• amkasss

    Feminister som är tillsammans/gifter sig med vita män

    Nån som kan förklara fenomenet?

    Feminister hatar ju vita män, de beskyller vita män för att vara rasister, nazister, kränkta, misogyna, kolonialister, immuna mot hat etc. Varför går man då och blir tillsammans eller gifter sig med en vit man? Minst sagt märkligt. Hela feminismen världen över ska ständigt demonisera vita män, att då gå och bli tsm eller gifta sig med sin förtryckare....ja jag har inga ord.

    Feminister kan ju gifta sig med icke-vita män istället, de som är så mycket bättre än vita män.
  • Svar på tråden Feminister som är tillsammans/gifter sig med vita män
  • Överste Senap
    amkasss skrev 2021-04-07 23:14:42 följande:

    Dåså. Motbevisa mig. Visa mig var någonstans vänsterfeminister kritiserar icke-vita män.


    Du bevisar din okunskap bara ytterligare. För det första står det ingenting i din ts om just vänsterfeminister (även om jag tvivlar på att det ens skulle vara giltigt för dem).

    För det andra är vilka de kritiserar en helt annan sak än att hävda att samtliga vita man är förtryckare och därmed ologiskt att gifta sig med en sådan. Vilket ben ska du stå på?
  • amkasss
    Överste Senap skrev 2021-04-07 23:20:42 följande:
    Du bevisar din okunskap bara ytterligare. För det första står det ingenting i din ts om just vänsterfeminister (även om jag tvivlar på att det ens skulle vara giltigt för dem).

    För det andra är vilka de kritiserar en helt annan sak än att hävda att samtliga vita man är förtryckare och därmed ologiskt att gifta sig med en sådan. Vilket ben ska du stå på?
    så berätta, varför kritiserar de bara vita män världen över? Om ni det finns kvinnohat från alla grupper, varför är de bara intreserade av att kritisera vad vita män gör? Är inte detta hat mot vita män? Det är ju exakt detta SD gör mot icke-vita?
  • Drottningen1970
    amkasss skrev 2021-04-07 23:14:04 följande:

    Nu tramsar du bara. Min fråga är geniun och mina påstående är sanna. Känner du inte ens till vilken typ av feminism som Fi, v och MP står för?


    Vadå trams? Jag vill diskutera det olämpliga i att bibliotikarier käkar jordgubbar. Det borde rimligtvis gå helt emot deras uppdrag.
  • Överste Senap
    amkasss skrev 2021-04-07 23:38:03 följande:

    så berätta, varför kritiserar de bara vita män världen över? Om ni det finns kvinnohat från alla grupper, varför är de bara intreserade av att kritisera vad vita män gör? Är inte detta hat mot vita män? Det är ju exakt detta SD gör mot icke-vita?


    Om vi har det från början, varifrån har du fått att feminister bara kritiserar vad vita män gör och varifrån har du fått att det är samtliga vita män de kritiserar och inga andra?
  • KlantSmurfen
    Överste Senap skrev 2021-04-07 23:14:23 följande: #29
    KlantSmurfen skrev 2021-04-07 23:11:43 följande:

    Vill du vara snäll och förklara "vita män" för oss som inte förstår?


    Vad exakt är det du inte förstår?
    "dumma vita män" inställningen som Roya problematiserar och vithet som maktordning.
    Roya Hakimnia: Akta er för den vita mannen! - Dagens Arena

    Jag ser alltmer en problematisk essentialism i debatten. Där vi ibland diskuterar motståndarens kön och etnicitet mer än dess åsikter. Och där den levda erfarenheten blir den enda kunskapskällan.

    Missförstå mig inte. Att förstå vithet som maktordning är lika viktigt som att förstå genusordning. Men ibland faller maktkritiken samman av denna indelning av vit, brun, svart i olika kategorier. Särskilt när de används hastigt i ett allt mer upp varvat medietempo.
    Då blir det lätt att man kritiserar någon genom att referera till den personens hudfärg och kön. Och visst kan en vit man aldrig förstå mina levda erfarenheter av vardagsrasism eller sexism.
    [...]

    Den vita mannen kan lätt bli antirasismens och feminismens "vargen kommer". Att vi sätter etiketten den vita mannen så slarvigt på våra motståndare att folk inte kommer att lyssna på oss när vi talar om vithetens privilegier.

    Vi som antirasister och feminister måste akta oss för essentialism i våra rörelser. Kvinnor, män, vita, svarta är sociala kategorier som har att göra med makt. Varje gång vi kategoriserar måste vi också utmana dessa genom att påvisa instabilitet för att inte befästa dem som oföränderliga sanningar.

    www.dagensarena.se/opinion/roya-hakimnia-akta-er-for-den-vita-mannen/
    Hur vit blev nästan = privilegerad rasist?
    Hanna Hallgren synar sina privilegier som vit svensk
    Jag tänker att jag som vit svensk är rasistisk, att det är något som samhället hjälr mig att bli och tillåter mig att vara, och att jag därför - inte minst genom att lyssna på de som utsätts för rasism, genom att aktivt söka kunskap och verka solidariskt - måste försöka göra något åt det. Individuellt och strukturellt.

    Att försöka förstå hur mitt passerande - som vit - ständigt går till och görs på andras bekostnad

    feministisktperspektiv.se/2012/12/16/hanna-hallgren-synar-sina-privililegier-som-vit-svensk/
  • Challenger

    Intressant frågeställning.

    Jag tror det har att göra med att de här vita feministerna behöver vita män.

    - De behöver vita män för att kunna reproducera vita feminister
    - De behöver vita män för att kunna sätta mat på bordet och uppnå en viss levnadsstandard.

    Vad skulle alternativet vara? Att de inte skaffar sig någon man alls? Dvs, deras gener kommer dö ut inom en generation?
    Skaffar de sig en mörkhyad man innebär det att deras sak går förlorad. De skulle bara ses som ytterligare en minoritetsgrupp som ylar om sina särintressen. Vita lyckas generellt bättre på arbetsmarknaden. De får bättre jobb, de tjänar mer pengar och de bor i bättre områden med likasinnade.  De flesta vita feminister kommer från klassisk vit medelklassbakgrund. Vad de än säger kommer de aldrig ha någon lust att flytta till någon betongförort och leva sina liv där. 
    Det är ingen slump att dessa grupper har starkast stöd på södermalm, kungsholmen eller bättre närförorter. 
    På sätt och vis är dessa grupper lite av hycklare kan man säga.

  • Överste Senap
    KlantSmurfen skrev 2021-04-08 00:08:08 följande:

    "dumma vita män" inställningen som Roya problematiserar och vithet som maktordning.Hur vit blev nästan = privilegerad rasist?


    Vad har detta med ts att göra? Ts pratar inte om vad enstaka feminister skriver utan ts förstår inte hur det överhuvudtaget kan finnas någon form av feminister som vill gifta sig med vita män.
  • Jemp
    amkasss skrev 2021-04-06 20:03:20 följande:
    Nån som kan förklara fenomenet?

    Feminister hatar ju vita män, de beskyller vita män för att vara rasister, nazister, kränkta, misogyna, kolonialister, immuna mot hat etc. Varför går man då och blir tillsammans eller gifter sig med en vit man? Minst sagt märkligt. Hela feminismen världen över ska ständigt demonisera vita män, att då gå och bli tsm eller gifta sig med sin förtryckare....ja jag har inga ord.

    Feminister kan ju gifta sig med icke-vita män istället, de som är så mycket bättre än vita män.
    Nej, feminister hatar inte vita män. Däremot ojämställdhet
  • Litorina

    Det går inte att svara på eftersom hela din frågeställning bygger på okunskap och missförstånd.

    Slår du fortfarande din fru? (Sedan länge välkänd retorisk fråga. Googla om du inte känner till bakgrunden.)

  • Litorina

    Och för att förtydliga

    Feminismen som ideologi hatar inte några människor utan vill bryta strukturer som skapar ojämlikhet mellan könen.

    Således finns det såklart ingen problematik som helst för mig som feminist att leva med en vit man. Och han är ju dessutom feminist han också.

Svar på tråden Feminister som är tillsammans/gifter sig med vita män