• Anonym (TS)

    Downs syndrom och abort

    Denna frågan har varit uppe på FL ett flertal gånger, men eftersom folk är så känsliga om att bumpa en gammal tråd gör jag en ny. 

    Skulle du gjort abort om du fick veta att fostret hade Downs syndrom? Själv skulle jag gjort abort. 

  • Svar på tråden Downs syndrom och abort
  • BurningDiamond
    Anonym (Liinda) skrev 2019-08-14 23:46:09 följande:
    Ordet handikappat känns lite förlegat men hur vet du att du till 100% inte får ett ?handikappat? barn?

    Bara för att man inte vet till 100% att ett foster kommer utvecklas till en "fullfungernade" individ betyder inte att man inte har rätt att önska sig ett "fullfungerande" barn.

  • Anonym (s)

    Nu är jag man men jag skulle inte bry mig om jag skulle få ett barn med Downs. Dom kan leva ett fullgott liv och det skulle ju ändå vara mitt barn. Världen kommer bli jävligt tråkig om vi bara ska ha perfekta människor.

  • Anonym (Lili)

    Jag har redan fyra barn, och jag hade gjort abort. Pga att det skulle påverka mina barn så pass mycket.

    Hade jag däremot varit 40+, och inte haft några barn, då hade jag övervägt att behålla.

  • Deceree1

    Jag är lite förvånad faktiskt över svaren här. Att så många skulle välja abort om de visste att barnet var ett ds-barn. Jag kan nog inte säga hur jag skulle göra själv. Jag menar absolut inte att jag dömer nån för att de vill göra abort, jag blev bara förvånad.

  • jrockyracoon

    Jag hade som många andra här valt abort för några år sedan.

    Men idag har jag förstått att barn med Downs syndrom ofta är betydligt kärleksfullare och öppnare är många andra barn. Därtill har jag själv blivit lite äldre och mer mogen. Så idag, nej, jag hade inte valt bort ett barn med downs syndrom, utan tyckt att det var spännande!

    Vi behöver mer karaktärer och mer kärlek i Sverige. Att välja bort barn p.g.a. dess intelligens eller utseende, etc. är ganska motbjudande. Men jag antar att rädslan för det vi inte känner till ofta styr vårt beteende.

    De i tråden som har berättat om en personlig kontakt de haft med någon som har downs syndrom - tycks vara betydligt mer positiva än de som inte har det. En notering som stöder min tes.

  • pyssel
    jrockyracoon skrev 2019-08-15 03:33:05 följande:

    Jag hade som många andra här valt abort för några år sedan.

    Men idag har jag förstått att barn med Downs syndrom ofta är betydligt kärleksfullare och öppnare är många andra barn. Därtill har jag själv blivit lite äldre och mer mogen. Så idag, nej, jag hade inte valt bort ett barn med downs syndrom, utan tyckt att det var spännande!

    Vi behöver mer karaktärer och mer kärlek i Sverige. Att välja bort barn p.g.a. dess intelligens eller utseende, etc. är ganska motbjudande. Men jag antar att rädslan för det vi inte känner till ofta styr vårt beteende.

    De i tråden som har berättat om en personlig kontakt de haft med någon som har downs syndrom - tycks vara betydligt mer positiva än de som inte har det. En notering som stöder min tes.


    Stöder din tes? Nej, ingenstans läser jag att vi som skulle göra abort inte känner till eller inte har kontakt med personer med DS, gör du?
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Japp)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-14 22:05:28 följande:
    Köper det inte. Visst många kan lära sig massa saker. Arbetsuppgifter, sköta ett hem, betala räkningar. Men aldrig att de klarar sig utan insatser från samhället. Jobbet har de knappast fått på öppna arbetsmarknaden och god man eller förvaltare är det sällsynt att de är utan. Inte minst är de utsatta för att bli utnyttjade om det inte finns nåt slags säkerhetssystem omkring dem.
    Fu får köpa vad fan du vill. Men jo vissa med down har i stoet sett normalbegåvning vad gäller iq. Ligger på nedre spannet men jo klarar sig helt själva. Utan insatser av samhället. Men att du är trångsynt och en besserwisser visste jag redan så inte förvånad. Men jag som jobbar med dessa människor dagligen och har gjort i många år vet såklart ingenting om detta. Haha
  • Drottningen1970
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-15 06:33:02 följande:

    Fu får köpa vad fan du vill. Men jo vissa med down har i stoet sett normalbegåvning vad gäller iq. Ligger på nedre spannet men jo klarar sig helt själva. Utan insatser av samhället. Men att du är trångsynt och en besserwisser visste jag redan så inte förvånad. Men jag som jobbar med dessa människor dagligen och har gjort i många år vet såklart ingenting om detta. Haha


    Hur kommer det sig att du jobbar med dessa fullt fungerande individer som klarar sig helt utan samhällets stöd undrar man ju då?
Svar på tråden Downs syndrom och abort