• Amandannn

    BIM MAJ, första barnet

    Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

    Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

    Påbörjar listan i första inlägget. :)

    Lycka till åt oss alla <3

  • Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Anonym (lite halvt)
    Emmalucy skrev 2021-04-24 15:43:35 följande:

    Oj, insåg nu att jag citerat samma inlägg 2ggr hahah, jo det var till dig! :) jag känner att jag kan njuta av kaffet så mycket jag vill, utan att känna mig en aning guilty :D för att "make the most of it" så köper jag bönor så blir det ännu godare!

    Ang. yoga i övrigt så vågade jag tillbaka till gymmet efter ett år, går bara på klasser, ta med egen nästa och munskydd. Känns som jag antingen gömmer mig inne för att undvika sjukdom men tränar aldrig och kroppen blir mjuk och trött, eller så chansar jag att jag kan bli sjuk men kroppen mår i övrigt mycket bättre av att träna. Plus km jag har träningsvärk så kan jag inte analysera symptom eftersom man har ont i bröst och mage osv från träningen också :D


    Kaffe är livets dryck för mig, så jag får verkligen leta upp bra alternativ nu! Smaken är ju bland det bästa, haha. Sådär tänker jag också. Det är ett väldigt vägande fram och tillbaka, men mitt gym har tagit fram ordentligt med restriktioner och försiktighetsåtgärder, och jag går bara på pass där vi antingen håller oss till en maskin eller inom en egen ruta, så att jag inte kommer i kontakt med de andra. Sen kan såklart olyckan vara framme ändå. Jag jobbar hemifrån sen ett år tillbaka, dessutom, så går jag inte och tränar så uteblir motionen nästan helt, eftersom vardagsmotionen (cykel till jobbet) nu har uteblivit. Tränar du något speciellt? Jag såg att du nämnde yoga, men du kanske tränar något mer?
  • Anonym (lite halvt)

    Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(

  • NatMar005
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 16:00:49 följande:

    Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(


    Fattar att du känner så verkligen. Själv rann min mammas 4 barn ur henne och friska blev dem med trots åratal av aktivt missbruk för henne. Syrran har endometrios och har ändå kunnat "beställa" barn. Och här sitter jag med snart 2,5 års aktiva försök och 7mf.. Det är så jag vill skrika.

    Är själv på samma humör som du idag då remissen till ivf vi blev lovade nu bara är ett "eventuellt" och att missfallsutredningen är pausad pga Covid. Alltså jag fattar det men inombords går jag sönder känner jag... :(
  • MAKL
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 16:00:49 följande:

    Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(


    Förstår att det kan kännas lite jobbigt när ens mamma säger en sån sak för man tror automatiskt att det ska vara precis samma för en själv då. Men så behöver det ju verkligen inte vara. Det är bara att prova och se sen när ni är redo, det kanske går direkt :) För mig har det ändå hjälpt att tänka att många måste kämpa några månader om man säger att medel tiden för att bli gravid ligger på 7 månader. En annan tanke jag tänkt, och får påminna mig själv om, är att varje misslyckat försök är ett försök närmare det som kommer att lyckas. Så vi kommer hela tiden närmare och närmare den dagen vi plussar och får behålla våra små mirakel :)
  • Molybden
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 16:00:49 följande:

    Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(


    Åh, jag hoppas att det inte kommer att gälla dig. Det kan ju vara helt olika! Både jag och min mamma har PCOS t.ex. men hon fick barn på andra och sen första försöket utan att ens veta när ägglossningen var. Här sitter jag och verkligen försöker efter 1 1 månader så tänker att det kan nog lika gärna vara på andra hållet! Även om det skulle ta längre tid så överlever man, även om det är förjävligt rent ut sagt. Jag håller mina tummar för din skull <3
  • Vickan31
    Emmalucy skrev 2021-04-23 16:57:41 följande:
    Hej! Jag är en som slutade med kaffet nästan helt (men drack bara en på morgonen och en energidrink efter lunch) kan tipsa om att Johan & Nyström har väldigt god koffeinfritt kaffe, om du vill ersätta lite :) då kan man iaf njuta av en kopp kaffe utan att oroa sig för koffeinhaltet. Jag brukar slänga tips om fertilitetsyoga hit och dit, gillar Bettina Rae :) man vet inte hur stel man är tills man försöker ligga i vissa positioner, och jag t.o.m är ganska van med yoga haha!
    Vickan31 skrev 2021-04-22 11:01:10 följande:

    Just ja, jag ville bara lägga till angående läkarbesöket en kommentar som gjorde mig så paff! Läkaren började prata om att det räcker med att ha sex varannan, var tredje dag, men "ni kan ju köra varje dag om ni vill såklart, men det blir ju inte så roligt. Eller jo, kanske för dig" sa han och pekade på min sambo. Alltså, så himla vanlig fördom och liksom typisk kommentar som i vårt fall inte ens stämmer! Att bara anta och skrocka lite över att min sambo, en man, förväntas vilja ha sex varje dag men inte jag som kvinna, medan det i själva verket är jag som har större sexlust än både min sambo och mina ex! Blev såklart så paff att jag inte sa något, och samma för min sambo som också reagerade på samma sak. Ville bara ventilera lite här, inte för att jag tog illa vid mig av kommentaren men bara för att jag blir så trött på dessa stereotyper.



    Men vafan, tal om dålig humör... jag kan inte se att en kvinnlig läkare skulle skoja till din man om hur kul det var för honom att ha sex varje dag.. taskigt. Men som du sa, ett dåligt försök att sjoka lite.. hrm. När jag tittar på din NC bild så tycker jag inte att CD13 är starkare än CD14... undrar hur den räknar styrkan på stickorna? Jag var påväg att säga att du har haft äl, men dina 3 dagar ligger fortfarande ganska jämn i din ?innan äl? temps, det kommer att bli en tydlig ökning tror jag :) jag har dåliga temps efter äl men ändå blir det skillnad, ska försöka lägga upp en bild:
    Tack snälla, då ska jag spana in Bettina Rae på Youtube :) Haha, och jag som är så stel, kan bli spännande! 

    Nä men precis! Väldigt konstig kommentar...

    Jag tror att den räknar att om båda strecken är lika starka så är T/C Ratio 1.0. Det känns som att tempen spelar mig ett spratt och går lite crazy hela den här cykeln, vilket är ganska frustrerande. Men jag tror inte att jag haft ÄL ännu. Tack för din bild! Jag får vänta och se vad som händer :)
  • Vickan31
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 13:58:08 följande:
    Det ska jag kolla in! Jag tror att det blir lite för knepigt (och jag är lat) att tömma ur och fylla på nya bönor, men vi har ju en vanlig kaffebryggare också. :)

    Youtube! Bettina Rae precis som Emmalucy tipsade om. Det var jättebra, lugna övningar som jag tycker passar bra för att grunda mig i mig själv. Sök på Bettina Rae fertility yoga, och så kör jag mest den som passar att använda oavsett var i cykeln man är. Jag tror att det finns för olika delar av cykeln också. :)

    Jag förstår precis! 3 av 4 veckor är ju helt rimligt. Sen ska vi ju (förhoppningsvis, om det blir som alla vi här inne önskar) vara duktiga i 9 månader. Lite måste vi få unna oss innan dess. :)

    Ja, det känns spännande! Jag tänker att det blir lite som en bekräftelse på att min andra app har hyfsat rätt. Å andra sidan tycker jag att det stämmer väldigt bra med flyttningar och så, så det borde väl vara en indikation.
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 16:00:49 följande:

    Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(


    Aah men vad bra, då har du ändå lite att testa :) 

    Ja vad bra, tack båda två! Det låter ju nyttigt, att få använda oavsett var i cykeln man är samt att det kan vara lugnande :) 

    Jo men precis, det har du ju rätt i! Tycker att det var en bra sak att tänka på som du skrev nu: att sen ska man ju vara "duktig" i 9 månader så lite måste man få unna sig nu innan ;) 

    Exakt, flytningar är ju en väldigt bra indikation tänker jag. Som sagt, man lär sig så mycket om sin kropp och cykel nu när man ska försöka få barn. Och jag tycker att det är intressant med apparna så länge det inte blir för stressigt :) 

    Ååh vad jobbigt att höra, jag förstår att du blev discouraged (kommer inte heller på ett bra svenskt ord, haha) men samtidigt kan det lika gärna gå jättefort för dig, ibland är det inte så lätt som att det bara är genetiskt utan det kan vara jätteolika. Hoppas att det känns lite bättre imorgon, och att hoppet kommer tillbaka till dig <3 

  • Elise96

    Ni som använder ÄL test, är det vanligt att de varierar i styrka innan det blir positivt? 

    Jag brukar aldrig testa innan dag 10 (brukar ha äl 11-13) men nu tog jag ett CD 7 pga känningarna och testet var väldigt starkt för att vara såpass tidigt. Sen dag 8 > 10 så var de i princip blanka. Har alltid en regelbunden cykel så är verkligen så typsikt om cykeln strulade till sig nu och vi missade ÄL.. Rynkar på näsan

  • Lisen91

    Uppdaterar listan då jag äntligen fick fast smiley på CB advanced digital ägglossningstest igår! Två dagar senare än min egen/appens beräkning så framflyttad bim. Trodde inte att den skulle dyka upp då jag haft en blinkande smiley i 4 dagar och började tappa hoppet men finally! Så nu blir det ännu mer mys idag och imorgon, haha. Vi har försökt med SMEP denna månad så det har blivit mycket sex. Sambon la en lite rolig kommentar att: Fan vi är ju värre än när vi var nykära! Och ja jag kan bara instämma med honom, men väntar man på något gott.. som man brukar säga.

    Håller tummarna så hårt att det blir många plus framöver! <3

    Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

    Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

    Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

    Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

    Camilla82 - Bim 5/5, 38 år (6e försöket)

    MsTintin - bim 6/5, 29 år (13 försöket)

    Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

    MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

    DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

    Lisen91, BIM 10/5, 29 år (10:e försöket)

    Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

    BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

    Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

    RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

    Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

    Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

    apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

    NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

    Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

    Molybden, BIM 22/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

    Mimow11 BIM 11/5, 29 år (2:a försöket

  • Ericky

    Hej på er gamla och nya kompisar,

    Hade hoppats slippa lägga in mig i denna tråden också, men idag kom mensen för 9onde gången, så nästa försök blir 2-siffrigt. Även om det känns tungt (trodde jag skulle vara ganska höggravid by now) så känns det hoppfullt inför 10e försöket då det blir första försöket som jag inte har en polyp på livmodertappen som förhoppningsvis är vad som gjort det svårt för oss.

    Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

    Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

    Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

    Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

    Camilla82 - Bim 5/5, 38 år (6e försöket)

    MsTintin - bim 6/5, 29 år (13 försöket)

    Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

    MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

    DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

    Lisen91, BIM 10/5, 29 år (10:e försöket)

    Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

    BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

    Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

    RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

    Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

    Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

    apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

    NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

    Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

    Ericky, BIM 21/5, 33 år (10:e försöket)

    Molybden, BIM 22/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

    Mimow11 BIM 11/5, 29 år (2:a försöket)

Svar på tråden BIM MAJ, första barnet