• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • SweetCA
    HejsanJenny skrev 2020-06-29 20:07:01 följande:

    Så himla avis på alla som har så mycket mjölk att de kan pumpa ut hela flaskor. Min flicka kämpade ju med vikten, och när hon vid en månad fortfarande inte att hade kommit upp i sin födelsevikt så var vi inne en vända på sjukhuset då vi kände oss oroliga. Jag har ammat sedan dag ett men det var ju tydligen inte nog så vi fick börja komplettera med ersättning efter varje amning. Självklart är det viktigaste att hon är nöjd och glad och framför allt mätt, vilket vi upplever att hon nu är - hon väger äntligen över fyra kilo! - men jag känner en sådan sorg i mitt mammahjärta för nu har hon vant sig vid att få flaskan med ersättning, hon vet att det kommer efter jag ammat henne. Long gone är dagarna av långa mysiga amningsstunder. Nu hetsar hon igenom amningen och tar endast bröstet en kort kort stund för att sedan nöjt slurpa i sig flaskan. Vilket har lett till att min mjölkproduktion inte alls flödar som den gjorde tidigare. Pumpar jag får jag ut typ 10, max 20 ml. Så himla trist och önskar att det jag har att erbjuda var nog att mätta mitt barn. :(


    Vad jobbigt att det inte går som du vill.

    Pumpar jag dagtid får jag ut lika mycket som du och det är bara elektrisk som funkar.
  • SweetCA
    Andreaaaa skrev 2020-06-29 20:53:44 följande:

    Jag är nyfiken på en grej: Kan ni lägga ner era bebbar en stund på typ en filt eller i soffan/sängen, och så ligger de och är nöjda och kollar typ? I så fall, hur länge?

    Min tjej är nöjd i max 2 min om man lägger ner henne OM hon är pigg och mätt, sedan börjar hon protestera (skrika). Hon är 5,5v nu. I sittern kan hon dock vara nöjd lite längre (hon kan somna själv i den också ibland, men helst ska man vippa henne).

    Min son var likadan, och LÄNGE. Det var först när han kunde börja leka med saker som han accepterade att ligga själv. Han var öht rätt grinig och missnöjd länge, men så hade han himla ont i magen också...och nu oroar jag mig för att det verkar bli detsamma med dottern. :-S


    Jo det går en stund, 10-15 minuter max, OM han är mätt, glad och mobilen spelar eller jag har honom med i babynästet så han ser mig, köket, duschen eller så.
  • Liiiiivia

    Hej! Älskar att tråden fortfarande är aktiv, jag själv är mest en läsare hehe. Jag har hittat många bra tips här nu när det är vår tur med en bebis med magknip. Körde igång med Sempers magdroppar igår så hoppas på förbättring snart. Tack för att ni delar med er av tips, råd och pepp!

    Min lilla är 5v gammal och har gått upp från 3190g till ganska prick 4kg. Han har börjat tappa sitt fina fina hår :( det är framtill som det faller av som mest. Är han ensam om att tappa hår?

  • SweetCA

    Håret växer här! Mest i munk frippa haha

    Det här med betingelse är ju toppen. Han sover mycket bättre nu dessutom och det är enklare att lägga ner honom. Helt magiskt. Vi ska testa hur det går när pappa matar nu och sen köra napp o filt!

    Hur mycket kissar ni? Måste tyvärr upp på nätterna och kissa ganska ofta. Är det bara jag? Är ganska törstig med men dricker inget på nätterna. Och det är rejäla kisseriee...

  • Andreaaaa
    Liiiiivia skrev 2020-06-30 09:33:50 följande:

    Hej! Älskar att tråden fortfarande är aktiv, jag själv är mest en läsare hehe. Jag har hittat många bra tips här nu när det är vår tur med en bebis med magknip. Körde igång med Sempers magdroppar igår så hoppas på förbättring snart. Tack för att ni delar med er av tips, råd och pepp!

    Min lilla är 5v gammal och har gått upp från 3190g till ganska prick 4kg. Han har börjat tappa sitt fina fina hår :( det är framtill som det faller av som mest. Är han ensam om att tappa hår?


    Inget hår som tappas här (än) men det ska visst vara rätt vanligt och att det växer ut i någon ny färg sedan - spännande!
  • Andreaaaa
    SweetCA skrev 2020-07-01 10:43:28 följande:

    Håret växer här! Mest i munk frippa haha

    Det här med betingelse är ju toppen. Han sover mycket bättre nu dessutom och det är enklare att lägga ner honom. Helt magiskt. Vi ska testa hur det går när pappa matar nu och sen köra napp o filt!

    Hur mycket kissar ni? Måste tyvärr upp på nätterna och kissa ganska ofta. Är det bara jag? Är ganska törstig med men dricker inget på nätterna. Och det är rejäla kisseriee...


    Toppen!

    Jag kissar iaf en gång under natten men då dricker jag också en stor flaska vatten varje natt, annars vaknar jag med hemsk huvudvärk. Behöver öht dricka mängder nu under amning men allt blir ju inte mjölk utan mycket går rätt igenom så det blir en hel del toaspring...
  • Bettan84
    SweetCA skrev 2020-06-29 17:50:40 följande:

    Betingelse in training :)


    Så söt !

    Klockrent ! Vi tränar också på det, det är lättare på nätterna faktiskt nu sover han sämre under dagarna här :/ det går upp och ner .

    Igår hade han många vakna stunder under dagen och sov inte så mycket då . Sen var han övertrött och inte kunde somna för att äntligen somna sen vid 18,00 då sov han tills 00.30 ... snacka om att vara hungrig sen .
  • Bettan84

    Hur ofta ammar ni under dagen ? Hinner ni göra något annat ? :D

    Jag ammar varannan timme men han är lite sover oroligt och vill amma oftare 09-14 .. jag hinner knappt göra något under dagen

  • SweetCA
    Andreaaaa skrev 2020-06-29 08:28:50 följande:

    Spelar det någon roll om pappan lägger honom mot sitt vakna bröst när han ger flaskan så att han får närhet?

    Har ni provat att du ger honom en napp i slutet av amningen som han kan ligga och snutta på istället för dig? Jag menar att han får ligga kvar nära som om han fortfarande ammade men vänjer sig vid att nappen funkar lika bra som mamma, så är han kanske mer flyttbar sen när han vant sig?

    Jag tänker annars att ni kanske kan jobba med betingelse, att han får ha en snutte (filt,trasa el dyl) varje gång han ammar och sedan när han börjar koppla den till en gosig amningsstund får han också får ha när han får flaskan...

    Kanske en kombo av naket bröst, napp och snutte, så återskapar man en situation som är så lik amning som möjligt?


    Du är min hjältinna! Vi har jobbat med betingelse nu och idag testade vi flaska, sen bytte han blöja och tillbaka i soffan med napp och snuttefilt. Nu ligger lillen och sover på pappas mage sen 50 minuter tillbaka! Utan min inblandning över huvud taget! Jag hjälpte bara till att värma flaskan!

    Helt magiskt < 3 nu känns livet så mycket bättre!
  • SweetCA
    Bettan84 skrev 2020-07-01 11:49:26 följande:

    Så söt !

    Klockrent ! Vi tränar också på det, det är lättare på nätterna faktiskt nu sover han sämre under dagarna här :/ det går upp och ner .

    Igår hade han många vakna stunder under dagen och sov inte så mycket då . Sen var han övertrött och inte kunde somna för att äntligen somna sen vid 18,00 då sov han tills 00.30 ... snacka om att vara hungrig sen .


    Det funkar för oss!!! Jag

    Nej det där med att dålig sömn fäder dålig sömn är så sant!