• Bonusmamman14

    Får inte kalla mig mamma?!

    Okej, så en snabb fråga.

    Har ett bonusbarn på 5 år som de senaste månaderna har börjat kalla mig mamma istället för mitt namn eller ?bonusmamma?. Detta är något som kommit helt självmant från barnet och ingenting som blivit ?påtvingat? då jag själv blev tvingad att kalla min mammas nya för pappa som barn.

    Dock har barnets mamma nu fått reda på detta och verkar ha problem med det. Vi har på flera sätt fått veta att hon sagt till barnet att INTE kalla mig för mamma. Hon har även erkänt detta.

    Min tanke är då, kan man inte vara glad för att ens barn har en ny människa i sitt liv som den känner sådan tillit och trygghet och har sån bra relation till att den kan kalla personen mamma? Hur hade ni andra reagerat om ert barn kallade barnets andres förälders nya för mamma/pappa?

    Har inga egna biologiska barn men hade jag varit mamman hade jag blivit superglad om mitt barn kände den tryggheten med den nya partnern.

  • Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!
  • Anonym (Gigi)
    Brumma skrev 2019-03-30 19:12:12 följande:

    Just för att det inte ÄR ett litet barn som "bara säger fel" - en femåring bör, som du skriver, inte underskattas och säger inte fel om o om igen.. en femåring vet absolut att TS är "pappas nya"..

    Som jag skrivit tidigare så tycker jag absolut att man bör prata med barnet, men utan att försöka påverka.

    Min bonus var i samma ålder som TS bonus ungefär första gången hon tog upp ftågan. Sedan glömde hon det ;)

    Hon tog upp det återigen när hon var i åttaårsåldern - då förklarade jag att hon hade en mamma men att hon fick kalla mig vad hon ville, men att hon äceb skulle vara medveten om hur mamman kunde känna. Jag - eller min man - har aldrig kallat mig för ngt annat än mitt namn, men HON har sedan hon var liten beskrivit mig som "min extramamma" när hon presenterat mig för någon. Det är även HON som sagt att när hon är hos oss är jag som hennes mamma. Så jodå, sådant kan komma från barnen utan bonusförälderns inblandning.

    Jag håller hekt med dig om att man bör prata om det med barnet. Men som sagt inte bestämma åt barnet, som mamman här verkar göra.


    Vadå som mamman här verkar göra?
  • möjligt
    Brumma skrev 2019-03-30 19:12:12 följande:

    Just för att det inte ÄR ett litet barn som "bara säger fel" - en femåring bör, som du skriver, inte underskattas och säger inte fel om o om igen.. en femåring vet absolut att TS är "pappas nya"..

    Som jag skrivit tidigare så tycker jag absolut att man bör prata med barnet, men utan att försöka påverka.

    Min bonus var i samma ålder som TS bonus ungefär första gången hon tog upp ftågan. Sedan glömde hon det ;)

    Hon tog upp det återigen när hon var i åttaårsåldern - då förklarade jag att hon hade en mamma men att hon fick kalla mig vad hon ville, men att hon äceb skulle vara medveten om hur mamman kunde känna. Jag - eller min man - har aldrig kallat mig för ngt annat än mitt namn, men HON har sedan hon var liten beskrivit mig som "min extramamma" när hon presenterat mig för någon. Det är även HON som sagt att när hon är hos oss är jag som hennes mamma. Så jodå, sådant kan komma från barnen utan bonusförälderns inblandning.

    Jag håller hekt med dig om att man bör prata om det med barnet. Men som sagt inte bestämma åt barnet, som mamman här verkar göra.


    Fast då är vi överrens, jag tror inte heller att en femåring säger fel om och om igen. Därför tycker jag att man ska prata om det om det sker flera gånger precis som ni gjorde så att det är en medveten grej. Flera här i tråden, inklusive TS, verkar mer låta barnet omedvetet falla in i en vana. Och om barnet säger det en eller två gånger antingen omedvetet eller för att testa och bonusmamman genast skiner upp som en sol, av sin egen känsla av att få relationen bekräftad, så skulle inte jag säga att det är barnets behov som satt den nya standarden. Precis som barn ibland talar illa om saker för att tillfredställa föräldern utan att föräldern bett om det.

    På samma sätt som alla argumenterar att biomammans känslor bör stå tillbaka för barnens behov så tycker jag även att man som bonusförälder bör vara väldigt försiktig och avvaktande tills man är säker på att det här verkligen är barnets behov som kommer igenom, precis som ni gjorde. Att bara omedelbart uppmuntra beteendet, framförallt när man vet/tror att det även kan leda till en infekterad situation med biomamman känns själviskt.

    I TS fall, gissning baserat på hur hon uttrycker det, verkar hon inte på något sätt ha ifrågasatt eller rättat barnet från första början.
  • Brumma
    Anonym (Gigi) skrev 2019-03-30 20:12:10 följande:

    Vadå som mamman här verkar göra?


    Mamman har sagt till barnet att hon inte får kalla sin bonusmamma för mamma, dvs bestämt för barnet...
  • Anonym (Gigi)
    Brumma skrev 2019-03-30 21:18:26 följande:

    Mamman har sagt till barnet att hon inte får kalla sin bonusmamma för mamma, dvs bestämt för barnet...


    Eller gjort precis som du gjorde. Fast flera gånger.
  • Anonym (Styv)
    Brumma skrev 2019-03-30 21:18:26 följande:
    Mamman har sagt till barnet att hon inte får kalla sin bonusmamma för mamma, dvs bestämt för barnet...
    Det är ju en självklarhet.
    Det borde både ts och hennes karl begripa.

    Stackars mamman...
  • Brumma
    Anonym (Gigi) skrev 2019-03-30 21:22:02 följande:

    Eller gjort precis som du gjorde. Fast flera gånger.


    Fast nu har ju även mamman sagt att hon förbjudit barnet. Så nej.
  • Brumma
    Anonym (Styv) skrev 2019-03-30 21:22:51 följande:

    Det är ju en självklarhet.

    Det borde både ts och hennes karl begripa.

    Stackars mamman...


    Vari ligger självklarheten? Att mammams rätt att bestämma är viktigare än barnets?
  • möjligt
    Brumma skrev 2019-03-30 21:49:38 följande:

    Fast nu har ju även mamman sagt att hon förbjudit barnet. Så nej.


    Fast vi VET inte att mamman ?förbjudit? det, det är ett väldigt starkt ordval. Vi vet bara att hon på något vis uttryckt till barnet att det inte bör eller att det inte är lämpligt att kalla bonusmamman just mamma.
  • Anonym (Styv)
    Brumma skrev 2019-03-30 21:50:53 följande:
    Vari ligger självklarheten? Att mammams rätt att bestämma är viktigare än barnets?
    Ja, faktiskt.
    Ett barn har EN mor och någon som beter sig som ts rör bara till det och skapar osämja.
  • Brumma
    möjligt skrev 2019-03-30 21:55:29 följande:

    Fast vi VET inte att mamman ?förbjudit? det, det är ett väldigt starkt ordval. Vi vet bara att hon på något vis uttryckt till barnet att det inte bör eller att det inte är lämpligt att kalla bonusmamman just mamma.


    Nej vi vet inte - eftersom vi inte känner mamman får vi utgå från vad TS skriver. Och hon skriver att mamman sagt att hon sagt till barnet att hon inte får kalla TS mamma..
Svar på tråden Får inte kalla mig mamma?!