• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-19 15:36:03 följande:

    Vad bra att det är många på gång, jag håller dock tummarna för att det inte blir överstimulering. Drog de ner på dosen nu?


    Verkligen! Det känns hoppfullt! De minskade dosen något nu. Hoppas det gör susen!

    Ska se om jag hittar en länk om e-vitamin. I boken It starts with the egg som jag tipsat om innan rekommenderas det och ett annat tillskott. Kan vara värt att testa tänker jag!
  • Clemmentina
    Smilla93 skrev 2021-03-19 17:39:37 följande:

    Ja vad kul!!! Hoppas att det är många som mognar och att det blir många befruktade!!

    Åh hoppas du inte blir över stimuleras, håller tummarna att det går bra! :)

    Kollade upp angående pcos, vi har ju tydligen många fler omogna follikar (alltså mer än normalt) så det är nog snarare större risk att bli överstimulerad med pcos och antagligen därför jag fick en låg startdos! Trodde att det var cystor man hade men det är tydligen ägg blåsor mwd omogna ägg.. ;)


    Precis så är det! Pcos ökar risken att bli överstimulerad. Samtidigt brukar de med pcos få ut fler ägg. Hoppas också det är många som mognar och blir befruktade den här gången. Tack! :)
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-19 19:12:27 följande:

    Jag fick reda på att min slemhinna eventuellt är något tunn, låg nu CD 7 på ca 4mm och som mest har den nog legat på 8,6mm vid ÄL. Jag har knappt heller någon mens. Har E-vitamin boostat upp den tror du? Och isåfall vilken dos tar du?


    Läs här om både e-vitamin och l-arginine. Den senare ska dock absolut inte tas vid behandling (äggstimulering) eftersom den kan ha negativ inverkan på äggkvaliteten: itstartswiththeegg.com/faq/preparing-for-embryo-transfer/
  • Dhalia
    Jenzia skrev 2021-03-19 18:10:37 följande:

    Nej, min slemhinna var bra vid ET, tror den var 12 mm. Men vid tidigare VUL under utredningen har den varit lite tunnare, runt 9-10 mm efter ägglossning. Så därför har jag tagit högdos e-vitamin för att försöka boosta den.


    Okej va bra vet att sprutorna ger ju också en extra skjuts på slemhinnan vid IVF men trodde den brukade va mot det tunnare hållet då med. Men 12 mm låter ju jättebra.
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-03-19 19:12:27 följande:

    Jag fick reda på att min slemhinna eventuellt är något tunn, låg nu CD 7 på ca 4mm och som mest har den nog legat på 8,6mm vid ÄL. Jag har knappt heller någon mens. Har E-vitamin boostat upp den tror du? Och isåfall vilken dos tar du?


    Ligger den på den nivån vid ET ? Isf kanske fråga om progynon nästa gång kanske kan hjälpa att tjocka upp den lite till vid IVF.
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-19 22:42:41 följande:

    Tack så jättemycket för tipset fina du!


    Hoppas det hjälper! Tycker precis som Dahlia att du ska höra om det finns något du kan få för att hjälpa slemhinnan att bli lite tjockare. Minst 7-8 mm har jag hört att den ska vara!
  • Annna84
    Dhalia skrev 2021-03-20 08:09:42 följande:

    Ligger den på den nivån vid ET ? Isf kanske fråga om progynon nästa gång kanske kan hjälpa att tjocka upp den lite till vid IVF.


    Clemmentina skrev 2021-03-20 08:17:44 följande:

    Hoppas det hjälper! Tycker precis som Dahlia att du ska höra om det finns något du kan få för att hjälpa slemhinnan att bli lite tjockare. Minst 7-8 mm har jag hört att den ska vara!


    Den har legat på 8mm inför återföring och det är ok enligt läkarna. Har den varit tjockare för er?

    Läkaren på kliniken sa att man har testat mängder med metoder för att få slemhinnan tjockare men att det inte finns något bevisat som fungerar. Men progynon ska jag läsa på om och ta extra e-vitamin.

    Hur mår ni idag?
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-21 08:34:49 följande:

    Den har legat på 8mm inför återföring och det är ok enligt läkarna. Har den varit tjockare för er?

    Läkaren på kliniken sa att man har testat mängder med metoder för att få slemhinnan tjockare men att det inte finns något bevisat som fungerar. Men progynon ska jag läsa på om och ta extra e-vitamin.

    Hur mår ni idag?


    Min är i regel över 10 mm, ibland uppemot 15 tror jag. Ska fråga i veckan hur tjock den är! Din läkare har säkert rätt i det men tror ändå att det finns saker som fungerar på individ-nivå. Det skadar inte att testa! Om du ska göra fler fet hade jag bett om att få göra det i stimulerad cykel med progynon.
  • Dhalia
    Annna84 skrev 2021-03-21 08:34:49 följande:

    Den har legat på 8mm inför återföring och det är ok enligt läkarna. Har den varit tjockare för er?

    Läkaren på kliniken sa att man har testat mängder med metoder för att få slemhinnan tjockare men att det inte finns något bevisat som fungerar. Men progynon ska jag läsa på om och ta extra e-vitamin.

    Hur mår ni idag?


    Jag vet inte men tänkte om dem ville prova ifall det fastnar bättre. Eftersom du återförde blastocyster väl?

    Till mig var den 17 mm vid ET hos Livio sist. Och nu mätte dem inte vad jag vet eller kanske inte sa de högt då till mig. Jag hade ju ett UL innan sprutstart och hade på CD 2, 8mm tjock slemhinna, hade då kraftig mens igen. Dem sa då också att den va tjockare pga hysteroskopin jag gjorde i januari, då brukar de öka tydligen.

    Känns okej än så länge testen ökar till mig och tänkte prova vanligt test imorgon och sedan testa på testdagen bara och därefter lägger jag ner alla tester :D är ju självklart orolig inför ultraljudet att de ska sluta upp i ett MA igen, men försöker att inte tänka på de alls :/
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021