• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2021-05-18 19:56:26 följande:

    Vad snackar du om? Om du kommer med en massa påståenden så är det du som ska ha artiklar som säger att det du säger är sant, inte att jag ska ha artiklar som säger att dina felaktiga slutsatser är felaktiga.

    Drömscenario? Kom tillbaka till verkligheten nu. 


    Jag har inte kommit med påstående utan spekulationer om hur det eventuellt kunde ha blivit om vi hade haft längre tid på oss. Det är du som påstår att spekulationer är fel, då är det du som ska bevisa att min spekulation är fel.

    Du vet vad ett drömscenario är va? Det är en dröm om hur man hade önskat hur det skulle vara. Inte hur det är i verkligheten.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2021-05-18 19:56:26 följande:

    Du om någon borde veta att blodproppar är vanligt när man fått covid-19-infekton:

    "Eftersom blodproppar visat sig vara en vanlig komplikation vid allvarlig covid-19 får alla som vårdas på sjukhus för smittan förebyggande behandling mot det. Ändå drabbas många patienter av blodpropp."

    www.forskning.se/2020/09/02/mojlig-mekanism-bakom-blodproppar-vid-covid-19-funnen/

    "Hittills pekar studier mot att 30 till 60 procent av covidpatienterna som vårdas inom intensivvården utvecklar tromboser, och då framför allt i lungorna. Det finns också rapporter om flera fall av hjärtstopp på grund av lungembolier utanför sjukhus.


     
    När det gäller patienter på vanlig vårdavdelning finns det än så länge mindre data, men även här verkar det finnas en överrepresentation. Här anges trombosutveckling hos 3 till 6 procent av patienterna med covid-19, enligt Maria Magnusson."

    lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/propprisk-hos-patienter-med-covid-19-satter-press-pa-koagulationsexperter/
    Jag vet att blodproppar är vanligt efter en covid-19 infektion och jag har aldrig påstått motsatsen om det heller. Jag vet också att det är vanligt att de som varit värdigt sjuka av covid-19 och inlagda får blodförtunnande läkemedel för att motverka just blodpropp. Ibland lyckas det och ibland inte. Eliqus är ett läkemedel som annds flitigt i covid-19 vården.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-18 20:51:01 följande:
    Och jag återigen aldrig påstått att vattkoppor inte är smittsamt. Jag heller aldrig påstått att jämfört vattkoppor med Covid-19.

    Smittspridningen kan ge dig en hint om det.

    Du står inte för det du skrivit innan? Eller du skrev bara fel, till dess du blev överbevisad med länkar?
    Kan du aldrig skriva att du har fel? Har du aldrig haft fel?

    Jo, vattkoppor är väldigt smittsamt. Spelar ingen roll att det finns andra sjukdomar som är mer smittsamma, vattkoppor är fortfarande väldigt smittsamt.


    "Ett R0 strax över 1 brukar vara vanligt för t ex influensa. Barnsjukdomar som mässling och vattkoppor brukar däremot ha klart större R0 mellan 10 och 20,"

  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-18 19:27:58 följande:
    Varför du länkade.
    Så varför länkade jag till just den artikeln?
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2021-05-18 19:56:26 följande:

    Du om någon borde veta att blodproppar är vanligt när man fått covid-19-infekton:

    "Eftersom blodproppar visat sig vara en vanlig komplikation vid allvarlig covid-19 får alla som vårdas på sjukhus för smittan förebyggande behandling mot det. Ändå drabbas många patienter av blodpropp."

    www.forskning.se/2020/09/02/mojlig-mekanism-bakom-blodproppar-vid-covid-19-funnen/

    "Hittills pekar studier mot att 30 till 60 procent av covidpatienterna som vårdas inom intensivvården utvecklar tromboser, och då framför allt i lungorna. Det finns också rapporter om flera fall av hjärtstopp på grund av lungembolier utanför sjukhus.


     
    När det gäller patienter på vanlig vårdavdelning finns det än så länge mindre data, men även här verkar det finnas en överrepresentation. Här anges trombosutveckling hos 3 till 6 procent av patienterna med covid-19, enligt Maria Magnusson."

    lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/propprisk-hos-patienter-med-covid-19-satter-press-pa-koagulationsexperter/
    Och ett tillägg ang blodproppar så spelar benägenheten för att blodproppar också in.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2021-05-18 19:56:26 följande:

    Du om någon borde veta att blodproppar är vanligt när man fått covid-19-infekton:

    "Eftersom blodproppar visat sig vara en vanlig komplikation vid allvarlig covid-19 får alla som vårdas på sjukhus för smittan förebyggande behandling mot det. Ändå drabbas många patienter av blodpropp."

    www.forskning.se/2020/09/02/mojlig-mekanism-bakom-blodproppar-vid-covid-19-funnen/

    "Hittills pekar studier mot att 30 till 60 procent av covidpatienterna som vårdas inom intensivvården utvecklar tromboser, och då framför allt i lungorna. Det finns också rapporter om flera fall av hjärtstopp på grund av lungembolier utanför sjukhus.


     
    När det gäller patienter på vanlig vårdavdelning finns det än så länge mindre data, men även här verkar det finnas en överrepresentation. Här anges trombosutveckling hos 3 till 6 procent av patienterna med covid-19, enligt Maria Magnusson."

    lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/propprisk-hos-patienter-med-covid-19-satter-press-pa-koagulationsexperter/
    Och ett tillägg ang blodproppar så spelar benägenheten för att blodproppar också in.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-18 21:14:00 följande:

    Du står inte för det du skrivit innan? Eller du skrev bara fel, till dess du blev överbevisad med länkar?

    Kan du aldrig skriva att du har fel? Har du aldrig haft fel?

    Jo, vattkoppor är väldigt smittsamt. Spelar ingen roll att det finns andra sjukdomar som är mer smittsamma, vattkoppor är fortfarande väldigt smittsamt.

    "Ett R0 strax över 1 brukar vara vanligt för t ex influensa. Barnsjukdomar som mässling och vattkoppor brukar däremot ha klart större R0 mellan 10 och 20,"


    Står inte för det jag skrivit innan? Jag står för allt jag har skrivit.

    Var har jag skrivit att vattkoppor inte är smittsamt?
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-05-18 21:16:20 följande:

    Så varför länkade jag till just den artikeln?


    Jag antar att det var för att den handlar om att dödfall av Varicella zostervirus kan förebyggas med vaccin. Det är iallefall därför jag valde att spara den då det är ett intressant ämne. Men om det var just därför du länkade den vet enbart du
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-18 20:51:01 följande:
    Och jag återigen aldrig påstått att vattkoppor inte är smittsamt. Jag heller aldrig påstått att jämfört vattkoppor med Covid-19.

    Smittspridningen kan ge dig en hint om det.

    Det har vi redan berättat för dig att det inte går att jämföra, då de flesta får bara vattenkoppor en gång i livet


    Och för en COVID-19 smittad så tar det 6-8månader innan återsmitta igen kan ske.


    EpicF skrev 2021-05-18 21:34:00 följande:
    Står inte för det jag skrivit innan? Jag står för allt jag har skrivit.

    Var har jag skrivit att vattkoppor inte är smittsamt?

    Smittspridningen är större på COVID-19 säger du, men ändå har mer haft vattenkoppor


     


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-19 04:12:03 följande:

    Det har vi redan berättat för dig att det inte går att jämföra, då de flesta får bara vattenkoppor en gång i livet

    Och för en COVID-19 smittad så tar det 6-8månader innan återsmitta igen kan ske.

    Smittspridningen är större på COVID-19 säger du, men ändå har mer haft vattenkoppor

     


    Inte går att jämföra covid-19 med vattkoppor? Fungerar utmärkt att jämföra de två. Vilket jag har gjort. Vattkoppor är inte lika smittsamt som ex covid-19. Där gjorde jag en jämförelse. Jag har däremot aldrig påstått att Anonym (moa) nuförtiden vattkoppor med Covid-19, vilket hon fått för sig att jag har sagt.

    Och nej, ingen har berättat att det inte skulle gå att jämföra... Moa har däremot sagt att hon aldrig jämför. Och det inte heller något jag ifrågasatt.

    Jämfört att man kan få båda två gånger har jag inte gjort. Så det vet jag faktiskt inte var du fick det ifrån.

    Det underlättar för dig och för mig om du tar dig tid att läsa inläggen, läsa i tråden och hänga med på vad som diskuteras INNAN nu kommenterar.

    Vattkoppor har som du kanske vet funnits längre än covid-19 men aldrig haft så massiv och stor smittspridning som covid-19 att världen blir i en pandemi.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?