• Anonym (X)

    Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

    Är på g att flytta ihop med min pojkvän. Han har tre barn sedan tidigare (6,8,9), och jag har ett (5).Jag kommer att plugga heltid på distans i höst. Vi har diskuterat lite kring detta med barnen. Han tycks ha antagit att alla hans barn ska komma hem vid 13 varje dag eftersom att jag är hemma. Och med mitt eget barn vet jag inte hur jag ska göra eftersom det är 9km till närmaste förskola och jag inte har bil/körkort för att kunna skjutsa henne. I worst case scenario kommer jag alltså ha min egen hemma på heltid + hans tre från kl13, samtidigt som jag ska plugga heltid. Det känns helt övermäktigt.

    Fick prova på för ett tag sen hur det skulle kunna vara, då jag var hemma hos honom och jobbade därifrån. Då hade jag två hemma hela dagen och alla fyra från kl13. Jag blev helt slut, fick avbryta mitt arbete titt som tätt, var tvungen att jobba över pga avbrotten, och var allmänt trött och utmattad resten av dagen. Orkade inte ens umgås med honom när han väl kom hem. Och då jobbade jag ändå bara halvtid. Har därför blivit lite avskräckt och rädd för hur det skulle kunna bli. Jag har väldigt svårt att säga nej, och lider istället i det tysta. Jag tycker också väldigt mycket om hans barn!! så jag vill ju inte behöva bli trött på dem eller känna dem som en börda som lämpat på mig. Jag vill inte att relationen till dem ska bli förstörd av det.

    Min pojkvän hävdar att hans barn klarar sig själva, och med de två äldre stämmer det nog, tror inte det blir så mycket problem om de kommer hem 13, men hans yngre behöver fortfarande aktiv passning, särskilt i kombo med mitt eget barn. Och det går ju inte riktigt ihop med mina studier.

    Det bästa scenariot känner jag är ifall hans yngsta gick på fritids, och att han kunde hjälpa mig med skjutsen till förskolan för mitt barn (vi har pratat om det men inte kommit fram till nåt där heller än) . Då har jag bara två barn som kommer hem kl13, och borde hinna/orka med mina studier, och också orka umgås efter att alla kommit hem.

    Flytten ska ske ganska snart så jag känner mig lite stressad att vi inte kommit fram till någonting än. Och som sagt har jag också svårt att säga till och säga ifrån. Är så rädd bara att jag ska hamna i en övermäktig situation och tröttna på allt. Eller att jag säger ifrån och då blir "elaka styvmodern som hatar sina bonusar" liksom. Vet inte riktigt hur mycket som är rimligt att ta ansvar för bonusbarn heller. Det verkar vara så olika. Och min pojkvän som sagt verkar ha antagit bara att jag ska ta hand om hans barn när de kommer hem eftersom jag ändå är hemma. Kanske är det något jag "borde" orka bara. Jag vet inte.

    Tips/råd/tankar tack

  • Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?
  • Anonym (.)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 17:30:41 följande:
    Nu har han ju erbjudit sig att skjutsa till förskolan men jag är rädd att det ska vara i utbyte mot omsorgen om hans tre barn. Jag kan ge annat i utbyte, städ/tvätt/disk/matlagning etc, men inte det.
    Nej, det låter i så fall som ett dåligt byte rent arbetsmässigt. Har han barnen på heltid eller finns det en annan förälder de är hos också?
  • Anonym (Vänta)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 17:04:40 följande:

    Tack för dina kloka inlägg. Ja jag måste verkligen få svar på de här frågorna. Det blev tydligt i och med samtalet vi hade häromdagen om att han inte hade omsorgen för sina barn ordnad när de har sommarlov och han jobbar. Han verkar tro att det löser sig bara, med nån annans hjälp. Jag har under de 5år jag varit 100% ensamstående med mitt barn ALDRIG förlitat mig på att någon annan ska hjälpa mig lösa saker. Jag har fått anpassa allt efter henne, jobb etc, på egen hand. Skulle aldrig kommit på tanken att jag skulle jobba de veckorna som förskolan är stängd liksom och sen tänkt att nån annan säkert kan ta hand om henne då. Man kan aldrig bara anta att nån annan kan ta hand om omsorgen för ens barn(partner, ex eller vem det må vara) . Man kan fråga, eller de kan erbjuda sig, som han erbjudit sig att skjutsa mitt barn till och från förskolan. Men att utgå ifrån det är ju bara dumt, det skulle jag aldrig göra.


    Har du varit tydlig med att du INTE finns tillgänglig för hans barn under sommarlovet?

    Om jag var du så skulle jag nog typ säga ?jag vet att du inte löst sommarlovet ännu och vill bara vara tydlig med att jag INTE kommer ta hand om dina barn när du har semester?.

    Jag tror tyvärr att du annars kommer hamna i läget att han ett par dagar innan säger att han inye löst detta och återigen förväntar sig att du ska ta dem. Och då är det kanske svårt att säga nej.

    Flytta INTE innan du har kortkort. Ingenting säger att du faktiskt klarar eventuell intensivkurs. Det kan ta låååång tid att fixa körkortet.

    Jag som själv bor på landet anser också att det är en säkerhetsfråga. Bil skall alltid finnas hemma ifall akut situation där man snabbt behöver ta sig till sjukhus uppstår
  • Anonym (X)
    Anonym (.) skrev 2020-07-01 18:54:17 följande:

    Nej, det låter i så fall som ett dåligt byte rent arbetsmässigt. Har han barnen på heltid eller finns det en annan förälder de är hos också?


    Han har dem varannan vecka nu. Men mamman ska flytta närmare så att de är på cykelavstånd. De trivs bättre hos pappa tydligen så risken finns att det blir svängdörrar och att de är där betydligt oftare sen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Vänta) skrev 2020-07-01 19:10:05 följande:

    Har du varit tydlig med att du INTE finns tillgänglig för hans barn under sommarlovet?

    Om jag var du så skulle jag nog typ säga ?jag vet att du inte löst sommarlovet ännu och vill bara vara tydlig med att jag INTE kommer ta hand om dina barn när du har semester?.

    Jag tror tyvärr att du annars kommer hamna i läget att han ett par dagar innan säger att han inye löst detta och återigen förväntar sig att du ska ta dem. Och då är det kanske svårt att säga nej.

    Flytta INTE innan du har kortkort. Ingenting säger att du faktiskt klarar eventuell intensivkurs. Det kan ta låååång tid att fixa körkortet.

    Jag som själv bor på landet anser också att det är en säkerhetsfråga. Bil skall alltid finnas hemma ifall akut situation där man snabbt behöver ta sig till sjukhus uppstår


    Jag har sagt att jag inte vet om jag kommer vara där ens de veckorna så jag hoppas att han inte räknar med mig då. Nu har mamman de äldre när han jobbar och den yngre går på förskolan till fredag, så hon kanske kan ha dem alla sen också. Förstår inte riktigt hur man inte tänkt på och löst sånt innan. Jag har alltid varit tvungen att ta semester de veckorna förskolan är stängd. Det har aldrig funnits nåt annat liksom. Och de flesta separerade med barn brukar ju samordna veckorna så att någon alltid har semester och kan ta barnen.
  • Anonym (Vänta)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 19:29:27 följande:

    Jag har sagt att jag inte vet om jag kommer vara där ens de veckorna så jag hoppas att han inte räknar med mig då. Nu har mamman de äldre när han jobbar och den yngre går på förskolan till fredag, så hon kanske kan ha dem alla sen också. Förstår inte riktigt hur man inte tänkt på och löst sånt innan. Jag har alltid varit tvungen att ta semester de veckorna förskolan är stängd. Det har aldrig funnits nåt annat liksom. Och de flesta separerade med barn brukar ju samordna veckorna så att någon alltid har semester och kan ta barnen.


    Om jag var du skulle jag tydliggöra detta. Att du inte vet är nog inte tydligt nog för att han inte ska räkna med dig. Tror jag Iaf
  • Anonym (X)

    Tog upp frågan om fritids igen. De har inte bestämt sig än. Undrar vad som krävs för att de ska bestämma sig för nåt. De två äldre kommer att komma hem iallafall och jag sa att det var ok men att jag inte kommer att vara tillgänglig.

    Jäkla viktig fråga liksom. Kommer jag behöva ta hand om tre barn (hur fina de än må vara) från kl13 får jag hoppa av en av kurserna och få halvt csn och då kommer jag oavsett om han kan skjutsa min dotter eller ej inte ha råd att ha henne på förskola.

  • Anonym (Molly)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 21:38:44 följande:

    Tog upp frågan om fritids igen. De har inte bestämt sig än. Undrar vad som krävs för att de ska bestämma sig för nåt. De två äldre kommer att komma hem iallafall och jag sa att det var ok men att jag inte kommer att vara tillgänglig.

    Jäkla viktig fråga liksom. Kommer jag behöva ta hand om tre barn (hur fina de än må vara) från kl13 får jag hoppa av en av kurserna och få halvt csn och då kommer jag oavsett om han kan skjutsa min dotter eller ej inte ha råd att ha henne på förskola.


    Du måste bestämma dig för vilka mål du ska ha och hur du ska uppnå dem. Och sedan genomdriva det.

    Personligen tycker jag att utbildning och karriär är extremt viktigt. Har drivit den frågan stenhårt i mitt eget liv efter att jag blev ensamstående. Lämnade en karl som inte vill flytta med efter mina studier. Men det är jag det. Någon annan kan värdesätta något annat mål. Det viktiga är att man lyckas genomföra det man värdesätter i sitt liv.
  • Anonym (X)
    Anonym (Molly) skrev 2020-07-01 21:47:19 följande:

    Du måste bestämma dig för vilka mål du ska ha och hur du ska uppnå dem. Och sedan genomdriva det.

    Personligen tycker jag att utbildning och karriär är extremt viktigt. Har drivit den frågan stenhårt i mitt eget liv efter att jag blev ensamstående. Lämnade en karl som inte vill flytta med efter mina studier. Men det är jag det. Någon annan kan värdesätta något annat mål. Det viktiga är att man lyckas genomföra det man värdesätter i sitt liv.


    Ja mitt mål är ju inte att vara ofrivillig, obetald barnflicka iallafall. Men jag vill ju fortfarande bo tillsammans med den jag älskar. Mitt mål var ju liksom det, och att slippa ifrån mitt stressiga jävliga jobb och studera något som jag tycker om hemifrån. Och att min dotter ska trivas och ha det bra och inte behöva ha en så stressad, olycklig mamma som jag varit senaste åren.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (X) skrev 2020-07-01 21:56:39 följande:

    Ja mitt mål är ju inte att vara ofrivillig, obetald barnflicka iallafall. Men jag vill ju fortfarande bo tillsammans med den jag älskar. Mitt mål var ju liksom det, och att slippa ifrån mitt stressiga jävliga jobb och studera något som jag tycker om hemifrån. Och att min dotter ska trivas och ha det bra och inte behöva ha en så stressad, olycklig mamma som jag varit senaste åren.


    Varför ska du plugga? Ska du plugga bara för att tillfälligt kunna fly från ditt stressiga jobb eller för att få till en långvarig förändring?
  • Anonym (Molly)

    Tycker att man ska ställa upp för varandra i en relation. Men blir lite orolig för att du ska hamna i en kvinnofälla. Och ännu värre misslyckas med dina studier.

Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?