• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (***)
    Anonym (förstår) skrev 2019-11-29 13:16:20 följande:
    Nej, folk klarar inte av att dela familjeliv rättvist. All statistik visar på det.
    Då får dom skylla sig själv. Staten ska inte ner på detaljnivå. Man har ett eget ansvar också.
  • Anonym (K)
    Anonym (***) skrev 2019-11-29 13:47:31 följande:

Då får dom skylla sig själv. Staten ska inte ner på detaljnivå. Man har ett eget ansvar också.

Håller med. Man kan kompensera för låg pension på så många sätt mellan makar/föräldrar.

Staten ska inte lägga sig i. Vare sig delad pension eller gud förbjude tjänstepensionen.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (hooked on a feeling) skrev 2019-11-28 01:59:32 följande:

Det är sjukt, men det är så globalist...erna...vill ha det. Att maxa skatten och försvaga familjerna är dess främsta vapen. Om man nu påstår sig vara för ett individualistiskt samhälle så borde frivillig sambeskattning alltid vara ett alternativ. Men det kommer ju leda till sundare, lugnare och talrikare familjer med kvinnor som många gånger väljer bort beroendet av staten och det är ju farligt.

Ska vi vara konservativa så ska vi väl åtminstone vara konsekventa? En frivillig sambeskattning skulle aldrig omfatta sambos i ett konservativt samälle utan enbart gifta par. TS är sambo.
  • Snäll men inte tråkig
    Anonym (16000) skrev 2019-11-28 22:33:18 följande:
    Förväntas och förväntas, det är ju hans val. Han måste fortfarande inte. Han kan vägra. Dock så får hon ju då flytta. Men varken stat, kommun eller sambon själv kan tvinga honom utan det är helt hans val.
    Jag har varit i sitsen själv, men jag tjänade inga 70 000 utan snarare 1/4 av vad han tjänar och jag satt inte och gnällde som ts gör. Jag visste ju att det fanns alternativ.
    Precis.  Det finns en enorm skillnad på att vara sambo och gift här. En gift person som inte vill försörja sin man eller hustru kan tvingas till detta på rättslig väg.  Det gäller även under betänketiden för skilsmässa och i vissa fall faktiskt också under en kortare period efter det att skilsmässan vunnit laga kraft, så att exmaken eller exhustrun ska ha en rimlig chans att t.ex hinna börja en utbildning eller söka och få ett arbete.

Men en sambo kan däremot i princip lämna sin sambo från en dag till en annan utan några som helst ekonomiska skyldigheter. Däremot är man förstås alltid skyldig att ta sin del av försörjningsansvaret för eventuella  gemensamma barn.

Att soc FÖRVÄNTAR sig att sambos försörjer varandra innebär inte att det finns någon lagstadgad SKYLDIGHET för sambos att försörja varandra.
  • Anonym (K)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-29 14:14:10 följande:

Precis.  Det finns en enorm skillnad på att vara sambo och gift här. En gift person som inte vill försörja sin man eller hustru kan tvingas till detta på rättslig väg.  Det gäller även under betänketiden för skilsmässa och i vissa fall faktiskt också under en kortare period efter det att skilsmässan vunnit laga kraft, så att exmaken eller exhustrun ska ha en rimlig chans att t.ex hinna börja en utbildning eller söka och få ett arbete.

Men en sambo kan däremot i princip lämna sin sambo från en dag till en annan utan några som helst ekonomiska skyldigheter. Däremot är man förstås alltid skyldig att ta sin del av försörjningsansvaret för eventuella  gemensamma barn.

Att soc FÖRVÄNTAR sig att sambos försörjer varandra innebär inte att det finns någon lagstadgad SKYLDIGHET för sambos att försörja varandra.

Jag tror alla fattat det nu.

TS får lämna sin gravida sjuka sambo?

Eller faktiskt hitta en pragmatisk lösning.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (K) skrev 2019-11-29 03:35:39 följande:

Alla förslag för platt skatt har innehållit rejält förhöjda grundavdrag för låginkomsttagare. Platt skatt handlar också om så många andra skatter än inkomstskatter.

Den progressiva skatten drar med dynamiska effekter in runt 20-25 miljarder per år. Det skulle räcka med att halvera biståndet så skulle denna utgift vara kompenserad allt annat lika. Eller minska på flyktinginvandringen till ett europeiskt genomsnitt. Finns massor av andra sätt att finansiera denna relativt låga summa, den platta skattesatsen skulle bara behöva justeras upp marginellt tex för inkomster över 25k
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-28 21:50:52 följande:

När man söker bostadsbidrag delar man boende varför bådas inkomst är relevant. Om inte den ena är inneboende hos den andre men då är man inte heller sambos.

Som sambos ser kommunen en tydligen som försörjningspliktiga mot varandra och det kan man ju diskutera.

Ens löneintäkter finansierar boendet för båda. Därför är beskartning av löneintäkter relevant vid samlevnad. Eller så gör man det enkelt och inför platt skatt.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-28 22:33:03 följande:

Så din trådstart är egentligen gnäll på att andra är rika på annat sätt än lön, inte att din sambo inte får sjukpenning?

...Hör du inte själv hur det låter?

Mitt "gnäll" består i att mam behandlas så fruktansvärt olika i Sverige beroende på situation för att det ska gynna staten. Alla borde få samma förutsättningar.

Jag kallar inte orättvisor för gnäll .
  • Anonym (Johan)

Förväntas och förväntas, det är ju hans val. Han måste fortfarande inte. Han kan vägra. Dock så får hon ju då flytta. Men varken stat, kommun eller sambon själv kan tvinga honom utan det är helt hans val.

Jag har varit i sitsen själv, men jag tjänade inga 70 000 utan snarare 1/4 av vad han tjänar och jag satt inte och gnällde som ts gör. Jag visste ju att det fanns alternativ.

Det är mitt val. Och statens incitament säger följande åt mig; Dumpa den sjuka kärringen så hjälper vi henne med hennes situation, boende etc. Skriver ni barnen hos henne så slipper ni betala för förskola etc.

Är ni fortsatt tillsammans, och staten slipper ansvar för hennes försörjning, kommer vi ändå skatta er som höhinkomsttagare trots att hushållets inkomst är lägre än andra hushåll som slipper den beskattningen.
  • Anonym (Johan)

Det är mitt val. Och statens incitament säger följande åt mig; Dumpa den sjuka kärringen så hjälper vi henne med hennes situation, boende etc. Skriver ni barnen hos henne så slipper ni betala för förskola etc.

Är ni fortsatt tillsammans, och staten slipper ansvar för hennes försörjning, kommer vi ändå skatta er som höhinkomsttagare trots att hushållets inkomst är lägre än andra hushåll som slipper den beskattningen.
    Anonym (16000) skrev 2019-11-28 22:39:37 följande:

Fast du gör flera tankevurpor här, igen.

1. Bostadsbidrag. Båda hyr/bor i bostaden, alltså ska båda räknas.

2. Försörjningsstöd. Är ett bidrag från skattemedel, självklart måste det regleras för att annars kan en sitta med miljoner och en få skattepengar. Men, även här finns verkligen inget tvång, inget kan tvinga någon att försörja en sambo!

3. Maxtaxa dagis - det är gemensamma barn, eller hur? Bådas ansvar med andra ord.

4. Lön. Du går till ditt jobb. Du delar inte jobbet med din sambo, eller hur? Ni gör inte 50% av arbetet vardera. Här är du alltså självklart individ!

Hur kan det vara så svårt att ta in att man är par ibland och individ ibland och att det är helt logiskt och helt ok?

Du delar bostad, du delar ansvar för barn, men du delar ju inte på ditt arbete!

1. Båda bor i bostaden även utan bidrag. Därför borde våra gemensamma inkomster beskattas.

2. Absolut, men ska det inte ges ut på individbasis bör heller inte beskattningen av inkomsten som försörjer familjen beskattas på individbasis.

3. Ja fast reglerna är ju olika om man bor på olika adresser, är barnen inte gemensamma då längre?

4. Absolut. Men försörjningen av familjen är gemensam. Därför bör man inte beskattas olika.

Alla problem och ologiskheter skulle försvinna med platt skatt. Allt annat är orimligt.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom