• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Nonym
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 21:20:59 följande:

    Behöver inte vara specifikt ett attefallshus. Det var bara ett av många exempel, du väljer att tolka det specigika exemplet. Ett Attefallshus kan en händig person snickra ihop för runt 100k.

    Finns massor av andra sätt att tjäna pengar. Har två bekanta som sitter på billiga hyresrätter i Stockholms innerstad och har BR som de hyr ut till mellan 20-30 000 per mån. HR fixar de genom kontakter. BR hade de köpt sedan tidigare så ingen investering de gjort specifikt för att hyra ut.

    En annan god vän (med rik familj) har flyttat utomlands och hyr ut sin takvåning i Sthlm för 60k i mån. Månadskostnaden för dem är runt 10k. 50k extra med 30% skatt är inte fel direkt...

    En kollega som är händig har gjort om sitt garage till lägenhet. Lagt ner runt 50-60k totalt och hyr ut det för 13 000 i mån. Detta för 24 kvm och det är 4 mil från Sthlms innerstad. Han har hyrt ut detta i många år nu, endast 4-5 månader krävs för att nå break even. En annan släkting har byggt en våning över sitt garage många mil utanför Stockholm på liknande sätt. Möjligheterna är enorma med lite kreativitet som sagt.

    Andra som sitter på tex trevåningshus inreder källaren och hyr ut. Etc etc.

    Allt med facila 30% skatt (utöver de 40 000 som är HELT skattebefriade varje år). En löneökning ger för många 60% skatt. Vad ska kirurgen prioritera? En extra operation eller snickra om källaren för uthyrning? Staten säger SNICKRA FÖR HELVETE!


    Men, varför gör inte DU likadant då?

    Om du nu VET hur du ska göra för att höja din inkomst utan att behöva skatta så vansinnigt mycket, varför gnäller du då?

    SNICKRA FÖR HELVETE
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-03 18:36:44 följande:

    Jag tolkade det som att du pratade generellt om varför få delar lägenhet i Sverige, inte specifikt om personer med sjukersättning. Får be o ursäkt för missförstånd, men anser mig inte patetisk för det.

    Det är ganska komplicerade system det där med sjukersättning. Långt från alla med sjukersättnjng har ju rätt till försörjningsstöd.

    För bostadstillägg gäller andra regler än bostadsbidrag. Det kan man få även som inneboende. Man kan också få det som sambo och då räknas halva hyran som den egna boendekostnaden. Jag tror inte (men ör ibte helt säker) att sambons inkomst är relevant vid bostadstillägg.


    Inget specifikt mot dig. Men att kalla en spade för en yxa gör den inte till något annat än en spade. Som vissa som fortsätter att hävda att arbetsgivaravgiften till 0% är skatt. Även fast minst 33% (löneavgift) är ren skatt, men kallas avgift. För att lura folk om hur mkt de skattar.

    Jag visste faktiskt inte riktigt att bostadstillägg fanns. Men att något mer än bara sjulpenning betalas ut kändes givet. Hur ska en ensamstående 2barnsmorsa som är sjukskriven annars ens överleva?

    Poängen är att det är helt olika regler för försörjningsstöd, boatadsbidrag/tilägg beroende på ditt civilstånd. Då är det rimligt att det (åtminstone frivilligt) går att även beskattas på samma sätt. Det är fö standard i stora delar av västvärlden utan att kvinnor är "bundna vid spisen" i de länderna (sjukt tramsigt argument 2019 när kvinnor dominerar på univseristeten)

    Belgien, Estland, Frankrike, Grekland, Irland, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien och Tyskland har alla sambeskattning..Sedan har flera andra europeiska länder det på frivillig basis. Härinne får ni det att låta som att man förespråkar arkebusering på stadens torg. Sverige är INTE standard i västvärlden i speciellt många områden
  • Anonym (Johan)
    Nonym skrev 2019-12-03 21:24:25 följande:

    Men, varför gör inte DU likadant då?

    Om du nu VET hur du ska göra för att höja din inkomst utan att behöva skatta så vansinnigt mycket, varför gnäller du då?

    SNICKRA FÖR HELVETE


    För det första är jag UNG och har inget hus sedan tidigare som jag kan använda som kassako. Jag har heller tyvärr inte fått X miljoner av föräldrarna att shoppa för. Sedan är jag inte händig, men att just de händiga ska få möjlighet att tjäna stora pengar andra inte får känns underligt. Jag är jävulskt bra på att tjäna pengar på mitt yrke. Men av någon anledning tycker staten inte det är lika "fint" att tjäna pengar på det sättet. Inte du heller antar jag?

    Nu är du sugen.på idiotargumentet "varför blev du inte hantverkare då om man nu kan tjäna så mycket pengar"?

    Jo därför att avregleringen av andrahandsmarknaden kom när min karriär redan långt gången. Det var inte läge att hoppa universitetet och sadla om till snickare. Över en natt kunde man göra stora pengar. HELT OK i min bok såklart. Så länge alla skattar lika mycket oavsett HUR de får in sina pengar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 21:29:32 följande:

    Inget specifikt mot dig. Men att kalla en spade för en yxa gör den inte till något annat än en spade. Som vissa som fortsätter att hävda att arbetsgivaravgiften till 0% är skatt. Även fast minst 33% (löneavgift) är ren skatt, men kallas avgift. För att lura folk om hur mkt de skattar.

    Jag visste faktiskt inte riktigt att bostadstillägg fanns. Men att något mer än bara sjulpenning betalas ut kändes givet. Hur ska en ensamstående 2barnsmorsa som är sjukskriven annars ens överleva?

    Poängen är att det är helt olika regler för försörjningsstöd, boatadsbidrag/tilägg beroende på ditt civilstånd. Då är det rimligt att det (åtminstone frivilligt) går att även beskattas på samma sätt. Det är fö standard i stora delar av västvärlden utan att kvinnor är "bundna vid spisen" i de länderna (sjukt tramsigt argument 2019 när kvinnor dominerar på univseristeten)

    Belgien, Estland, Frankrike, Grekland, Irland, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien och Tyskland har alla sambeskattning..Sedan har flera andra europeiska länder det på frivillig basis. Härinne får ni det att låta som att man förespråkar arkebusering på stadens torg. Sverige är INTE standard i västvärlden i speciellt många områden


    Bostadsbidrag och bostadstillägg är helt olika bidrag med helt olika regler och efteraom det är just reglerna vi diskuterar är det ju relevant vilka bidrag det är vi diskuterar.

    Jag är som sagt inte säker på att ev partners inkomst spelar in vad gäller bostadtillägg. Det verkar inte så utan man räknar halva bostadskostnaden helt enkelt.

    Din tes är ju att bidrag och stöd påverkas av vad partnern tjänar men att löneskatt inte gör det. Men det stämmer inte. Det finns bidrag som påverkas av vad partnern tjänar och de som inte gör det. Det beror på bidragets/stödets karaktär snarare än något annat.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-12-03 21:49:20 följande:

    Bostadsbidrag och bostadstillägg är helt olika bidrag med helt olika regler och efteraom det är just reglerna vi diskuterar är det ju relevant vilka bidrag det är vi diskuterar.

    Jag är som sagt inte säker på att ev partners inkomst spelar in vad gäller bostadtillägg. Det verkar inte så utan man räknar halva bostadskostnaden helt enkelt.

    Din tes är ju att bidrag och stöd påverkas av vad partnern tjänar men att löneskatt inte gör det. Men det stämmer inte. Det finns bidrag som påverkas av vad partnern tjänar och de som inte gör det. Det beror på bidragets/stödets karaktär snarare än något annat.


    Så du menar alltså att min sambo kan få bostadstilägg för "sin halva" av vår boendekostnad trots att jag anses vara höginkomsttagare? Har svårt att se det. Du får gärna styrka.

    Det beror på karaktären "vad är mest lönsamt för staten" ja..
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 21:35:49 följande:

    För det första är jag UNG och har inget hus sedan tidigare som jag kan använda som kassako. Jag har heller tyvärr inte fått X miljoner av föräldrarna att shoppa för. Sedan är jag inte händig, men att just de händiga ska få möjlighet att tjäna stora pengar andra inte får känns underligt. Jag är jävulskt bra på att tjäna pengar på mitt yrke. Men av någon anledning tycker staten inte det är lika "fint" att tjäna pengar på det sättet. Inte du heller antar jag?

    Nu är du sugen.på idiotargumentet "varför blev du inte hantverkare då om man nu kan tjäna så mycket pengar"?

    Jo därför att avregleringen av andrahandsmarknaden kom när min karriär redan långt gången. Det var inte läge att hoppa universitetet och sadla om till snickare. Över en natt kunde man göra stora pengar. HELT OK i min bok såklart. Så länge alla skattar lika mycket oavsett HUR de får in sina pengar.


    Frågan är varför DU tycker det är OK att människor med stora resurser som hyr ut delar av sina bostäder ska få åtnjuta LÄGRE skatt än de som saknar de förutsättningarna men försöker jobba sig ikapp. Hur motiverar du det gapet i beskattning??
  • Nonym
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 21:35:49 följande:

    För det första är jag UNG och har inget hus sedan tidigare som jag kan använda som kassako. Jag har heller tyvärr inte fått X miljoner av föräldrarna att shoppa för. Sedan är jag inte händig, men att just de händiga ska få möjlighet att tjäna stora pengar andra inte får känns underligt. Jag är jävulskt bra på att tjäna pengar på mitt yrke. Men av någon anledning tycker staten inte det är lika "fint" att tjäna pengar på det sättet. Inte du heller antar jag?

    Nu är du sugen.på idiotargumentet "varför blev du inte hantverkare då om man nu kan tjäna så mycket pengar"?

    Jo därför att avregleringen av andrahandsmarknaden kom när min karriär redan långt gången. Det var inte läge att hoppa universitetet och sadla om till snickare. Över en natt kunde man göra stora pengar. HELT OK i min bok såklart. Så länge alla skattar lika mycket oavsett HUR de får in sina pengar.


    Så fruktansvärt ung kan du väl ändå inte vara?

    Själv är jag strax över 30, köpte hus vid 25, men skulle inte kalla mitt hus för någon kassako.. att äga sitt eget hus kostar faktiskt ganska stora pengar..

    Uppvuxen fattig som en kyrkråtta (hade inte ens pengar att köpa nya kläder för, fick handla begagnat) och har aldrig haft några miljoner att shoppa för.. började jobba deltid när jag gick i högstadiet och har garanterat betalat in mer till välfärden än vad jag har förbrukat..

    Sen är jag fruktansvärt händig, och ganska smart också, och framförallt tillräckligt intelligent för att inte gnälla över hur en välfärd som jag själv nyttjar är finansierad..

    Du pratar ju om dina högskolestudier, hade du haft råd med dem om du hade varit tvungen att finansiera även din utbildning själv? För det är lite ditåt det barkar med ditt förslag om platt skatt.. någonstans måste pengarna sparas..

    Och sen är det ju lite roligt att du tar upp de land som du gör när du återigen i inlägg #779 pratar om sambeskattning.. många av de länderna har alldeles värdelös/obefintlig föräldraförsäkring och en förskoleavgift som är så hög att många familjer förlitar sig på en nanny/äldre familjemedlem ska ta hand om deras avkomma eller då att kvinnan stannar hemma och tar hand om barnen..

    Jag är för det skattesystem vi har idag, och tycker det är bra att man får behålla större del av kakan när man gör pengar på egen investering (man tar ju risker) däremot så tycker jag att de flesta bidrag borde slopas helt, och att det ska vara lagstadgat att en arbetsgivare ska erbjuda heltid och en lön man kan leva på..

    Sänk lönen för höginkomsttagare och höj den för låginkomsttagare så skulle behovet av en statlig skatt nog helt försvinna..
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 21:55:10 följande:

    Så du menar alltså att min sambo kan få bostadstilägg för "sin halva" av vår boendekostnad trots att jag anses vara höginkomsttagare? Har svårt att se det. Du får gärna styrka.

    Det beror på karaktären "vad är mest lönsamt för staten" ja..


    Jag vet inte. Det som var väldigt tydligt var att man kan få som inneboende vilket man inte kan gällande bostadsbidrag. Gällande sambo stod att man kan få stöd för sin del av hyran, så den biten skiljer sig ju från bostadsbidrag. I övrigt var det otydligt exakt vad som gälde. Det är väl ett ganska nytt bidrag också. Min poäng var att olika bidrag har olika regler.

    Men om detta skulle kunna vara relevant för er är det väl bara att ringa FK och fråga. Krävs dock att hon har sjukersättning eller aktivitetsstöd. Sjukskrivning räcker ej.

    Tycker i och för sig att det vore kosntigt om det inte finns någon övre gräns på vad sambon får tjäna. Då skule man ju gå emot principerna vid andra bidrag.

    (Paus för googling)

    Jag har försökt luska lite och när det gäller bostadstillägg för pensionärer så spelar bådas inkomst roll så rimligtvis är det så också vid sjukersättning. Får tacka dig för denna tråd, jag lär mig en del. Intressant tycker jag.

    Mest lösnsamt för staten vore ju att inte ha några bidrag alls. Jag tycker att det verkar som att samboskap är relevant när det handlar om sådant som direkt påverkas av det som tex boende, men inte när det gäller sånt som har med annat att göra som tex sjukersättjing som inte baseras på behov utan på vad man tjänat tidigarw. Men där har vu uppenbarligen väldigt okika syn.

    Men givetvis kan man ha olika syn på de,olika bidragen och hur de räknas ut. När jag nu googlade hittade jag äldre personer som var sambo med separata ekonomier men som inte fick bostadstillägg på grund av att sambon tjänade för mycket. Jag kan förstå den upprördheten som de kände. Men jag har svårt att se kopplingen till löneskatt. Dessutom så kan man ju ligga långt under spärren för statlig skatt men ända tjäna för mycket för bostadstillägg. Så de flesta som inte får dessa bidrag på grund av att sambon tjönar för mycket skulle inte heller tjäna på sambeskattning eller platt skatt. Så om man ser det som ett problem att sambons inkomst påverkar ens rätt till bidrag spelar ev sambeskattning ingen praktisk roll för väldigt många. Är nog trots allt inte jättemånga som har över statliga skattespärren på sin pension tex.
  • Anonym (Johan)
    Nonym skrev 2019-12-03 22:19:24 följande:

    Så fruktansvärt ung kan du väl ändå inte vara?

    Själv är jag strax över 30, köpte hus vid 25, men skulle inte kalla mitt hus för någon kassako.. att äga sitt eget hus kostar faktiskt ganska stora pengar..

    Uppvuxen fattig som en kyrkråtta (hade inte ens pengar att köpa nya kläder för, fick handla begagnat) och har aldrig haft några miljoner att shoppa för.. började jobba deltid när jag gick i högstadiet och har garanterat betalat in mer till välfärden än vad jag har förbrukat..

    Sen är jag fruktansvärt händig, och ganska smart också, och framförallt tillräckligt intelligent för att inte gnälla över hur en välfärd som jag själv nyttjar är finansierad..

    Du pratar ju om dina högskolestudier, hade du haft råd med dem om du hade varit tvungen att finansiera även din utbildning själv? För det är lite ditåt det barkar med ditt förslag om platt skatt.. någonstans måste pengarna sparas..

    Och sen är det ju lite roligt att du tar upp de land som du gör när du återigen i inlägg #779 pratar om sambeskattning.. många av de länderna har alldeles värdelös/obefintlig föräldraförsäkring och en förskoleavgift som är så hög att många familjer förlitar sig på en nanny/äldre familjemedlem ska ta hand om deras avkomma eller då att kvinnan stannar hemma och tar hand om barnen..

    Jag är för det skattesystem vi har idag, och tycker det är bra att man får behålla större del av kakan när man gör pengar på egen investering (man tar ju risker) däremot så tycker jag att de flesta bidrag borde slopas helt, och att det ska vara lagstadgat att en arbetsgivare ska erbjuda heltid och en lön man kan leva på..

    Sänk lönen för höginkomsttagare och höj den för låginkomsttagare så skulle behovet av en statlig skatt nog helt försvinna..


    Bor du i Stockholm och köpte hus innan 30 utan ekonomiskt stöd? Grattis!

    Finns absolut inget som säger att den statliga skatten behövs för att finansiera universitet. Som tidigare nämnts kostar invandring+bistånd 6ggr mer ca än den statliga skatten drar in. Har fö inte tagit stuidelån och knappt fått bidrag eftersom jag hela tiden jobbade. Att den statliga skatten skulle behövas för att finansietra välfärden är ett falkst narrativ ala Lars Ohly.

    Angående land med sambeskattning. Och?

    Vilken risk innebär det att hyra ut sin BR man redan äger? Vilken risk innebär det att bygga ett Attefallshus för 100k och få igen det på 7-8 mån samtidigt som hisets pris går upp? Hur stor risk innebär det att hyra ut en våning på sitt hus?

    Hur stor investering gör inte en kirurg som ofta lägger 7-8 år på studier med inkomstbortfall? Varför är det mer rimligt att denne kirurg ska betala 60% skatt när Lars-Åke som hyr ut en våning betalar 30%?

    Behovet av statlig skatt är obefintligt och skulle enkelt kunna finansieras.
  • Anonym (X)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-03 22:32:28 följande:
    Vilken risk innebär det att hyra ut sin BR man redan äger? Vilken risk innebär det att bygga ett Attefallshus för 100k och få igen det på 7-8 mån samtidigt som hisets pris går upp? Hur stor risk innebär det att hyra ut en våning på sitt hus?
    Du har ju ingen koll på vad som faktiskt ingår i attefallshus om du tror det blir så billigt. Friggebod ja, ett året-om-hus med el och avlopp, nej.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom