• Anonym (Jullan)

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?
  • Anonym (Jullan)
    Anonym (FYI) skrev 2021-04-08 10:40:49 följande:

    Sedan har jag ett tips både för dig ts och andra i tråden. Fundera på om det verkligen är värt att gå tillbaka till affären. Tid är pengar. Tid är faktiskt mer värdefullt än pengar. Och det kostar både fysisk och mental energi att reta upp sig på en sån sak, så i slutänden kan det vara värt att strunta i det helt.

    Jag brukar tänka mig en timpenning på 100:-. Om det ska vara värt för mig att bråka om 10:- så ska det alltså ta ca 6 minuter eller mindre att åtgärda, annars är det inte värt det. Bara att åka till en affär tar mer än 6 minuter oftast, så skit samma. Låt säga att man tar med varan när man ändå ska dit, samma sak där. Är det fortfarande värt att köa för att tjafsa om den där tian, kassörskan ska hålla på och knappa med kvitton och återköp och gud vet vad innan man fått tillbaka pengarna? För att inte tala om hur småsint man framstår för andra... Även om det inte ska spela roll så klart så säger det en del om ens mognadsnivå.

    Så nästa gång ni behöver göra en retur, fråga er själva om det ens är värt tidsinsatsen.


    Eftersom jag ändå ska handla, är det ingen extra insats. Men visst, jag hade inte gått dit enbart för en tia. Då ska det vara något större. 
  • cosinus

    Jag hade ju glatt gått till affären, kommit hem och kastat en 10-krona på surgubben och sagt att det var löst. Fast det inte var det.

    Orka bråka med mannen om en sådan sak och orka argumentera med en stackars kassapersonal om en tia.

  • Anonym (Jullan)
    cosinus skrev 2021-04-08 10:47:10 följande:

    Jag hade ju glatt gått till affären, kommit hem och kastat en 10-krona på surgubben och sagt att det var löst. Fast det inte var det.

    Orka bråka med mannen om en sådan sak och orka argumentera med en stackars kassapersonal om en tia.


    Haha, hade jag inte varit en bråkstake hade det varit en bra lösning
  • Linneado

    Skicka din mans nummer så kan jag swisha han en tia.

    Det var de löjligaste jag hört. Han får kontrollera i butiken om han ska vara noga med det. Jag hade skämts ihjäl om jag hade gått tillbaka för att bråka om 10 kronor.

    Ljug för honom och säg att de inte kunde göra något såhär långt efter så kanske han kan lära sig att kontrollera nästa gång.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 10:45:16 följande:
    Eftersom jag ändå ska handla, är det ingen extra insats. Men visst, jag hade inte gått dit enbart för en tia. Då ska det vara något större. 
    Nej precis, allt handlar om proportioner. Om det är en dyr sak åker man ju oavsett tycker jag, men även om man ska till affären så, ja ärligt skulle jag inte orka om det bara var en så liten summa.
  • Fiona M

    Hans ansvar att tjafsa om 10 spänn.

    Bara det han sa om bindorna hade gjort att jag vägrade.

  • bananmilkshake

    Håller med om ovan. Jag skickar gärna en tia också. 

    Otroligt pinsamt av honom att tjafsa om en sån sak! Och nej, det är inget du behöver göra för att "träna" om du är konflikträdd. 

  • Anonym (*)

    Jag håller helt med dig TS. Jag känner mig också väldigt obekväm med att klaga över saker. Hade det varit en stor summa pengar hade jag gjort det ändå, men 10 kronor? Seriöst? Förstår verkligen inte hur din man kan tycka att det är värt att bråka om. Han får göra det själv om han tycker det är så viktigt.

    Att du ska ?sluta vara så jävla feg? är bara taskigt sagt av honom. Själv hade jag bara mått ännu sämre av att höra det. Vill man hjälpa någon att bli modigare och mer självsäker i sociala situationer, så förvärrar man bara genom att skälla på personen. Det är inte så lätt att bara ?sluta vara feg? när man tycker att något är jobbigt.

  • Anonym (I)

    Hade ej gjort det.
    Gillar ej att argumentera eller prata med kassapersonal. Hade ej varit värt 10 kr för besväret. Om han tycker det är värt får han göra det själv.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 10:28:11 följande:
    Kvittot bevisar ingenting. Det står "röd paprika, 99 kr /kilo", fastän i köpte grön paprika för 59 kronor kilot. Jag har som sagt inga problem att påtala att de får vara noggrannare i fortsättningen, men jag tycker att det känns sjukt snålt att tjafsa om en tia som jag inte ens kan bevisa att jag har rätt till. 
    I vårt Coop säger de inget. De bara löser det och ger en pengarna som blev fel. Ibland har vi fotat det som var fel (tex avokado som var helt bruna inuti, dessa hade vi givetvis slängt men tog med kvittot. De ville inte ens se fotot vi hade tagit utan bara sa att de förstod)
     
    Att ni tjafsar sinsemellan står något för något annat.
    Att du tycker det är obekvämt kanske är något du behöver träna på? 
    Sen kan jag väl tycka att just den här gången kan ni strunta i det. Lär er hellre att se vad de slår in när ni handlar så kan man säga till direkt? 
Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?