• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Always choklad
    Frida123123 skrev 2021-09-29 06:23:29 följande:

    Det är så olika det där. Undrar varför vissa får Lutinus och andra progesteron. Vid mina färsk återföringar har jag fått Lutinus men nu vid FET får jag progesteron. Själv tar jag det två gånger om dagen.


    Hej senaste graviditeten (som tyvärr blev en medicinsk graviditet) fick jag ordination V12 på lutinus. Men jag är pluss 40 nu, kan vara det som avgjort det..
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-09-29 22:16:55 följande:

    Hej! Hur gick det med din hysteroskopi? (Eller vad det nu heter? ) har ni kommit fram till nästa steg i er process? Kram <3


    Hej

    Jag skall göra den imorgon faktiskt hysteroskopin, ligger på sjukhushotell nu då jag fick resa till en annan stad för operationen, skall sövas och hela kittet. Måste upp tidigt som stryk och ta med som skall öppna upp och mjuka upp. Sen inget imorgon att äta bara dricka vatten /te utan mjölk innan ingreppet. Lite nervös inte sövts på 20år..Svårt att koppla av ny. Skönt att det äntligen är här ändå jag har väntat sen juni. Parallellt har jag tagit kontakt med en utländsk klinik i Ryssland Olga om min inplanerade FET sen efter ingreppet skiter sig för en plan B + Adoptivbyrå. Hoppas de hittar nått litet imorgon de kan justera så hittar man nått som förklarar varför det inte funkar. Äggen är bra sperman är perfekt så nånstans hos mig felar det..Kanske är åldern fyllt 40.
  • Dibella
    Always choklad skrev 2021-09-29 22:44:07 följande:
    Hej

    Jag skall göra den imorgon faktiskt hysteroskopin, ligger på sjukhushotell nu då jag fick resa till en annan stad för operationen, skall sövas och hela kittet. Måste upp tidigt som stryk och ta med som skall öppna upp och mjuka upp. Sen inget imorgon att äta bara dricka vatten /te utan mjölk innan ingreppet. Lite nervös inte sövts på 20år..Svårt att koppla av ny. Skönt att det äntligen är här ändå jag har väntat sen juni. Parallellt har jag tagit kontakt med en utländsk klinik i Ryssland Olga om min inplanerade FET sen efter ingreppet skiter sig för en plan B + Adoptivbyrå. Hoppas de hittar nått litet imorgon de kan justera så hittar man nått som förklarar varför det inte funkar. Äggen är bra sperman är perfekt så nånstans hos mig felar det..Kanske är åldern fyllt 40.
    Hoppas att detta är det som krävs för att flingan ska få fastna och stanna var och ni inte ska behöva tänka på nästa steg.
  • Lusselelle123
    Inalina skrev 2021-09-29 14:44:08 följande:
    Hejsan, usch vilket tufft äggplock du verkar ha varit med om :( det tillhör ju inte normalfallen att det ska vara så svårt och jag förstår att det måste varit väldigt stressande för dig (och även för dem). Jag tror att detta är anledningen att man sövs vid ÄP utomlands (både i Tjeckien och i Schweiz där jag gjorde mina IVFer.)

    Se till att vila nu och unna dig något gott, skönt att du inte riskerar överstimulering!

    Jag håller tummarna för fin befruktning på dina 4 ägg till i morgon, det behövs bara ett guldägg! kram!Hjärta

    Ja det var verkligen fruktansvärt jobbigt, men som du säger så tillhör detta inte normalfallen. Mådde inte alls bra efteråt igår och vaknade idag och grät igen.. är nog fortfarande lite chockerad men har också väldigt ont så att jag knappt vända mig i sängen eller gå. Det känns dessutom som om känslorna kring hur orättvist detta är kom ikapp mig igen.. men unnade mig gjorde jag minst sagt igår, blev både pizza, rödvin och en stor godispåse i soffläge haha.


    Är dina finansierade försök i Sverige slut eller har du valt att gå utomlands av andra skäl? Låter ju helt sjukt att de söver ned i andra länder men inte i Sverige, borde vara samma överallt eller att åtminstone valmöjligheten finns.


    Tack så jättemycket Hjärta


    Dibella skrev 2021-09-29 14:55:10 följande:
    Låter som ett jobbigt äggplock, både fysiskt och psykiskt, hoppas du kommer kunna återhämta dig väl och inte ha så ont nu i efterhand Hjärta Hoppas verkligen att dessa 4 ägg är riktigt fina och att du får en fin tvådagars åter nu på fredag :)

    Ja det var det verkligen, och ändå gick jag in med attityden att "äh, det är säkert inte så farligt". Har dessvärre väldigt ont även idag men hoppas att det avtar under dagen. Tror det både handlar om svullna äggstockar och förstoppning, ser ut som en ballong haha. Men tack så jättemycket! Var befinner du dig i processen? Hjärta


     


    Frida123123 skrev 2021-09-29 18:15:20 följande:
    Åh, men bra kämpat igenom äggplocket. Är det ditt första Äggplock? Funderar på om det blivit så omständigt förut. Mina två senaste var lite liknande, att de fick trycka på magen,men som tur var bara hyfsat lätt tryck. Håller tummarna för dina 4 ägg nu!

    Tack så mycket!! Ja det var mitt första äggplock och jag ber till högre makter om att det var det sista haha. Läkaren sa efteråt att det inte behöver bli samma sak nästa gång då saker och ting ständigt rör på sig där inne, men jag vet också att gynekologer alltid haft svårt att hitta min vä äggstock så risken finns ju att det blir samma visa. Men du har inte behövt avbryta? För mig kändes det som om de tog i allt dom hade o trots det såg vi den inte på skärmen.. tappade färgen i ansiktet och höll på att svimma/kräkas så det gick liksom inte :(  Var befinner du dig i processen? 


    Amelia84 skrev 2021-09-29 19:08:42 följande:
    Men usch vilken upplevelse du haft, låter väldigt smärtsamt! Vad tråkigt att höra att resultatet inte blev som du hade hoppats på. Men som sagt det krävs bara ett guldägg. Så vi hoppas på att det är det du får tillbaka på fredag :) ta hand om dig nu ikväll och unna dig massa gott!

    Ja det känns trist men hoppas vårt guldägg befinner sig bland de 4a! De sa igår "ringer vi inte imorgon så blir det återföring på fredag kl 14", så nu vill man ju nästan stänga av telefonen så att dom inte ens kan ringa med dåliga nyheter hehe. Tack så mycket!! 


     


    smulis85 skrev 2021-09-29 19:51:31 följande:
    Fy vad tråkigt att höra många styrkekramar till dig! Håller tummarna för att de är 4 guldägg de fick ut och skönt att du får göra en återföring!! <3


    Tack så mycket Hjärta  Hur går det för dig med allt, känner du av den förhöjda dosen? Så spänd över att höra resultat på ditt VUL imorgon, hoppas verkligen att det växt på sig där inne!

  • cherrychic

    Hej,
    Jag tänkte höra om någon vill ha en oöppnad förpackning clearblue ägglossningstest? Inboxa mig isåfall med adress så skickar jag! Jag är nu gravid i vecka 33 med mitt tredje IVFbarn och vågar nu tänka att det ska gå bra:) Lycka till allihop!!

  • Inalina
    Smilla93 skrev 2021-09-29 19:21:30 följande:
    Tack så mycket!! Det va verkligen häftigt, helt overklig känsla! Ja jag vet att det inte är lika osäkert, men det finns alltid en risk och den finns i ens tankar hela tiden.. Dock känner jag att jag slappnat av rätt mycket ändå nu, jag kan ju inte göra så mycket mer än att bara åka med! ;)

    Hur är allt med dig? Har du prata med kliniken ännu eller var det nästa vecka? Kram
    Nej precis, skönt om du kan njuta av att faktiskt vara gravid nu, detta är ju allt man har kämpat för! Hjärta

    Allt är fint här, har möte med min Prag-klinik tidigt nästa vecka och känner att jag har en lååång lista med saker jag vill fråga och föreslå. jag hoppas de är tillmötesgående och att det känns bra efter mötet. Glad och så hoppas jag att vi kan köra igång direkt när nästa mens kommer om ett par veckor!
  • Inalina
    Lusselelle123 skrev 2021-09-30 08:57:33 följande:

    Ja det var verkligen fruktansvärt jobbigt, men som du säger så tillhör detta inte normalfallen. Mådde inte alls bra efteråt igår och vaknade idag och grät igen.. är nog fortfarande lite chockerad men har också väldigt ont så att jag knappt vända mig i sängen eller gå. Det känns dessutom som om känslorna kring hur orättvist detta är kom ikapp mig igen.. men unnade mig gjorde jag minst sagt igår, blev både pizza, rödvin och en stor godispåse i soffläge haha.


    Är dina finansierade försök i Sverige slut eller har du valt att gå utomlands av andra skäl? Låter ju helt sjukt att de söver ned i andra länder men inte i Sverige, borde vara samma överallt eller att åtminstone valmöjligheten finns.


    Tack så jättemycket Hjärta


    Jag förstår att man mår dåligt efter ett sådant äggplock, och man är så otroligt utsatt i den situationen också, så det blir extra känsligt än om det varit en annan kroppsdel (om du förstår vad jag menar..)
    jag tror att min ena äggstock också ligger lite dold, då mina gynekologer alltid har svårt att hitta den när man ska räkna äggblåsorna..
    du kan nog vara öm ett tag men det borde ge med sig om några dagar, jag förstår om du vill stänga av telefonen idag, jag tycker nog att de kunde ringa i vilket fall så man vet hur många som befruktats! (skulle inte alls funka med mig som har ett sådant otrolig kontrollbehov i den här processen...)

    Jag bor i Schweiz sedan några år tillbaka så jag har aldrig gjort IVF i Sverige, vi gjorde IVF 2018 i Prag där det funkade vid andra IVF första FET då jag fick min efterlängtade dotter. Det blev inga kvar i frysen efter det, så vi har fått börja om nu för syskonförsök, och jag har gjort 2 IVF i Schweiz i feb och maj, samt en i Prag nu i sep, där det tyvärr inte blivit tillstymmelse till plus på något av dessa 3 försök.

    Mina ägg verkar ha blivit ganska mkt sämre sen dess, och jag har dessutom märkt av att mina cykler är kortare nu så jag släpper nog dessutom ifrån mig omogna/dåliga ägg. (som om man inte redan hade nog med problem i den här processen...) 

    men men, skam den som ger sig;) jag måste blicka framåt till nästa försök nu då jag inte gett upp tron på mina ägg riktigt än! Hoppas du mår bättre snart och får tillbaka ett fint embryo imorognHjärta
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-09-29 22:44:07 följande:
    Hej

    Jag skall göra den imorgon faktiskt hysteroskopin, ligger på sjukhushotell nu då jag fick resa till en annan stad för operationen, skall sövas och hela kittet. Måste upp tidigt som stryk och ta med som skall öppna upp och mjuka upp. Sen inget imorgon att äta bara dricka vatten /te utan mjölk innan ingreppet. Lite nervös inte sövts på 20år..Svårt att koppla av ny. Skönt att det äntligen är här ändå jag har väntat sen juni. Parallellt har jag tagit kontakt med en utländsk klinik i Ryssland Olga om min inplanerade FET sen efter ingreppet skiter sig för en plan B + Adoptivbyrå. Hoppas de hittar nått litet imorgon de kan justera så hittar man nått som förklarar varför det inte funkar. Äggen är bra sperman är perfekt så nånstans hos mig felar det..Kanske är åldern fyllt 40.
    Oj så spännande, hoppas allt går fint idagHjärta jag hoppas operationen är tidigt så du slipper gå hungrig hela dagen! 
    sövningen brukar inte vara några problem (har själv sövts 3 gånger under senaste året, och många gånger innan dess med diverse blindtarmsop etc). men jo man känner sig lite liten precis innan, men det kommer gå fint och det är ju absolut inget stort ingreppHjärta

    Du verkar otroligt stark och driven och du gör verkligen allt i din makt för att det ska bli ett barn så jag är säker på att det kommer lösa sig för dig/er. det är positivt att dina ägg och spermierna är bra, oftast är det ju där problemet ligger annars, skriv sen när du är vaken och återhämtat dig lite! kram!
  • Dibella
    Lusselelle123 skrev 2021-09-30 08:57:33 följande:

     


    Dibella skrev 2021-09-29 14:55:10 följande:
    Låter som ett jobbigt äggplock, både fysiskt och psykiskt, hoppas du kommer kunna återhämta dig väl och inte ha så ont nu i efterhand Hjärta Hoppas verkligen att dessa 4 ägg är riktigt fina och att du får en fin tvådagars åter nu på fredag :)

    Ja det var det verkligen, och ändå gick jag in med attityden att "äh, det är säkert inte så farligt". Har dessvärre väldigt ont även idag men hoppas att det avtar under dagen. Tror det både handlar om svullna äggstockar och förstoppning, ser ut som en ballong haha. Men tack så jättemycket! Var befinner du dig i processen? Hjärta


    Hoppas att smärtan lägger sig Hjärta men det är klart det är ömt och gör ont när de röjer runt med en lång nål och behöver häva sig på magen för äggstocken. Min vänstra äggstock låg gömd under mitt andra äggplock med, men inte det första? Och den ligger fortfarande gömd såg jag på VUL igår, så misstänker de kommer bli lurigt på detta plocket med. Jag ska på 2a VUL imon och boka äggplock till nästa vecka :) Så just nu håller jag tummarna för att det växer så det knakar där inne, jag hade bara 3-4 vettiga blåsor när de kikade igår, och har redan maxdos, så man kan inte höja.
  • Lusselelle123
    Inalina skrev 2021-09-30 09:21:15 följande:
    Jag förstår att man mår dåligt efter ett sådant äggplock, och man är så otroligt utsatt i den situationen också, så det blir extra känsligt än om det varit en annan kroppsdel (om du förstår vad jag menar..)
    jag tror att min ena äggstock också ligger lite dold, då mina gynekologer alltid har svårt att hitta den när man ska räkna äggblåsorna..
    du kan nog vara öm ett tag men det borde ge med sig om några dagar, jag förstår om du vill stänga av telefonen idag, jag tycker nog att de kunde ringa i vilket fall så man vet hur många som befruktats! (skulle inte alls funka med mig som har ett sådant otrolig kontrollbehov i den här processen...)

    Jag bor i Schweiz sedan några år tillbaka så jag har aldrig gjort IVF i Sverige, vi gjorde IVF 2018 i Prag där det funkade vid andra IVF första FET då jag fick min efterlängtade dotter. Det blev inga kvar i frysen efter det, så vi har fått börja om nu för syskonförsök, och jag har gjort 2 IVF i Schweiz i feb och maj, samt en i Prag nu i sep, där det tyvärr inte blivit tillstymmelse till plus på något av dessa 3 försök.

    Mina ägg verkar ha blivit ganska mkt sämre sen dess, och jag har dessutom märkt av att mina cykler är kortare nu så jag släpper nog dessutom ifrån mig omogna/dåliga ägg. (som om man inte redan hade nog med problem i den här processen...) 

    men men, skam den som ger sig;) jag måste blicka framåt till nästa försök nu då jag inte gett upp tron på mina ägg riktigt än! Hoppas du mår bättre snart och får tillbaka ett fint embryo imorognHjärta

    Ja exakt, förstår precis hur du menar med att det blir extra känsligt. Det verkar inte allt för ovanligt att de ligger olika, tycker till och med att det brukar göra ont vid vanligt VUL då dom ska leta rätt på den rackaren. Ja det är lite konstigt att dom inte ringer oavsett, hade känts bättre om de hade gjort det då jag också har kontrollbehov. Nu blir det istället en oro fram till kl 16 idag då de stänger.. bäst hade ju varit om dom sa att "vi ringer oavsett och berättar imorgon kl 11" eller något sådant. Som om man inte plågas nog med känslostormar liksom.. 


    Jahaa okej då förstår jag. Vad fint att du fick din dotter och vilken kämpe du är som orkar fortsätta trots flera misslyckade syskonförsök! Detta är ju en väldigt känslo & energikrävande process så jag är väldigt imponerad av er som gjort detta flera gånger om. Gud vad tråkigt att höra att äggkvalitén blivit sämre och vad sjukt att den kan försämras på så kort tid. Men mirakel sker och jag hoppas verkligen att ni lyckas. Som du säger, skam den som ger sig!! Hjärta


     


     

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021