• Anonym (Ts)

    Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?

    Vi försöker vara restriktiva med sött och snacks så det inte drar iväg till att ätas för ofta. Vi äter mer sånt under lov och ledigheter och har därför förmedlat till barnen att vi inte äter det vanliga veckor. Framför allt vårt äldsta barn är rätt sockerberoende och ger man snacks en kväll så tjatas det nästa kväll osv. Det eskalerar snabbt.

    Vilket de oftast accepterar. Och vi är som sagt generösa med det under lov och tydliggör då att de kan äta sånt mer då just för att vi inte har det varenda helg.

    Men då och då är ändå temat väldigt surt ?alla andra får chips/godis på helgen?.

    Vad är sanningen?

    Gäller barn från kanske tioårsåldern och uppåt.

  • Svar på tråden Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?
  • Anonym (Q)

    Du får väl citera every mom ever: "Om alla andra hoppar i sjön, hoppar du efter då?!?" Skrattande

    Nä men jag tycker det är sunt om ni håller godis, snacks osv till ledigheterna. Man kan ju ställa om frågan, varför ska alla nödvändigtvis stoppa i sig tomma onödiga kalorier varje helg?? Gott så klart men det är ren indoktrinering.

    Däremot så är det ju något trevligt att se fram emot, något gott till helgen. Men fundera på om ni inte kan äta hälsosammare snacks i så fall. Morotsstavar eller nåt liknande. Vänj dem vid det så gör det i alla fall inte lika mycket om de vill äta mer av det. Eller så låter de bli helt. Win-win.

  • Drottningen1970
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-17 21:09:58 följande:

    Det vi reagerar på är att om vi erbjuder något "gott" en lördag kväll vid en mysstund med oss så vill de gärna ha en mysstund med oss men vill ofta hellre spara det goda och sitta med egen skärm. Alltså de väljer att gå undan och äta ifred. Det känns inte för mig som ett helt sunt beteende. 

     


    Kan väl bero på att ni föräldrar verkar ha ett oerhört spänt förhållande till snacks, så de känner kanske inte att de faktiskt kan slappna av och njuta av det när ni är i närheten. Risken att de ska go bananas över snacks och godis om några år när ni inte längre kan kontrollera det känns överhängande för övrigt.
  • Anonym (Ts)
    Kexsmula skrev 2020-10-17 21:14:38 följande:

    Vet du vad det kan bero på? Att de hellre vill äta när de gör något de tycker är roligt än att på nåt sätt sitta och tvångsmysa med godis hos er för att ni ska se på när de äter. Av inläggen du skriver förstår jag att du har något från din barndom och ett beteende DU behöver bearbeta, troligen med hjälp av någon form av terapi och kanske även psykofarmaka.

    Skriver detta i all välmening!


    ???? Rekommenderar du psykofarmaka?! Alltså oj vad icke trovärdig du blev.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2020-10-17 21:54:02 följande:

    Du får väl citera every mom ever: "Om alla andra hoppar i sjön, hoppar du efter då?!?" 

    Nä men jag tycker det är sunt om ni håller godis, snacks osv till ledigheterna. Man kan ju ställa om frågan, varför ska alla nödvändigtvis stoppa i sig tomma onödiga kalorier varje helg?? Gott så klart men det är ren indoktrinering.

    Däremot så är det ju något trevligt att se fram emot, något gott till helgen. Men fundera på om ni inte kan äta hälsosammare snacks i så fall. Morotsstavar eller nåt liknande. Vänj dem vid det så gör det i alla fall inte lika mycket om de vill äta mer av det. Eller så låter de bli helt. Win-win.


    Det är ju exakt så vi resonerat. Har sundare snacks som frukt och grönsaksdtavar på helgerna. Och chips och godis mer på ledigheterna.

    Men majoriteten i tråden anser att vi har strikt förbud och behöver låsas in...
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2020-10-17 21:59:35 följande:

    Kan väl bero på att ni föräldrar verkar ha ett oerhört spänt förhållande till snacks, så de känner kanske inte att de faktiskt kan slappna av och njuta av det när ni är i närheten. Risken att de ska go bananas över snacks och godis om några år när ni inte längre kan kontrollera det känns överhängande för övrigt.


    Ja kanske. Men vad ska vi göra nu då tycker du? Vända helt plötsligt, erbjuda godis när som helst och se på hur övervikten smyger sig på?
  • Anonym (Ts)

    Är glad om någon klarar att ge oss konstruktiva tankar i ämnet och inte behöver kritisera.

    Vi vet inte hur vi ska göra! Vi vet inte vad som är rätt och fel! Vi vill inte ge barnen samma överviktsproblematik som jag själv haft sen tonåren just pga dessa situationer.

    Hur ändrar man då, på ett sunt sätt?

  • Anonym (K)
    Anonym (Fredagsmys) skrev 2020-10-17 21:40:07 följande:

    Haha exakt VAD har godis eller inte godis med WT att göra?? De två sakerna har väl inget samband alls? Jag skulle inte kalla mig själv för wt, har högskoleutbildning, bra jobb, bor i villa osv och jag ÄLSKAR godis! Det är det bästa på hela veckan! Däremot varken dricker eller snusar/röker jag. Tycker du har en konstig fördom där som det verkar :)


    Jag älskar också godis, och vill inte att mina barn ska få samma beroende. Man har ett ansvar gentemot sina barn, deras hälsa ingår där.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-17 22:03:07 följande:
    Det är ju exakt så vi resonerat. Har sundare snacks som frukt och grönsaksdtavar på helgerna. Och chips och godis mer på ledigheterna.

    Men majoriteten i tråden anser att vi har strikt förbud och behöver låsas in...
    frukt och grönsaksstavar på helgerna, vad äter ni då till vardags? bark och lingonris?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-17 20:48:48 följande:
    Varför är popcorn plus godis ok men inte chips eller läsk?

    Barnen dricker alltid saft eller lightläsk till middag på helgerna.
    För att vi tycker att man kan välja något som inte är så nyttigt, men man kan inte äta allt. Och då har vi valt popcorn och godis (en gång i veckan), men valt bort chips och läsk. Kunde väl lika gärna varit tvärtom antar jag, men det är ju en smaksak. 
  • Anonym (1)

    Jag är själv sanslöst förtjust i godis, kakor och snacks och mest av allt ostbågar chips och popcorn...men nån måtta får det ju vara så jag har gränser för mig själv. För mitt barn har jag andra gränser. När godis var nytt för mitt barn så var det tjat varje dag men hade vi bestämt att på vissa dagar får man godis eller kaka eller glass. Så blir det tjat så säger vi vilken dag det blir något gott. I början var det mycket tjat men det slutade efter ett tag och nu funkar det perfekt. Eftersom det finns mer är en dag i veckan som man får något gott behöver man inte heller smälla i sig massor på en gång.

Svar på tråden Äter ALLA barnfamiljer godis/chips/popcorn eller liknande fredag och lördag?