• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (Mia)
    Anonym (S) skrev 2019-12-02 16:43:53 följande:

    Ja, och att dela bornde med någon annan överhuvudtaget. Det ts skrev var att bedömningen av hennes sjukdomstillstånd påverkades av om hon är en del av ett förhållande. Det stämmer mig veterligen inte. Och vore väldigt knasogt om det gjorde.

    Ens rätt till ersättning dör sjukdom påverkas i te heller av om man är sambo eller ej.

    Ens möjlighet till bostadsbidrag påverkas däremot av om man delar lägenhet med någon och om man är sambo med den man delar lägenhet med. Bostadsbidrag på verkas även av andra faktorer som tex ålder. En person över 29 utan barn har tex inte rätt till bostadsbidrag alls oavsett hur lite pengar personen har. Men det är ju en annan sak och inte det ts skrev om nu.


    Jag bara förtydligade då detta varit uppe tidigare i tråden. Jag tycker själv att ts är ute och cyklar i många av sina uttalanden.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-02 16:52:23 följande:

    Så du menar att om man inför sambeskattning ska alla stöd/ersättningar man har rätt till vara baserat på civilstånd och gemensamma inkomster? Man ska få lägre/högre akassa, sjukersättning osv beroende på civilstånd och partnerns inkomst? Alla stöd ska följa samma princip?


    I den mån det är möjligt ja. Men det enklaste är givetvis att slopa den statliga skatten. Att systemet behöver alla dessa ventiler är ju symptomen som kommer av att det i grunden är felskapat. Precis av den anledningen regeringen nu ska göra en skattereform. Precis av den anledningen S gjorde en skattereform 1991 som minskade marginalskatter kraftigt.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-02 17:36:55 följande:

    Jag bara förtydligade då detta varit uppe tidigare i tråden. Jag tycker själv att ts är ute och cyklar i många av sina uttalanden.


    Ändå lyser dina logiska motargument med sin frånvaro.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 17:39:41 följande:

    I den mån det är möjligt ja. Men det enklaste är givetvis att slopa den statliga skatten. Att systemet behöver alla dessa ventiler är ju symptomen som kommer av att det i grunden är felskapat. Precis av den anledningen regeringen nu ska göra en skattereform. Precis av den anledningen S gjorde en skattereform 1991 som minskade marginalskatter kraftigt.


    Fast även om du slopar den statliga skatten har du ju en skilnad på hur ersättningar och bidrag räknas ut och vad de baseras på. Försörjningsstöd och bostadsbidrag tar hänsyn till hela hushållets ekonomi (med vissa undantag gällande barn tror jag) medan sjukersättning tex basears på individens tidigare inkomster. Och du har ju gång på gång i tråden nämnt att det är fruktansvärt orättvist att staten kan tillämpa olika system i olika sammanhang. Ibland ser man till individ och ibland till hela hushållet. Det löser du ju inte endast med platt skatt.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-02 17:53:45 följande:

    Fast även om du slopar den statliga skatten har du ju en skilnad på hur ersättningar och bidrag räknas ut och vad de baseras på. Försörjningsstöd och bostadsbidrag tar hänsyn till hela hushållets ekonomi (med vissa undantag gällande barn tror jag) medan sjukersättning tex basears på individens tidigare inkomster. Och du har ju gång på gång i tråden nämnt att det är fruktansvärt orättvist att staten kan tillämpa olika system i olika sammanhang. Ibland ser man till individ och ibland till hela hushållet. Det löser du ju inte endast med platt skatt.


    Nej det löser absolut inte hela problemet men är ett bra steg på vägen.

    Börja inte ens med sjukpenningen. Självklart borde den baseras på individens inkomster om allt annat gör det. Annars på familjens. Allt annat är ju såklart sjukt.

    Sjukpenningens utformning är så brutalt orättvis att vi inte ens ska tala om det. I nuvarande utformning kan en person som varit höginkomsttagare och betalat mändger med skatt i hela sitt liv få LÄGRE sjukpenning än en person som varit arbetslös i 30 år men jobbat i 6 månader. Helt jävla sanslöst, den borde givetvis ta hänsyn till längre perioder än 6 månader. Men detta är off topic.

    BTW En lokförare som tar extrapass är generellt en "höginkomsttagare" som ska skattas hårt medan tex Camilla Läckberg som tog ut 18 mijoner ur sitt bolag i fjol inte är det. Rimligt eller hur?
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 18:12:18 följande:

    Nej det löser absolut inte hela problemet men är ett bra steg på vägen.

    Börja inte ens med sjukpenningen. Självklart borde den baseras på individens inkomster om allt annat gör det. Annars på familjens. Allt annat är ju såklart sjukt.

    Sjukpenningens utformning är så brutalt orättvis att vi inte ens ska tala om det. I nuvarande utformning kan en person som varit höginkomsttagare och betalat mändger med skatt i hela sitt liv få LÄGRE sjukpenning än en person som varit arbetslös i 30 år men jobbat i 6 månader. Helt jävla sanslöst, den borde givetvis ta hänsyn till längre perioder än 6 månader. Men detta är off topic.

    BTW En lokförare som tar extrapass är generellt en "höginkomsttagare" som ska skattas hårt medan tex Camilla Läckberg som tog ut 18 mijoner ur sitt bolag i fjol inte är det. Rimligt eller hur?


    SÅså länge bostadsbidrag och försörjningssröd tar hänsyn till om man är sambo ska även sjukpenning och akassa göra det? Min akassa ska vara beroende av vad min partner tjänar?

    Platt skatt löser väl överhuvudtaget inte "problemet" med att "staten" tar hänsyn till olika saker beroende på vad det är för ersättningar? Den skillnaden finns ju då kvar.
  • Nonym
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 17:36:46 följande:

    Så alla över 29 år med enbart sjukpenning bor på gatan alltså? Knappast..

    Av just den anledningen du beskriver är ju viljan att bo sambo med någon man inte är tillsammans med obefintlig i Sverige. Varför skulle någon dela lgh med någon annan om man får bostadsbidrag och samma kostnad om man lever själv?

    Däremot är det oerhört vanligt att folk i utsatta områden bor särbos av just denna anledning. Detta är en, om inte det största, fusket FK möter.

    Sen finns det andra områden där man defineras som en familj, tex när det gäller maxtaxa på dagis. Det man kan ge sig fan på är att det alltid sammanfaller med det som är ekonomiskt mest fördelaktigt för staten..Det är ju såklart i statens intresse att ha ett maxtak som i princip alla familjer med två jobb överskrider så att så många som möjligt ska behöva betala max.

    Du kan fortsätta sitta och försöka motivera varför det ser ut som det gör. Men alla nyktra personer ser givetvis att det ENBART handlar om maximering av statens ekonomiska utfall.


    Sambo är man ju enbart med en person man är i ett förhållande med, annars är man väl typ rumskamrater? Så det är omöjligt att bo sambo med någon man inte är i förhållande med..

    Sen är det väl inget fusk med att vara särbos? Däremot de som säger sig vara särbos och sedan hur ut det ena boendet svart, det är fusk..

    Maxtaxan på dagis är faktiskt väldigt låg (jämför med slutet på 80-talet, början på 90-talet så får du lite perspektiv) så det faktumet att de flesta par får betala maxtaxa är väl ändå självklart? I statens intresse hade väl varit om vi fick betala vad förskolan faktiskt kostar, inte ha en maxtaxa?

    Hade allt bara handlat om att maximera statens ekonomiska utfall hade ALLA fått betala mycket högre skatt, mer för sjukvård, mer för förskola, ingen gratis skolgång mm mm mm
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 17:36:46 följande:

    Så alla över 29 år med enbart sjukpenning bor på gatan alltså? Knappast..

    Av just den anledningen du beskriver är ju viljan att bo sambo med någon man inte är tillsammans med obefintlig i Sverige. Varför skulle någon dela lgh med någon annan om man får bostadsbidrag och samma kostnad om man lever själv?

    Däremot är det oerhört vanligt att folk i utsatta områden bor särbos av just denna anledning. Detta är en, om inte det största, fusket FK möter.

    Sen finns det andra områden där man defineras som en familj, tex när det gäller maxtaxa på dagis. Det man kan ge sig fan på är att det alltid sammanfaller med det som är ekonomiskt mest fördelaktigt för staten..Det är ju såklart i statens intresse att ha ett maxtak som i princip alla familjer med två jobb överskrider så att så många som möjligt ska behöva betala max.

    Du kan fortsätta sitta och försöka motivera varför det ser ut som det gör. Men alla nyktra personer ser givetvis att det ENBART handlar om maximering av statens ekonomiska utfall.


    Det jag skrev var att man inte har rätt till bostadsbidrag om man är över 29 och inte har barn boende hos sig. det stämmer. Det är inte samma sak som att alla som är 29 eller mer och har sjukpenning bor på gatan.

    Varför tror du att man får bostadsbidrag och samma kostnad om man lever själv? Man ska tjäna väldigt lite för att få bostadsbidrag om man är under 29 och är man över får man inget alls som sagt.

    Har man som en lägenhet likt er på 40 kvm med en månadskostnad på 5000 kr går gränsen för att överhuvud taget få bidrag som ensamtsående under 29 år på en ersättning på 7000kr före skatt. Och då är bidraget 100kr per månad. Och man får heller inte mer om hyran går upp, en hyra på 10 000 ger samma hundralapp i månaden.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-02 17:40:39 följande:

    Ändå lyser dina logiska motargument med sin frånvaro.


    Hur många inlägg har du gjort i den här tråden? 300? Det är uppenbart för alla att du inte är intresserad av annat än att käfta emot de som inte håller med dig. Jag har försökt förstå hur du resonerar och jag fattar känslan av orättvisa när du jämför dig med andra. Men sambeskattning är bara en orättvis relationsfälla som i första hand binder kvar kvinnor. Det har vi sett historiskt. Efter diverse diskuterade blev det i stället platt skatt du förordade och kan man hitta ett sätt att lösa det utan att de som har det sämre ställt får bära en större del av kakan så fine. Jag har inte sett något sådant skarp förslag bara och platt skatt brukar främst förespråkas av höginkomsttagare (undras varför....? ;) Men nu verkar du mest vilja avskaffa den statliga skatten och ge mindre till invandrare. Så vi hamnade där till slut ändå.

    Du har själv inga logiska argument utan vänder kappan allteftersom, det enda åsikten som står stadigt är att du tycker synd om dig själv.
  • Anonym (Johan)
    Nonym skrev 2019-12-02 19:32:12 följande:

    Sambo är man ju enbart med en person man är i ett förhållande med, annars är man väl typ rumskamrater? Så det är omöjligt att bo sambo med någon man inte är i förhållande med..

    Sen är det väl inget fusk med att vara särbos? Däremot de som säger sig vara särbos och sedan hur ut det ena boendet svart, det är fusk..

    Maxtaxan på dagis är faktiskt väldigt låg (jämför med slutet på 80-talet, början på 90-talet så får du lite perspektiv) så det faktumet att de flesta par får betala maxtaxa är väl ändå självklart? I statens intresse hade väl varit om vi fick betala vad förskolan faktiskt kostar, inte ha en maxtaxa?

    Hade allt bara handlat om att maximera statens ekonomiska utfall hade ALLA fått betala mycket högre skatt, mer för sjukvård, mer för förskola, ingen gratis skolgång mm mm mm


    Hyr ut svart är just det folk gör.

    Hur många som betalar maxtaxa är oväsentligt för mig. Det är peincipen att den bedöms på inkomst i familjen och inte på indiciduell nivå som beskattning. Alltid inkonsekvent till statens fördel.

    Staten tar ut EXAKT så mycket skatt det någonsin är möjligt utan att förlora skatteintäkter. Värnskatten som nu avskaffades var enligt riksdagens egna uträkningar ett nollsummespel då den fick folk att arbeta mindre. Det är direkt svagbevåvat att tro att 100% skatt maximerar skatteintäkter.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom