• Anonym (Frukttjuv)

    ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”

    Såå, vi har två familjer i klassen där föräldrarna lyft frågan i vår Facebookgrupp, angående frukt/grönsak till fruktstunden.

    De påstår sig inte ha råd att skicka med frukt/grönsak. Den ena familjen har ett barn, den andra har två barn.

    Jag känner bara hur FAN klarar ni av att föda era barn under helger och lov!? Hur gör ni under ett långt jul- och sommarlov? Får barnen ingen mat då? Ingen frukt? Inga grönsaker?

    Jag vill inte ifrågasätta dessa människor i gruppen. Men finns det någon här som kan förklara? För jag får inte ihop det!

  • Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”
  • Anonym (Häpp)

    I många fall handlar det om dåliga prioriteringar. Observera att jag skrev många, och inte alla. När jag växte upp fanns det alltid pengar till cigg och alkohol. Alltid. Bra skor till mig prioriterades dock inte. En kompis hade föräldrar som jämt klagade över sin ekonomi, och tyckte att fritidsaktiviteter till deras barn skulle vara gratis. Dessa föräldrar kedjerökte.

  • Anonym (Prioritera)

    Jag tror att flera som har så dålig ekonomi att de inte har råd med extra frukt, har svårt att prioritera, och att det åtminstone delvis är orsaken till att de har dålig ekonomi till att börja med. Det är många som har svårt att förstå en budget, som kanske inte alltid tänker på eller ens kan överblicka konsekvenser, har svårt att stå emot impulser och så vidare. Till exempel personer med drag av adhd/add/autismspektrum (kanske odiagnosticerat), och som kanske haft det struligt hela livet pga detta. Och har man kämpat hela sitt liv, först i skolan (och där kanske inte haft förutsättningarna att ta till sig det skolan lär ut om budget, hushållsekonomi etc), haft svårt att hitta jobb, boende osv, så kanske man till sist inte ens orkar planera allt i detalj längre. Då kanske pengarna tar slut innan frukten är inköpt. I affären kanske fredagsmys till familjen den här veckan lockar mer än frukt till skolan nästa vecka, eller röksuget tar över.

    Så klart gäller inte detta alla, utan bara en del.

  • Liberté

    Verkar vara sköna föräldrar som skaffar barn trots att de inte har råd med en utgift på några kronor i veckan.

    Barnen lär väl svälta till döds alternativt få bristsjukdomar så fort det blir lov då.

  • Anonym (f)
    Liberté skrev 2019-12-21 09:35:43 följande:

    Verkar vara sköna föräldrar som skaffar barn trots att de inte har råd med en utgift på några kronor i veckan.

    Barnen lär väl svälta till döds alternativt få bristsjukdomar så fort det blir lov då.


    Förutsättningar i en familj kan förändras. Jag har gått från att vara ett par med en sammanlagd inkomst på 55000/månad och ett gemensamt billigt boende, till att vara separerad och sjukskriven med ett dyrt boende.
  • Anonym (ta ansvar)
    Anonym (Prioritera) skrev 2019-12-21 09:25:50 följande:

    Jag tror att flera som har så dålig ekonomi att de inte har råd med extra frukt, har svårt att prioritera, och att det åtminstone delvis är orsaken till att de har dålig ekonomi till att börja med. Det är många som har svårt att förstå en budget, som kanske inte alltid tänker på eller ens kan överblicka konsekvenser, har svårt att stå emot impulser och så vidare. Till exempel personer med drag av adhd/add/autismspektrum (kanske odiagnosticerat), och som kanske haft det struligt hela livet pga detta. Och har man kämpat hela sitt liv, först i skolan (och där kanske inte haft förutsättningarna att ta till sig det skolan lär ut om budget, hushållsekonomi etc), haft svårt att hitta jobb, boende osv, så kanske man till sist inte ens orkar planera allt i detalj längre. Då kanske pengarna tar slut innan frukten är inköpt. I affären kanske fredagsmys till familjen den här veckan lockar mer än frukt till skolan nästa vecka, eller röksuget tar över.

    Så klart gäller inte detta alla, utan bara en del.


    För de allra flesta skulle jag tro. Annars har man råd med ett äpple för 3 kr om dagen till sitt barn. Samhället sponsrar ju dessutom barnen till stor del via barnbidarg, bostadsbidrag och i en del fall socialbidrag till de som har det knapert. 

    Att köpa mat till sina barn ÄR ett föräldraansvar, och det kostar att ha barn. VÄLJER man att skaffa barn, så väljer man också bort att kunna lägga pengar på cigg, snus, mobilsurf och chips om ekonomin är dålig en månad.
  • Alexi
    camomill skrev 2019-12-21 00:47:31 följande:
    Jag är en sån där som sällan hade med mig frukt till skolan pga att mina föräldrar ansåg att det var för dyrt. De hade råd, absolut, men problemet var att jag inte tålde stenfrukter (äpple, päron, nektarin m.fl.) och att ha med sig banan varje dag till skolan var dyrt och inte särskilt roligt. I min klass gick det en person som var allergisk mot citrusfrukter (luftburen allergi) så clementiner och liknande kunde jag heller inte ha med mig.

    Jag kunde ha haft med mig melon, men mina föräldrar ansåg att det var slöseri med pengar eftersom vi aldrig hann äta upp melonerna i tid. Hemma åt jag däremot en clementin varje dag efter skolan.

    Med detta inlägg vill jag poängtera att det kanske inte bara handlar om fattigdom utan det kan även röra sig om allergier hos barnen eller familjemedlemmar som gör att barnen får vara utan frukt i skolan. Tål man inte relativt vanliga frukter så kan det bli väldigt dyrt att ha med sig frukt varje dag till skolan. Mina barn kommer exempelvis aldrig få ha med sig äpplen till skolan pga min luftburna allergi mot äpplen och jag inte kommer kunna ha det hemma.
    Morötter har mina barn haft med sig många gånger. Oerhört enkelt och billigt och finns för det mesta hemma hos oss.
  • Glinda från Oz

    Vissa ska inte ha barn helt enkelt och tyvärr är det dessa personer som ynglar av sig mest. Det handlar inte om pengar utan att de är dåliga på att planera och sköta en ekonomi ofta prioriteras saker som cigaretter. 


    Jag skäms när sånt här kommer upp, vi är så otroligt, otroligt bortskämda i Sverige. I andra länder kostar en dagisplats 15 000 i månaden och mat får man skicka med eller betala för i skolan. 

  • Bobo

    Om skolan skall vara kostnadsfri, hur kommer det sig då att skolan kan kräva att man ska ha idrottskläder? Rent krasst skulle ju en elev kunna ha föräldrar som inte har råd att köpa idrottskläder och att eleven då inte kan delta i undervisningen= inget eller dåligt betyg?

    Kläder efter väder? Kan man kräva att barnen har mössa, vantar, overall, varma skor, regnkläder? Man skulle ju kunna hävda att barnen kan vara inomhus på raster för alla har inte råd att utrusta sina barn med rätt kläder.

    För min del är både frukt och kläder ett föräldraansvar men givetvis måste skolan vara lyhörd och göra de anpassningar som krävs för att ALLA elever ska kunna ha det bra under skoldagen: fruktskål till de barn som ?glömt? frukt, extra idrottskläder och skor för dem som ?glömt? (dessa tvättas sedan av skolan) samt extraytterkläder man kan låna ifall något saknas. Barnen ska inte drabbas av att de har föräldrar som prioriterar fel eller i vissa fall (för undantag finns alltid) Inte har råd. 

  • Swagger
    camomill skrev 2019-12-21 00:47:31 följande:
    Jag är en sån där som sällan hade med mig frukt till skolan pga att mina föräldrar ansåg att det var för dyrt. De hade råd, absolut, men problemet var att jag inte tålde stenfrukter (äpple, päron, nektarin m.fl.) och att ha med sig banan varje dag till skolan var dyrt och inte särskilt roligt. I min klass gick det en person som var allergisk mot citrusfrukter (luftburen allergi) så clementiner och liknande kunde jag heller inte ha med mig.

    Jag kunde ha haft med mig melon, men mina föräldrar ansåg att det var slöseri med pengar eftersom vi aldrig hann äta upp melonerna i tid. Hemma åt jag däremot en clementin varje dag efter skolan.

    Med detta inlägg vill jag poängtera att det kanske inte bara handlar om fattigdom utan det kan även röra sig om allergier hos barnen eller familjemedlemmar som gör att barnen får vara utan frukt i skolan. Tål man inte relativt vanliga frukter så kan det bli väldigt dyrt att ha med sig frukt varje dag till skolan. Mina barn kommer exempelvis aldrig få ha med sig äpplen till skolan pga min luftburna allergi mot äpplen och jag inte kommer kunna ha det hemma.
    Det brukar vara frukt eller grönsaker. Morötter är billigare än bananer....
  • Anonym (ta ansvar)
    Bobo skrev 2019-12-22 15:22:10 följande:

    Om skolan skall vara kostnadsfri, hur kommer det sig då att skolan kan kräva att man ska ha idrottskläder? Rent krasst skulle ju en elev kunna ha föräldrar som inte har råd att köpa idrottskläder och att eleven då inte kan delta i undervisningen= inget eller dåligt betyg?

    Kläder efter väder? Kan man kräva att barnen har mössa, vantar, overall, varma skor, regnkläder? Man skulle ju kunna hävda att barnen kan vara inomhus på raster för alla har inte råd att utrusta sina barn med rätt kläder.

    För min del är både frukt och kläder ett föräldraansvar men givetvis måste skolan vara lyhörd och göra de anpassningar som krävs för att ALLA elever ska kunna ha det bra under skoldagen: fruktskål till de barn som ?glömt? frukt, extra idrottskläder och skor för dem som ?glömt? (dessa tvättas sedan av skolan) samt extraytterkläder man kan låna ifall något saknas. Barnen ska inte drabbas av att de har föräldrar som prioriterar fel eller i vissa fall (för undantag finns alltid) Inte har råd. 


    Eller så är det inte SKOLANS sak att lösa alla vuxna människors privata problem? Kanske behöver socialtjänsten kliva in tydligare och vi behöver kanske ha mer tvingande åtgärder för vuxna som inte fixar ansvaret (typ en del av socialbidraget insatt på kort som bara funkar i matbutiken eller god man som ser till att barnbidarget faktiskt används till gympabyxor och inte cigg).

    Om det finns gratis idrottskläder som dessutom tvättas alltd redo i skolan, plus fruktskål för de som "glömt" kommer garanterat några utnyttja detta trots att de har förmåga och resurser att ta ansvar. Vi kan inte curla fullständigt sönder vuxna som anser sig kapabla att sätta barn till världen.

    Det sparas in massor på skolan och skolans primära uppdrag är att undervisa. Hur ska lärarna hinna med det om de dessutom ska tvätta idrottskläder? Eller ska vi dra ner på en specialpedagog till per skola, för att anställa en fruktinköpare och klädtvättare?

    Eller så får skolan ett större socialt ansvar, men då MÅSTE vi betala vad det kostar, inte bara lasta på lärare ännu mer och tro att det ska fungera. 
  • got
    Anonym (ta ansvar) skrev 2019-12-23 12:05:33 följande:
    Eller så är det inte SKOLANS sak att lösa alla vuxna människors privata problem? Kanske behöver socialtjänsten kliva in tydligare och vi behöver kanske ha mer tvingande åtgärder för vuxna som inte fixar ansvaret (typ en del av socialbidraget insatt på kort som bara funkar i matbutiken eller god man som ser till att barnbidarget faktiskt används till gympabyxor och inte cigg).

    Om det finns gratis idrottskläder som dessutom tvättas alltd redo i skolan, plus fruktskål för de som "glömt" kommer garanterat några utnyttja detta trots att de har förmåga och resurser att ta ansvar. Vi kan inte curla fullständigt sönder vuxna som anser sig kapabla att sätta barn till världen.

    Det sparas in massor på skolan och skolans primära uppdrag är att undervisa. Hur ska lärarna hinna med det om de dessutom ska tvätta idrottskläder? Eller ska vi dra ner på en specialpedagog till per skola, för att anställa en fruktinköpare och klädtvättare?

    Eller så får skolan ett större socialt ansvar, men då MÅSTE vi betala vad det kostar, inte bara lasta på lärare ännu mer och tro att det ska fungera. 
    Jag är inte alls oenig med dig. Jag skriver tvärtom att "för min del är både frukt och kläder ett föräldraansvar" men jag kunde kanske förtydligat det med att skriva "för min del anser jag...".
    Hursomhelst. Jag arbetar i skolan som lärare så jag är väl medveten om både skolans uppdrag och hur tight budgeten är. Jag är dessutom medveten om att vi ALDRIG kommer att få alla föräldrar att göra det vi ber dem om. Det är ingenting vi kan eller bör anmäla dem till soc för utan då måste vi som skola ställa upp för elevernas skull. På mitt jobb har vi extrakläder i gympan, inte primärt för att folk "vägrar" köpa gympakläder utan för att vissa helt enkelt glömmer packa ner dessa då och då. För att eleverna inte ska behöva skippa gympan erbjuder vi kläder vid dessa tillfällena. Det används kanske av 1-3 elever i veckan (på en skola med 350 elever) så tvätten är inget problem. Det tvättas samtidigt som vi tvättar handdukar och bordsdukar osv som vi använder i personalrummet (för det får vi lärare göra själva också). 
    Frukt köps in till fritids av köket på skolan. Denna frukt står i kylskåpen på de tre olika fritidsen och äts på eftermiddagarna, så det är inte svårt att hämta en frukt om någon glömt. Detta nyttjas inte speciellt ofta men lite oftare än gympakläderna. 

    Alltså, för att förtydliga: jag tycker inte att vi som skola ska lägga pengar eller tid på att ta över föräldraansvaret men det finns alltid ett par elever per skola som inte får det hemifrån som de eventuellt skulle behöva. Det behöver inte bero på omsorgsbrist men det kan göra det. Detta måste givetvis kollas upp och i såfall anmälas men barnen ska inte hamna i kläm.

    Skulle det visa sig att detta system utnyttjas får man givetvis fundera igenom hur man kan förändra det men jag tror att de allra flesta föräldrarna vill sina barn väl och vill göra "rätt" för sig.
Svar på tråden ”Vi har inte råd att skicka med frukt till skolan”