• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • klyban
    AndreaBD skrev 2021-06-10 18:48:44 följande:
    Jag fattar just inte vad ni egentligen bråkar över? Det ÄR ju extremt få som har fått biverkningar, som sagt. 

    Ändå är det viktigt att få in "hög" i detta, det verkar som vi inte ska prata om hur löjligt låg prevalensen är.
    Och frågan är varför ska vi inte det, kanske vi får ett svar om någon månad.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Nä) skrev 2021-06-10 18:32:10 följande:
    Nej. Jag vill gärna se att det testas bredare först. Jag har redan haft covid, så jag är inte så orolig för att bli sjuk igen heller.

    Över ~2 miljarder doser givna, hmm, tests mer först, hur resonerar du där ens?
    För testa mer, låter som det är redan gjort och med satans massa också.


    Kanske 4 miljarder doser givna ska få dig och ändra dig, eller ska det vara 10 miljarder?


     


    Har du haft COVID-19 ska du ställa dig sist i kön, så är det lagom för att skapa mer antikroppar inför en eventuell nästa väg i höst.
    Och det är så satans många doser givna, att det är testat rejält är svårt och ha missat med ~2 miljarder doser.
    Kanske du inte tänkte på det?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-06-11 01:27:14 följande:

    Ingen vet vad du ska säga med hög och med en handfull av 5000000 vaccindoser.

    Prevalensen är för löjligt låg, för att dra in ordet hög.

    Det enda du berättar är att du inte vill veta av ordets hög betydelse längre, och varför du vill förstöra betydelsen "hög" för dig, det är då ingen som vet.


    Nu läser du inte igen. Prevalensen är irrelevant för de som i utgångspunkt har hög benägenhet för att få blodpropp. Försök läsa långsamt, hela meningen inte bara hängs upp dig på ordet "hög". Läs vad som faktiskt står och försök ta in det.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-06-11 01:28:51 följande:

    Ändå är det viktigt att få in "hög" i detta, det verkar som vi inte ska prata om hur löjligt låg prevalensen är.

    Och frågan är varför ska vi inte det, kanske vi får ett svar om någon månad.


    Inte när det handlar om folk som har hög benägenhet att få blodpropp. Dvs de som kan få blodpropp trots att prevalensen normalt sätt, för de som INTE har hög benägenhet för blodpropp, är låg.

    Du måste förstå att det är skillnad på de som inte har benägenhet för blodpropp och för de som har det.
  • Ess
    klyban skrev 2021-06-11 01:32:39 följande:

    Över ~2 miljarder doser givna, hmm, tests mer först, hur resonerar du där ens?

    För testa mer, låter som det är redan gjort och med satans massa också.

    Kanske 4 miljarder doser givna ska få dig och ändra dig, eller ska det vara 10 miljarder?

     

    Har du haft COVID-19 ska du ställa dig sist i kön, så är det lagom för att skapa mer antikroppar inför en eventuell nästa väg i höst.

    Och det är så satans många doser givna, att det är testat rejält är svårt och ha missat med ~2 miljarder doser.

    Kanske du inte tänkte på det?


    Det säger inte mer än de omedelbara biverkningarna, hur det ser ut efter 5-10 år syns inte ännu och då spelar det ingen roll hur många miljarder doser som getts nu.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-06-11 07:27:25 följande:
    Nu läser du inte igen. Prevalensen är irrelevant för de som i utgångspunkt har hög benägenhet för att få blodpropp. Försök läsa långsamt, hela meningen inte bara hängs upp dig på ordet "hög". Läs vad som faktiskt står och försök ta in det.

    Ja, hög är malplacerat i dessa sammanhang, och du förstör ordets betydelse, ja, i alla fall för dig.)
    För om hög är en handfull av 5 miljoner doser, ja, då är hög malplacerat.
    Och är självförklarande.


    EpicF skrev 2021-06-11 07:29:29 följande:
    Inte när det handlar om folk som har hög benägenhet att få blodpropp. Dvs de som kan få blodpropp trots att prevalensen normalt sätt, för de som INTE har hög benägenhet för blodpropp, är låg.

    Du måste förstå att det är skillnad på de som inte har benägenhet för blodpropp och för de som har det.

    Vad ska en så extremt låg prevalens berätta för oss, och vad vill du berätta med hög?
    Undrar då jag aldrig sett ett så malplacerat ord.


    Ess skrev 2021-06-11 07:42:39 följande:
    Det säger inte mer än de omedelbara biverkningarna, hur det ser ut efter 5-10 år syns inte ännu och då spelar det ingen roll hur många miljarder doser som getts nu.

    Tack för att du berättar att det spelar ingen som helst roll hur många vaccindoser man ger eller hur lång tid det går.


    Dock har vi redan testat på bred front och med dessa 2 miljarder doser, men sällan logik hos en antivaccer har jag lärt mig, då de är rädda för logik och saklighet.(Undra varför, för det är ju så två vuxna människor komemr fram till något, men verkar som de inte vill, och detta på ett osakligt underlag.)


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2021-06-11 07:42:39 följande:
    Det säger inte mer än de omedelbara biverkningarna, hur det ser ut efter 5-10 år syns inte ännu och då spelar det ingen roll hur många miljarder doser som getts nu.
    Finns det något vaccin som hittills visat haft biverkningar som uppkommit efter 5-10 år?
    Vad är det för biverkningar som du tänker på?
    Man sprutar in ett rna-delen av virus i armen och sätter igång immunförsvaret, så man får antikroppar, itället för att infekteras av ett virus i betydligt större mängd genom slemhinnorna 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-06-11 07:29:29 följande:
    Inte när det handlar om folk som har hög benägenhet att få blodpropp. Dvs de som kan få blodpropp trots att prevalensen normalt sätt, för de som INTE har hög benägenhet för blodpropp, är låg.

    Du måste förstå att det är skillnad på de som inte har benägenhet för blodpropp och för de som har det.
    Och varför tjatar du om något som inte kan ha betydelse i sammanhanget? Inte konstigt att man tolkar fel då. Om folk har anlag för blodpropp så har de det. Om det anlaget skulle spela roll  (jag vet inte om det ens är så) just när det gäller dessa speciella, sällsynta biverkningar av Astras vaccin - då får väl de som har stor benägenhet att få blodpropp få nån av dem andra vaccinen!
  • FuckGoggleAskMe

    Tydligen har de hittat några faktorer som påverkar vilka som har större risk för dessa sällsynta biverkningar, förutom att yngre kvinnor drabbas oftare.

    www.bbc.com/news/health-56674796

    In the CVST clot cases under investigation, the patients were all found to have low numbers of platelets -these are blood cells that normally help repair bleeding in the body.
    Patients were also found to have a particular antibody (an immune protein that often helps fight against infection) in their blood that activates platelets.
    The antibody appears to cause the platelets to mistakenly clump together and form clots, and in turn activate other parts of the body's clotting system.
    This unusual combination of clots and low platelets is one of the features doctors are now looking out for.

  • EpicF
    klyban skrev 2021-06-11 09:11:18 följande:

    Ja, hög är malplacerat i dessa sammanhang, och du förstör ordets betydelse, ja, i alla fall för dig.)

    För om hög är en handfull av 5 miljoner doser, ja, då är hög malplacerat.

    Och är självförklarande.

    Vad ska en så extremt låg prevalens berätta för oss, och vad vill du berätta med hög?

    Undrar då jag aldrig sett ett så malplacerat ord.


    Nu läser du inte igjen. Försök förstå att det är stor skillnad mellan personer som har hög benägenhet för blodpropp och dem som inte har det. Allt annat du babblar om är irrelevant, dvs utan betydelse.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?