• Anonym (Våldet)

    Vikigaste jämställdhetsfrågan

    Om ni bara får välja EN.

  • Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan
  • Anonym (Men alltså)
    pyssel skrev 2019-09-05 14:03:22 följande:

    Om attityder som "det är nog/väl inte så allvarligt" är lika representerat hos kvinnor och män, när en man blir misshandlad av en närstående kvinna.


    Bra fråga faktiskt, har inte tänkt på det fullt ut. Vad tror du?
  • Anonym (Men alltså)
    pyssel skrev 2019-09-05 14:19:10 följande:

    De har fel i vem som spelar rasisterna i händerna, det är de som gör det. De har makalöst fel i att de sätter människors lika värde först - de ignorerar utsatta barn och vuxna. Som en sann feminist skulle jag Inte drömma om att relativisera hedersbrott och trivialisera utsatthet. Jag känner inte det minsta att högerströmningar monopoliserat frågan, för att vi helt enkelt inte låter dem - Det finns aldrig några djupare kunskaper om HRV hos rasisterna ändå och den sortens utsatthet intresserar dem egentligen inte. Lika lite har kvinnofientliga "feminister" monopol på att definiera mänskliga rättigheter eller rasism, eller gör det minsta avtryck på eller utgör verkliga hinder för att jag driver obekväma frågor.


    Okej, men varför tror du att DE tror att engagemangen går på kollisionskurs med varann?
  • Anonym (Men alltså)
    annabellelee skrev 2019-08-25 00:44:16 följande:

    Jag håller helt med om att pojkars låga resultat i skolan är en oerhört viktig jämställdhetsfråga, ja samhällsfråga. Jag håller inte med om resten av analysen.

    Pojkars misslyckande i skolan beror på att de uppfattar skolan och därmed pluggande och bildning som feminint, och allt som uppfattas som kvinnligt har låg status i deras ögon. De väljer att ta avstånd från det, och väljer därmed indirekt utanförskap. Men till och med detta utanförskap har högre status än att upplevas som feminim.

    Lösningen blir därmed att höja statusen på det kvinnliga så att det blir ok för män att välja det. Män måste vara förebilder för sina söner och läsa för sina barn, och välja vad som uppfattas som kvinnliga yrken.

    Lärare är inget exklusivt kvinnligt yrke med en hemlig matriarkal agenda. Vill du "anonym (Man)" vara med och förändra skolan går det jättebra att ansöka till lärarprogrammet.


    "Måste" män välja traditionella yrken, och misslyckas killar bara för att de vägrar vara feminina? Du uttrycker dig väldigt skarpt, vad menar du egentligen?
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (Hind) skrev 2019-08-25 00:50:05 följande:

    På vilket sätt då?

    Flickor i skolan jobbar hårdare. Ska vi sluta belöna det, menar du? Begåvningsmässigt ligger könen ungefär lika, men tjejer pluggar mer och anstränger sighårdare. Ska vi sätta betyg på potential och inte vad de faktiskt visat och presterat?


    Samtidigt så går en del tjejer in väggen, så vet faktiskt inte vad vi vinner på en ojämställd skola (ja, att tjejer överpresterar hänger faktiskt ihop med att killar underpresterar.
  • Anonym (Men alltså)
    EnAnonumius skrev 2019-08-25 03:21:49 följande:

    Jag vill ha bort brotsrubriceringen "kvinnofridskräkning".

    Det behövs inte ha en särskild egen juridiskt begrepp som brottrubricering; "kvinnofridskräkning".

    Vi strävar efter ett jämställdhet i detta land, då skall man ha neutrala juridiskabegrepp och brotsrubriceringar. Oavsett kön på persone blir denne fredskränkt så skall brottrubricering bara vara fredskränking.


    Iom att mansvåld tycks utbrett så är det kanske aktuellt att ändra på denna gamla lag (fattad på 70-talet?).
  • Anonym (Men alltså)
    EnAnonumius skrev 2019-08-25 03:21:49 följande:

    Jag vill ha bort brotsrubriceringen "kvinnofridskräkning".

    Det behövs inte ha en särskild egen juridiskt begrepp som brottrubricering; "kvinnofridskräkning".

    Vi strävar efter ett jämställdhet i detta land, då skall man ha neutrala juridiskabegrepp och brotsrubriceringar. Oavsett kön på persone blir denne fredskränkt så skall brottrubricering bara vara fredskränking.


    Iom att mansvåld tycks utbrett så är det kanske aktuellt att ändra på denna gamla lag (fattad på 70-talet?).
  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (Självklart!) skrev 2019-08-25 08:20:59 följande:

    Viktigaste jämställdhetsfrågan:

    Att ALLA religiösa samfund ska ha en likabehandlingsplan och vara HBTQ -certifierade! 

    Det borde vara en självklarhet!


    Tycker nuvarande lag är bra där de får göra som de vill pga religionsfriheten. Jämställdhet är frihet men frihet kan aldrig inkludera tvång.
  • Anonym (S)

    Att vi börjar prata jämställdhet oavsett kön. I vissa fall missgynnas män i vissa fall missgynnas kvinnor. Dock vissa ekonomiska effekter är obryggbara. Tex att en tjejfotbollsspelare ska tjäna lika mycket som en man då marknadskrafterna styr.

  • Anonym (Men alltså)
    Anonym (S) skrev 2019-09-05 15:27:22 följande:

    Att vi börjar prata jämställdhet oavsett kön. I vissa fall missgynnas män i vissa fall missgynnas kvinnor. Dock vissa ekonomiska effekter är obryggbara. Tex att en tjejfotbollsspelare ska tjäna lika mycket som en man då marknadskrafterna styr.


    Man kan ju tänka sig att en lägsta ekonomisk nivå tillåts, plus jämställt intresse. Resten styr sponsorerna och marknaden. Men argument som att "tjejerna tog brons i VM, killarna nådde bara kvartsfinal så därför är tjejerna bättre" håller inte som resonemang.
  • pyssel
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-05 15:01:02 följande:

    Bra fråga faktiskt, har inte tänkt på det fullt ut. Vad tror du?


    Jag vet inte faktiskt. Kvinnor kan säkert både vara mer benägna som grupp att bagatellisera sitt eget partnervåld, men också vara mer benägna att att visa omsorger. Så svårt att gissa, har begränsade kunskaper om just det. "Res dig och borsta av dig" kanske man får höra redan som liten kille oftare från pappor än från mammor?
    Anonym (Men alltså) skrev 2019-09-05 15:24:20 följande:

    Iom att mansvåld tycks utbrett så är det kanske aktuellt att ändra på denna gamla lag (fattad på 70-talet?).


    -98, och ändrad och straffskärpt ett par ggr.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Vikigaste jämställdhetsfrågan