• Anonym (Johan)

Sambeskattning sjukdom

Hej.

Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

• Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-28 22:43:45 följande:

Gör de?

Då måste man ju höja alla löner för de/vi med låglöneyrken - som är otroligt viktiga i vårt land (försök tänka dig in i en värld där ingen städar, tar hand om gamla etc) - för vi skulle inte kunna klara oss om vår skatt höjdes.

För dig skulle 10 000 kr mer vara ännu mer guldkant på tillvaron än vad du redan har.

Men för mig skulle de pengar jag förlorar på platt skatt betyda att jag skulle få svårt att överleva.

Vad är det som säger det? Den progressiva skatten drar in någon enstaka procent av totala skatter. En struntsumma i sammanhanget. Om vi tex hade invandring på samma nivå som våra nordiska grannländer skulle vi haft råd med att slopa den progrssiva skatten OCH sänka skatten för de med låga inkomster.

Eller fimpa biståndet. Etc.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Milton) skrev 2019-11-29 07:53:22 följande:

Tycker du då också att den pension du tjänar in under de år ni lever tillsammans skall delas på er två eftersom ni just nu är ett par?

Jag kan stödja min sambos pension absolut. Som det är nu får jag skatta mycket mer än ett par dom tjänar 40+40 OCH försöka lägga undan pengar för min sambos pension, som annars blir helt horribelt låg.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (K) skrev 2019-11-29 14:21:18 följande:

Jag tror alla fattat det nu.

TS får lämna sin gravida sjuka sambo?

Eller faktiskt hitta en pragmatisk lösning.

Den lösning staten lockar med är ju att vi blir särbos. Då får min sambo massor av stöd. Det är ju en pragmatisk lösning eller hur?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 14:57:54 följande:
    Vad är det som säger det? Den progressiva skatten drar in någon enstaka procent av totala skatter. En struntsumma i sammanhanget. Om vi tex hade invandring på samma nivå som våra nordiska grannländer skulle vi haft råd med att slopa den progrssiva skatten OCH sänka skatten för de med låga inkomster.

Eller fimpa biståndet. Etc.
    Men ingenstans har du sagt att du är för en sänkning av skatt för de med låga inkomster. Eller har vi alla missat det?
    Du vill ha platt skatt vilket innebär samma % rakt över.
    Om en lågavlönad person som har 20K brutto ska skatta 30% så får hen 14000kr kvar. Idag om vi tar tabell 31 som exempel så skattar hen 4033kr i kolumnen för lön= har 15967kr kvar. Det är nästan 2000kr skillnad = MYCKET PENGAR för den som inte har så hög lön.

• Anonym (Johan)
    Anonym (***) skrev 2019-11-29 13:47:31 följande:

Då får dom skylla sig själv. Staten ska inte ner på detaljnivå. Man har ett eget ansvar också.

Jag tar gärna eget ansvar. Men staten ger mig inte möjlighet att ta eget ansvar pga beskattningen.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 14:57:54 följande:

...OCH sänka skatten för de med låga inkomster.

Så du anser alltså lägre inkomst = lägre skatt? Med andra ord: högre inkomst = högre skatt?
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-29 14:51:34 följande:

Det är mitt val. Och statens incitament säger följande åt mig; Dumpa den sjuka kärringen så hjälper vi henne med hennes situation, boende etc. Skriver ni barnen hos henne så slipper ni betala för förskola etc.

Är ni fortsatt tillsammans, och staten slipper ansvar för hennes försörjning, kommer vi ändå skatta er som höhinkomsttagare trots att hushållets inkomst är lägre än andra hushåll som slipper den beskattningen.

Men din/er inkomst är inte lägre än de flestas trots att bara du jobbar.

Din/er inkomst efter skatt är högre än de flesta individers OCH pars trots den skatt du betalar.
  • Mrs Moneybags

Men 45000 + sjukpenning (även lägsta) varje månad är ju ett gott leverne för två personer. 

Du kan visst vara föräldraledig om du inte väljer att bo i en dyr lägenhet mitt i stan. 

Flytta utanför stan istället, det behöver inte vara Åkersberga. Det finns många områden 15-20 minuter ut med t-banan som är jättetrevliga. Då behöver ni ingen bil eftersom ni har t-banan och bussar. Försök se möjligheterna istället för problemen. 

Skaffa inte fler än ett barn, så blir det inte så dyrt med barn heller. Jag trivs super med ett barn. Med tanke på att din sambo är sjuk också så blir flera barn bara jobbigt för henne (och för dig, om du ska bära största bördan av omvårdnaden om barnen).

• Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-29 15:01:20 följande:

Men ingenstans har du sagt att du är för en sänkning av skatt för de med låga inkomster. Eller har vi alla missat det?

Om en lågavlönad person som har 20K brutto ska skatta 30% så får hen 14000kr kvar. Idag om vi tar tabell 31 som exempel så skattar hen 4033kr i kolumnen för lön= har 15967kr kvar. Det är nästan 2000kr skillnad = MYCKET PENGAR för den som inte har så hög lön.

Jag har egentligen inte sagt något emot det. Jag har gärna kvar skattesystemet som det är, med de avdrag som finns för de med lägre inkomster. Däremot är den staliga skatten och värnskatten (som gudskelov nu avkaffas, vansinnigt att denna skatt som drar in NOLL kronor ens existerat) ocker och bör tas bort omedelbart.

Men att, som i nuvarande system, beakta ett par med en inkomst på 45 000 som höginkomsttagare medan ett annat par med 80 000 i inkomst INTE är höginkomsttagare är helt absurt. Speciellt eftersom inte heller alla människor som tjänar pengar på andra sätt än via lönearbete enligt statens definition ALDRIG kan bli höginkomsttagare oavsett hur många miljoner de drar in.

Då måste ju se hur absurt nuvarande läge är?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-29 15:01:20 följande:

Jag har egentligen inte sagt något emot det. Jag har gärna kvar skattesystemet som det är, med de avdrag som finns för de med lägre inkomster. Däremot är den staliga skatten och värnskatten (som gudskelov nu avkaffas, vansinnigt att denna skatt som drar in NOLL kronor ens existerat) ocker och bör tas bort omedelbart.

Men att, som i nuvarande system, beakta ett par med en inkomst på 45 000 som höginkomsttagare medan ett annat par med 80 000 i inkomst INTE är höginkomsttagare är helt absurt. Speciellt eftersom inte heller alla människor som tjänar pengar på andra sätt än via lönearbete enligt statens definition ALDRIG kan bli höginkomsttagare oavsett hur många miljoner de drar in.

Då måste ju se hur absurt nuvarande läge är?
    Anonym (16000) skrev 2019-11-29 15:11:07 följande:

Så du anser alltså lägre inkomst = lägre skatt? Med andra ord: högre inkomst = högre skatt?

Om man bara har en inkomst på 20k eller mindre vid heltidsjobb finns det en rimlighet i att man betalar lite mindre andel i skatt. Men att en person som tjänar 40k ska betala mkt lägre andel än den som tjänar 60k, samtisigt som alla andra inkomstformer beskattas platt, är absurt. Progressivititeten borde nå sin peak redan på inkomster under 25k
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom