• Anonym (oroligpappa)

    Väntar fel kön, krossat förhållande

    Vi är en  normal familj som har ett barn och väntar vårt andra barn. 


    Problemen började när vi tog reda på kön på andra barnet (nipt). Det fanns starka  önskemål/drömmar från min fru om att även nummer två skulle bli en tjej. 


    Nu verkar det inte bli så utan en lite pojke kommer komma.

    Detta mottogs med en stor besvikelse hos min fru, så pass att hon ville göra abort. Detta hade varit ett alternativ då det var ganska tidigt i graviditeten men jag var inte alls beredd på att min fru skulle påverkas så av detta och under flera veckor diskuterade vi det fram o tillbaka. För mig spelar kön inte någon roll. Huvudsaken att det är ett friskt barn. Men för min fru däremot fanns aldrig det alternativet. Nu ser hon bara två alternativ. Antingen skiljer vi oss eller adopterar vi bort barnet.

    Abort som alternativ föll till slut bort då en sen abort verkade ganska tuff.  Men nu går hon och är så ångerfull och planerar skilsmässa eller hotar med att adoptera bort barnet.
    Hon kan inte se sig som en pojkmamma och säger att hon aldrig kommer klara av att ha en pojke i familjen, att hon hellre är ensam än går och är avundsjuk på andra som fått två tjejer. 


     


    Hels situationen är helt absurd och jag är bokstavligt talad chockad. Hon vill alltså  förstöra familjen.  Låta dottern (och den kommande pojken) växa upp med skilda föräldrar eller adoptera bort barnet  för att det inte motsvarar hennes dröm. 
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre. 
    Jag är orolig för vår dotter, för vad som kommer att hända. Jag är orolig att min fru mår så pass dåligt psykiskt att hennes förmåga att ta beslut är begränsad. Det känns inte som en normal tanke att ta när vi lever i ett bra förhållande (tills nu då) och har en fin dotter redan. 

    Själv mår jag härefter. Känner mig både dum, ledsen och bedragen. 
    Hade vi diskuterat det helt innan kunde man ju faktiskt på allvar hitta en väg att garantera kön vi a ivf ( till en rätt häftig prispeng)  
    Dum att jag inte har sett detta innan eller att vi inte pratat igenom till 100% samtidigt som jag är sjukt rädd för hur det kommer gå. Vad händer om hon går igenom hela graviditeten och sen vill skiljas och jag blir ensam med pojken med skilsmässa och allt vad det innebär med en nyfödd.  Vad har hänt, kan min fru drabbats av en sådan depression eller chock att hon kan göra så här? Någon som har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Väntar fel kön, krossat förhållande
  • Anonym (???)
    Anonym (oroligpappa) skrev 2020-01-09 14:14:43 följande:
    Ja du, det är för att hon aldrig varit våldsam någonsin och för att hon över allt annat älskar vår dotter så jag tror att där finns det nog trots allt en gräns där verkligheten tar över. 
    Tyvärr läser man titt som tätt om instabila föräldrar som faktiskt dödat sina små barn. Skriver det inte för att vara elak men alltså, läs bara alla artiklar om människor med dåligt psykiskt mående som gör sådana saker. 
  • Anonym (Moi)

    Usch. Får ont i magen. Jag blir orolig för din son. Skulle aldrig lämna honom själv med henne. Kanske har det gått för att han varit en enkel bebis som du skrev någonstans. Tänk när det inte är så. Hon verkar inte ha tagit till sig barnet eller knutit an. Har hon en förlossningsdepression (har inte läst allt)? När ska du vara föräldraledig? Hon låter verkligen sjuk. Har verkligen psykologen släppt detta? Då kan ni inte varit så ärliga som här. Så fruktansvärt det måste vara för dig, att älska sitt barn men uppleva att mamman inte gör det. Fy fan!

  • MaryM

    TS, jag förstår att det är skitsvårt för dig, du älskar din fru och vill inte se att det är nåt allvarligt fel på henne.

    Jag har följt din tråd från början, och jag tror vi alla hoppades att hon skulle bli av med dessa tankar när hon fick sin bebis hos sig. Men så har ju inte skett :(

    Jag håller med alla som skriver att du inte bör lämna dem ensamma. Förstår att det är svårt att fatta att det är så illa, och hon kanske inte skulle skada honom, men du kan inte chansa! Hittills har du hela tiden skyddat era barn och varit ansvarsfull, du måste försätta med det!

    Du får gå in och bli föräldraledig nu. Hon MÅSTE börja hos psykolog. Du måste bli tuffare. Dessa bisarra tankar om att hon ska ta dottern och flytta iväg.. hon är riktigt sjuk TS.

    Er fina lilla bebis. Jag får tårar i ögonen. Tycker så synd om er alla.

    Ordna nu direkt så att du kan vara föräldraledig. Det är första steget. Sen kräv att hon går till psykolog. Gå via BVC, det är nog snabbaste vägen.


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Lyssna) skrev 2020-01-09 21:39:59 följande:

    TS. Hon har ju redan berättat om vari den kognitiva dissonansen finns: hennes dröm var att få två flickor, vilket är förstört nu - och hon kan inte identifiera sig med det nuvarande som är något annat än det. Möt henne i det till att börja med. Låt henne berätta om den drömmen hon haft. Bekräfta den. Försök inte övertyga henne om att din bild av att "kön spelar ingen roll" är det korrekta. För henne är det ju uppenbart viktigt? Försök nå kärnan i hennes dröm. Framöver kanske hon kan omformulera den drömmen, men hon är inte där än. Ta det i hennes takt och försök inte "omvända" henne. Moralisera inte.


    Men vadå "möt henne" och "ta det i hennes takt"??

    Det ska han verkligen inte göra, frun behöver proffshjälp för hon är svårt sjuk! Ts ska inte behöva leka psykolog längre, detta har gått alldeles för långt redan.... hon blir inte bättre
  • Anonym (Eva)
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 07:51:04 följande:

    Men vadå "möt henne" och "ta det i hennes takt"??

    Det ska han verkligen inte göra, frun behöver proffshjälp för hon är svårt sjuk! Ts ska inte behöva leka psykolog längre, detta har gått alldeles för långt redan.... hon blir inte bättre


    Instämmer! genom att låta detta fortgå riskerar du att skada ditt barn, ts. Du måste omedelbart söka hjälp!
  • Lione81
    Anonym (oroligpappa) skrev 2019-02-27 15:28:38 följande:

    Jag har kontaktat hennes familj och har privat tagit kontakt med psykolog men hon kan fort inte se sig i den situationen. och nån hjälp vill hon inte ha då det bara kommer leda till att de kommer övertyga henne till att behålla det. 

    Ja som ni säger så ifrågasätter jag hela vårat förhållande och henens sätt att se på killar. Sådana här drag har jag aldrig sett någonsin tidigare och vi fick ju faktiskt en dotter först.  Kan ju verkligen förstå att kvinnor kan ha drömmar och önskemål men aldrig någonsin hört det gå så långt. 


    Vad säger hennes familj om hennes beslut?

    Ska ni behålla barnet?
  • Bagar Bengtsson
    Lione81 skrev 2020-01-20 00:43:02 följande:
    Vad säger hennes familj om hennes beslut?

    Ska ni behålla barnet?
    Du får läsa tråden, iaf TS inlägg.
  • Anonym (A)
    MaryM skrev 2020-01-10 06:44:33 följande:
    TS, jag förstår att det är skitsvårt för dig, du älskar din fru och vill inte se att det är nåt allvarligt fel på henne.

    Jag har följt din tråd från början, och jag tror vi alla hoppades att hon skulle bli av med dessa tankar när hon fick sin bebis hos sig. Men så har ju inte skett :(

    Jag håller med alla som skriver att du inte bör lämna dem ensamma. Förstår att det är svårt att fatta att det är så illa, och hon kanske inte skulle skada honom, men du kan inte chansa! Hittills har du hela tiden skyddat era barn och varit ansvarsfull, du måste försätta med det!

    Du får gå in och bli föräldraledig nu. Hon MÅSTE börja hos psykolog. Du måste bli tuffare. Dessa bisarra tankar om att hon ska ta dottern och flytta iväg.. hon är riktigt sjuk TS.

    Er fina lilla bebis. Jag får tårar i ögonen. Tycker så synd om er alla.

    Ordna nu direkt så att du kan vara föräldraledig. Det är första steget. Sen kräv att hon går till psykolog. Gå via BVC, det är nog snabbaste vägen.
    Håller med
  • Lione81
    Bagar Bengtsson skrev 2020-01-20 12:13:42 följande:

    Du får läsa tråden, iaf TS inlägg.


    Står inget i TS om hennes familj vad dom tycker och tänker. Hade läst igenom alla inlägg när jag skrev inlägget.

    Han beskriver ju bara hennes situation.
  • Bagar Bengtsson
    Lione81 skrev 2020-01-23 03:02:39 följande:
    Står inget i TS om hennes familj vad dom tycker och tänker. Hade läst igenom alla inlägg när jag skrev inlägget.

    Han beskriver ju bara hennes situation.
    När du frågar "Ska ni behålla barnet?" så undrar jag hur du tänker... Barnet är ju några månader redan, ska de adoptera bort det tänkte du eller? Pappan vill ju iaf ha vårdnaden om det. Det framgår tydligt!
Svar på tråden Väntar fel kön, krossat förhållande