• Anonym (Milori)

    Mycket Tabubelagt ämne varning

    Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

    Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

    Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

    Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

    Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

    Så min fråga är egentligen

    1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

    2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

    3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

    4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

    5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

    6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

    Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

  • Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • Anonym (Drömmer om sladdis)
    Jemp skrev 2021-02-23 21:16:15 följande:

    Varför måste du bemöta ts med att sjunka till samma nivå själv? Varför ska mammor val alltid kritiseras?


    Om du läser igen så ser du att jag faktiskt kritiserar mina egna val som jag gjorde när jag var i TS situation när jag var ung. Jag ångrar att jag inte tillät mig att slappna av och njuta mer och att jag skulle försöka vara fröken Duktig, precis som TS har tydliga symtom av. Jag gick in i väggen till slut dessutom pga alla krav jag ställde på mig själv och förlorade flera år på att återhämta mig.
  • sextiotalist
    SvenOlsson skrev 2021-02-23 23:37:48 följande:
    Jag ser det som självklart att kultur, media och politik bidrar till att forma våra attityder och värderingar. Ett belysande exempel är amerikanska underhållningsfilmer. Hur många av de manliga huvudkaraktärerna är gifta och har barn? Det finns naturligtvis sådana filmer, men de hör till undantagen. Visst kan man undra om det är en långsiktig, medveten strategi för att bryta ner kärnfamiljsnormen.

    Jag hade kunnat utveckla mina tankar mycket mer än så. Men det här att åldern för förstföderskor stigit kraftigt under de senaste decennierna var bara menat som en bisats. Jag hade inte för avsikt att komma in på politiska frågor eller skapa konflikter.
    Har du inte läst vad jag skrivit?
    För 150-200 år sedan var åldern för förstföderskor något yngre än i dag (något år) och då var det utan influenser från amerikanska filmer, feminister etc.

    Källa: SCB, deras källa, kyrkoböckerna (troligen den mest trovärda källan)
  • Jemp
    Anonym (Drömmer om sladdis) skrev 2021-02-24 07:51:02 följande:

    Om du läser igen så ser du att jag faktiskt kritiserar mina egna val som jag gjorde när jag var i TS situation när jag var ung. Jag ångrar att jag inte tillät mig att slappna av och njuta mer och att jag skulle försöka vara fröken Duktig, precis som TS har tydliga symtom av. Jag gick in i väggen till slut dessutom pga alla krav jag ställde på mig själv och förlorade flera år på att återhämta mig.


    Ja, det är ju också en härskningsteknik att påstå att du är så mycket äldre och klokare.

    På vilket sätt tror du det får ts att stressa mindre för att du påpekar att hon har för lite tid med sina barn när hon sett till att kunna försörja dem?
  • Anonym (I)
    Jemp skrev 2021-02-24 08:12:36 följande:
    Ja, det är ju också en härskningsteknik att påstå att du är så mycket äldre och klokare.

    På vilket sätt tror du det får ts att stressa mindre för att du påpekar att hon har för lite tid med sina barn när hon sett till att kunna försörja dem?
    Var nog snarare ett försök att få Ts att fatta att hon inte är så smart som hon tror
  • Anonym (Patetiskt)
    sextiotalist skrev 2021-02-23 17:01:01 följande:
    Jag vet sedan tidigare att du har en rätt konservativ syn på familjelivet. Men vet du, för alla kvinnor (och män också) är inte att bilda familj så tidigt som möjligt en dröm. Kvinnor (och män) kan ha äkta drömmar att utbilda sig, att få ett roligt jobb, att resa etc.
    Personligen var jag långt ifrån redo att bli förälder vid 24-25, hade med all säkerhet blivit en usel förälder, frustrerad att avbryta en utbildning (som jag drömt om sedan barnsben), fast med ett usel pappamaterial (åh, vilket dåligt omdöme jag hade när det gäller killar på den tiden, ja fram tills jag var nästan 35 skulle jag säga). 
    Så du skriver att det är moderna samhället som gjort detta. Det kan kanske vara så att det moderna samhället har gett kvinnor ett alternativ till att endast vara mamma
    Bra skrivet! Klokt!

    Jag födde alla mina (fyra) barn efter 40! Utan IVF. Men om jag hade behövt ta hjälp av den behandling så hade jag inte tvekat en sekund. 

    Inte att det spelar någon roll om vad andra tycker och hur andra lever men jag vill skriva kort ändå. I dag är jag 55, driver två företag som jag startade under Corona, är självständig, aktiv och frisk individ som tänker aldrig på min ålder.  Förra sommaren deltog jag i en triathlon tävling, den så kallad Iron man. 
     
    Jag ville aldrig offra min ungdom och bli mamma i 20 eller 30- års ålder, aldrig någonsin. Jag levde fullt ut, reste världen runt, pluggade till civilingenjör i USA, dejtade killar och hade så jävla kul.

    Det är TS som har missat mycket av sin ungdom och begravde sig i blöjor och barnskrik. Och jag förstår att hon är frustrerad och olycklig och troligen ångrar mycket. Jag kan verkligen förstå hennes besvikelse och irritation. 

     
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Patetiskt) skrev 2021-02-24 08:33:49 följande:

    Bra skrivet! Klokt!

    Jag födde alla mina (fyra) barn efter 40! Utan IVF. Men om jag hade behövt ta hjälp av den behandling så hade jag inte tvekat en sekund. 

    Inte att det spelar någon roll om vad andra tycker och hur andra lever men jag vill skriva kort ändå. I dag är jag 55, driver två företag som jag startade under Corona, är självständig, aktiv och frisk individ som tänker aldrig på min ålder.  Förra sommaren deltog jag i en triathlon tävling, den så kallad Iron man. 

     

    Jag ville aldrig offra min ungdom och bli mamma i 20 eller 30- års ålder, aldrig någonsin. Jag levde fullt ut, reste världen runt, pluggade till civilingenjör i USA, dejtade killar och hade så jävla kul.

    Det är TS som har missat mycket av sin ungdom och begravde sig i blöjor och barnskrik. Och jag förstår att hon är frustrerad och olycklig och troligen ångrar mycket. Jag kan verkligen förstå hennes besvikelse och irritation. 

     


    Vaa nej ... har rest mycket och pluggat o gjort allt jag vill du behöver inte komma med påhopp och antaganden när du inte känner mig ångrar aldrig mina barn, ångrar du dina?

    Vad driftig du låter! Häftigt!
  • Anonym (Milori)
    Anonym (I) skrev 2021-02-24 08:32:26 följande:

    Var nog snarare ett försök att få Ts att fatta att hon inte är så smart som hon tror


    Jag är smart inom vissa områden andra inte, varför dessa påhopp?
  • Anonym (Milori)
    Anonym (Drömmer om sladdis) skrev 2021-02-24 07:51:02 följande:

    Om du läser igen så ser du att jag faktiskt kritiserar mina egna val som jag gjorde när jag var i TS situation när jag var ung. Jag ångrar att jag inte tillät mig att slappna av och njuta mer och att jag skulle försöka vara fröken Duktig, precis som TS har tydliga symtom av. Jag gick in i väggen till slut dessutom pga alla krav jag ställde på mig själv och förlorade flera år på att återhämta mig.


    Om du inte kunnat försörja dina barn eller ge dem den tid uppmärksamhet o kärlek de behövt för att du skaffade barn när du var ung må vara beklagligt men får stå för dig. Jag har kunnat ge mina barn detta. Jag har fortfarande svårt att förstå varför man väntar till 40 och riskerar att inte kunna få barn för de par där det känns viktigt att få barn. Jag förstår inte inställningen, att man är villig att gå så långt för att enbart få fokusera på sig själv år efter år. En sak är ju om man faktiskt inte vill ha barn. Men de som börjar så sent förstår inte alls.
  • Anonym (Milori)
    SvenOlsson skrev 2021-02-23 23:37:48 följande:

    Jag ser det som självklart att kultur, media och politik bidrar till att forma våra attityder och värderingar. Ett belysande exempel är amerikanska underhållningsfilmer. Hur många av de manliga huvudkaraktärerna är gifta och har barn? Det finns naturligtvis sådana filmer, men de hör till undantagen. Visst kan man undra om det är en långsiktig, medveten strategi för att bryta ner kärnfamiljsnormen.

    Jag hade kunnat utveckla mina tankar mycket mer än så. Men det här att åldern för förstföderskor stigit kraftigt under de senaste decennierna var bara menat som en bisats. Jag hade inte för avsikt att komma in på politiska frågor eller skapa konflikter.


    Jo men det ligger så mycket i vad du säger. Känns som att Sverige är en förlängning av usa och att man följer allting efter den mallen. Vilket ofta innebär att skaffa barn som äldre efter att ha levt ett liv där man fokuserat på sig och sitt två decennier från att man blivit myndig ungefär.
  • Anonym (Milori)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-02-23 22:18:13 följande:

    Jag har också svårt att förstå hur man kan tycka att någon är för gammal för (fler) barn redan runt 40. Eller verkar för gammal. Hur tror man att en genomsnittlig 40-åring lever eller ser ut? Vad har man för referensramar? Och vet man inte att medellivslängden idag är ca 80 år?


    Folk som börjar försöka få barn vid 40 och sedan håller på med ivf x flera .. jo man är till åren om man börjar då
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning