarna uppmärksammat att livmodern känns tyngre, som en vattenballong som någon bara tryckt in i magen och som ibland trycker på urinblåsan.

    Försöker att inte bli orolig då jag hörde hjärtat förra veckan hos bm men jag hade hoppats iaf känna ett fladder nu...


    Har du gjort något ultraljud än? Du kanske har moderkakan i framvägg eller en bakåtlutad livmoder? 
  • Kate000
    EliS86 skrev 2019-05-09 20:59:08 följande:

    Inte varit inne här på länge men tänkte höra ifall det är någon förstföderska här inne som fortfarande inte känt bebis? Är nu i v18 och känner noll från bebis vad jag vet. Har i dagarna uppmärksammat att livmodern känns tyngre, som en vattenballong som någon bara tryckt in i magen och som ibland trycker på urinblåsan.

    Försöker att inte bli orolig då jag hörde hjärtat förra veckan hos bm men jag hade hoppats iaf känna ett fladder nu...


    Jag 18+5 har inte kännt något nämnvärt än. Kan ha varit något igår men osäker. Jag gjorde ett privat ultraljud i v 13, då såg vi hur det sparkades för fullt. Fick då veta att min livmoder ligger så jag kommer troligen känna rörelser sent. Hon sa då också att jag inte skulle bry mig så mycket vad alla appar och dyl säger om när man kan känna sparkar, att några kommer känna det senare. Jag har rul 20 maj.

    Kanske ska säga att min problem mage efter veckor med konstant kräkande fortfarande är i obalans och blåser upp sig till och från, men "balongen" ovanför navel har börjat sjunka ner och nu ser magen äntligen gravid ut istället ^^. Man kan också tydligt känna lillens kokong. Jag har äntligen halverat medicin intaget av lergigan comp och försöker sluta helt. Mår inte illa i samma utsträckning längre.^^ Magkatarr medicinerna får jag duktigt fortsätta med.
  • Etta

    [quote=79615986][quote-nick]EliS86 skrev 2019-05-09 20:59:08 följande:[/quote-nick]Inte varit inne här på länge men tänkte höra ifall det är någon förstföderska här inne som fortfarande inte känt bebis? Är nu i v18 och känner noll från bebis vad jag vet. Har i dagarna uppmärksammat att livmodern känns tyngre, som en vattenballong som någon bara tryckt in i magen och som ibland trycker på urinblåsan.

    Försöker att inte bli orolig då jag hörde hjärtat förra veckan hos bm men jag hade hoppats iaf känna ett fladder nu...[/

    [quote=79616151][quote-nick]Sc24 skrev 2019-05-09 22:07:47 följande:[/quote-nick]Hej!

    Plussade 14e februari efter att läkare sagt att jag kommer ha extremt svårt att skaffa barn men det gick efter vårt första försök och är nu i v 18+1. Känner mig lite väl sen här men misstänker att jag kände två sparkar i förrigår men har sedan dess inte känt något? Fick höra bebisens hjärtljud igår men man kan inte låta bli att undra varför jag inte känt mer. Nån som känner igen sig?[/

    Som förstföderska kände jag inget förrän v 20, hade då moderkakan i framvägg som fungerar som en stötdämpare. Nu som omföderska kände jag de första rörelserna i v 18, men har gått flera dagar emellan. Enligt 1177 är det först i v 25 man ska känna varje dag eftersom bebisen innan har gått om plats i livmodern. Men man nojar ju så mycket och svårt att inte jämföra sig med andra!

  • Jinthry

    Jag är i vecka 16+2 nu, och jag har känt sparkar denna vecka. Jag vet dock att moderkakan ligger i bakväggen, så det kanske har gjort det lättare. Sedan kan det också vara att min mage har kommit fram väldigt mycket nu också. Alltså, att jag har en stor mage. Men när det är så här tidigt så ska man ju inte riktigt känna sparkar varje dag och så, så jag tror inte att det är någon fara att det går en vecka imellan.

  • Etta

    Nu har vi varit på RUL och allt såg bra ut! Så skönt! :) Jag hade moderkakan i bakvägg denna gången så får se om jag känner mer fosterrörelser nu än sist.

  • Jinthry
    Etta skrev 2019-05-10 10:45:55 följande:

    Nu har vi varit på RUL och allt såg bra ut! Så skönt! :) Jag hade moderkakan i bakvägg denna gången så får se om jag känner mer fosterrörelser nu än sist.


    Vad skönt! Grattis! Valde ni att ta reda på kön?
Svar på tråden BF oktober 2019!