• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2019-11-28 20:23:42 följande:

    Du gör ett mycket märkligt tankefel här. Begreppet höginkomsttagare baseras på vad en (1) individ tjänar och inte på vad en grupp tjänar tillsammans.


    Eftersom staten definerar inkomst som PAR vid ALLA andra ekonomiska situationer (maxtaxa dagis, bostadsbidrag, försörjning osv) är det rimligt att vår inkomst också ses som en gememsam.

    Vi kan inte vara ett par.när det passar staten och individer när det passar staten.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 17:30:45 följande:

    Du tycker inte det kan skapa misstro mot systemet när en familj med en lön (och en sjuk individ som måste försörjas av den andre) på 45 000 betraktas aom höginkomsttagare och en annan familj med två löner på 40 000 vardera inte gör det och därmed får betala lägre andel av sina inkomster i skatt?


    Jo uppenbaeligen hos dig. Och det finns säkert fler som tycker som du.

    Folk tycker förstås olika. Själv ser jag det inte alls så utan tycker att det är sjäkvklart att var och skattar på sin egen inkomst. Det är heller inte så som du skriver här att skattesystemet ser den ena familjen (fast du menar väl paret?) Som höginkomstagaee och den andre inte utan man ser till individ. Skatteysytemet förhåller sig inte till familj, vilket väl just är det som du tycker är fel.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 17:12:06 följande:

    Och det är helt inkonsekvent. Har du aldrig reflekterat över att huruvida man ses som en individ eller sambo på samma gång alltid korrelerar med det sätt som maximerar statens intäkter?

    Varför inte bara ha ett enhetligt system med platta skatter så försvinner alla inslag av orättvisa? Att sambeskattas eller ej blir ju då en helt irrelevant fråga.


    Sambeskattning är en irrelevant fråga för de flesta redan idag. Inget parti arbetar som sagt för det.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:16:27 följande:

    Jo uppenbaeligen hos dig. Och det finns säkert fler som tycker som du.

    Folk tycker förstås olika. Själv ser jag det inte alls så utan tycker att det är sjäkvklart att var och skattar på sin egen inkomst. Det är heller inte så som du skriver här att skattesystemet ser den ena familjen (fast du menar väl paret?) Som höginkomstagaee och den andre inte utan man ser till individ. Skatteysytemet förhåller sig inte till familj, vilket väl just är det som du tycker är fel.


    Nej det är inte nödvändigtvis fel så länge vi alltid ses som individer oavsett situation. Hur kan du INTE tycka det är orimligt att vi i alla ekonomiska situationer utom JUST beskattning ska ses som ett par?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:21:06 följande:

    Sambeskattning är en irrelevant fråga för de flesta redan idag. Inget parti arbetar som sagt för det.


    Du svarade inte på der jag skrev
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 19:42:38 följande:

    Är en familj med två löner på 35 000 var inte höginkomsttagare när en familj med en lön på 70 000 är det? Hur får du ihop det isf?


    En familj är inte inkomsttagare överhuvud taget. Det är de personerna som skapar familjen som var och en kan ha en inkomst.
  • Anonym (S)
    KillBill skrev 2019-11-28 08:15:14 följande:

    SD bestämde på landslagarna den gångna helgen att släppa frågan om sambeskattning och KD som parti tar tydligt avstånd från sambeskattning så jag kan inte se att jag har fel.

    www.gp.se/debatt/kd-har-inga-planer-på-att-återinföra-sambeskattning-1.12259922


    Jag skrev inte att du hade fel utan att jag hade fel tidigare i tråden.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:23:21 följande:

    En familj är inte inkomsttagare överhuvud taget. Det är de personerna som skapar familjen som var och en kan ha en inkomst.


    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:23:21 följande:

    En familj är inte inkomsttagare överhuvud taget. Det är de personerna som skapar familjen som var och en kan ha en inkomst.


    Men en familj ÄR en familj gällande alla typer av statliga ekonomiska åtaganden. Varför?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:23:21 följande:

    En familj är inte inkomsttagare överhuvud taget. Det är de personerna som skapar familjen som var och en kan ha en inkomst.


    När vi ska sätta våra barn i förskolan, om vi söker bostadsbidrag, när det gäller försörjningsplikt osv så ser staten på vår GEMENSAMMA inkomst. Då är vi GEMENSAMMA inkomsttagare, ingen hänsyn tas alls till om vi har en eller två inkomster. Så varför ska den hänsyn ENBART tas vid beskattning?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-28 21:23:07 följande:

    Du svarade inte på der jag skrev


    Jo men inte på allt du skrev. Jag har inte funderat på det du skrev eftersom jag inte ser på dessa bidrag på det sätt du gör. Jag delar inte din syn där, att kommunen inte ser sambos som individer bara för att de vid försörjningsstöd anses ha försörjningsansvar för varandra så länge de är sambos.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom