• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    MalinJ skrev 2023-02-01 12:02:24 följande:

    Men du, din graf är jättefin fortfarande!
    Jag hoppas innerligt att det tagit sig för dig nu.

    Kommer du ta något test eller kommer du vänta in bim?

    Jag har bim den 6e lr 7e tror jag det var, så borde kunna testa med ett ultra tidigt från imorgon tror jag. Men vet inte om jag kommer våga göra det 🙈🤣


    Ååh, men tack! Jag behöver lite hopp känner jag Glad Hehe jag tror inte att jag vågar egentligen, men eftersom jag ska på läkarbesök på måndag 6/2 så tänker jag att jag kanske tar ett test söndag eller måndag morgon om mensen inte kommit då. Fast om tempen störtdyker så behöver jag nog inte ta något test tänker jag. Ååh jag förstår att du är sugen att testa nu! Skrattande Har du något sånt test hemma, eller ska du beställa?
  • MalinJ
    Vickan31 skrev 2023-02-01 12:10:42 följande:
    Ååh, men tack! Jag behöver lite hopp känner jag Glad Hehe jag tror inte att jag vågar egentligen, men eftersom jag ska på läkarbesök på måndag 6/2 så tänker jag att jag kanske tar ett test söndag eller måndag morgon om mensen inte kommit då. Fast om tempen störtdyker så behöver jag nog inte ta något test tänker jag. Ååh jag förstår att du är sugen att testa nu! Skrattande Har du något sånt test hemma, eller ska du beställa?

    Jag förstår dig, du gör nog rätt i och vänta tills söndag alt måndag morgon. 


    Jag hoppas att tempen håller sig högt för den är fin! Lite finare än min och du ligger också före mig. Så nu hejar vi!

    Jag var precis och köpte två stycken digitala ultra tidigt test, men vet inte när man vågar testa? OM det tagit sig så börjar ju hcg stiga redan vid befruktningen vilket är ett tag sen MEN det är inte förens runt mens som det är starkare och oftast då man ser på test. 


    Men tänker att är tempen hög imorgon också, alltså att den inte sjunker mer så kanske jag provar ett test då. Då har jag typ 4-5 dagar kvar. Men det kliar verkligen i fingrarna denna gången!

    Men, vi saknar en person, vart är du Melsson ??

  • Melsson

    Här är jag ;) 

    Är alltid inne och läser men inte alltid man hinner med att svara :D 

    @Mirabilis åh vad skönt att ni får mer hjälp och uppföljning nu! Håller alla tummar och tår för embryot i frysen!! Får du ev en återföring redan denna månad eller blir det månaden efter?

    @Teriz Gud vad skönt att ni får utredning och hjälp, det måste kännas så himla skönt? Du får hänga här med oss såklart och ge updates :D Försöker ni nu eller har ni paus tills ni har gjort en utredning? 

    @Vickan Din temp ser ju så bra ut ju! Och så spännande med BIM snart, tänk om bisolvonet gjorde susen :D En fråga- fortsatte ni med bisolvon efter ÄL? Jag är ju typ på ÄL+1 idag (tror ÄL var igår tisdag massa smärtor osv och sekretet helt borta idag, positivt på stickan i måndags) och enligt många ska man ju fortsätta med bisolvon men nu glömde jag helt av det imorse :P 

    Skulle din mens komma är det ju ändå jäkligt skönt att bollen är i rullning med läkarbesöket på måndag!!

    @Malin SPÄNNANDE med test!!! Ultratidigt ska man kunna ta typ 4 dagar innan BIM va? :D Tycker du kan testa imorgon om tempen är hög?? Eller hålla dig två tre dagar till om det går hehe....Du har ju varit gravid förut, så du kanske känner igen något symptom? VIsserligen kan det ju skilja sig åt jättemkt från gång till gång såklart. 

  • MalinJ
    Melsson skrev 2023-02-01 14:22:03 följande:

    Här är jag ;) 

    Är alltid inne och läser men inte alltid man hinner med att svara :D 

    @Mirabilis åh vad skönt att ni får mer hjälp och uppföljning nu! Håller alla tummar och tår för embryot i frysen!! Får du ev en återföring redan denna månad eller blir det månaden efter?

    @Teriz Gud vad skönt att ni får utredning och hjälp, det måste kännas så himla skönt? Du får hänga här med oss såklart och ge updates :D Försöker ni nu eller har ni paus tills ni har gjort en utredning? 

    @Vickan Din temp ser ju så bra ut ju! Och så spännande med BIM snart, tänk om bisolvonet gjorde susen :D En fråga- fortsatte ni med bisolvon efter ÄL? Jag är ju typ på ÄL+1 idag (tror ÄL var igår tisdag massa smärtor osv och sekretet helt borta idag, positivt på stickan i måndags) och enligt många ska man ju fortsätta med bisolvon men nu glömde jag helt av det imorse :P 

    Skulle din mens komma är det ju ändå jäkligt skönt att bollen är i rullning med läkarbesöket på måndag!!

    @Malin SPÄNNANDE med test!!! Ultratidigt ska man kunna ta typ 4 dagar innan BIM va? :D Tycker du kan testa imorgon om tempen är hög?? Eller hålla dig två tre dagar till om det går hehe....Du har ju varit gravid förut, så du kanske känner igen något symptom? VIsserligen kan det ju skilja sig åt jättemkt från gång till gång såklart. 


    Välkommen till den roliga tiden med den långa väntan 🤣 jag fortsatte 2 dagar tror jag. Men vet inte om det gjorde något, glömde ju oftast och ta vid lunch också. Ska göra ett bättre försök vid nästa äl!! 

    Jag är faktiskt lite orolig nu, tror det är skit av allt 😭

    Nu har det kommit igång igen sen ett tag tillbaka, mycket rosa flytningar. Kände nyss hur jag började få denna mer liknande mensvärken så gick på toa och jovisst, mer rosa men också lite blod. Men kommer ingenting när jag kissar men när jag torka mig.

    Jag vet att en nidis kan pågå i 1-2 dagar och vara allt från en liten blödning, rosa och bruna flytningar lr blandat. Jag har ju verkligen allt men också mensvärk. 



    Jag vet inte, är det en nidis eller är det något annat? Ska man ha sån här värk? 🙈

    Det är verkligen inte mens som kommer men värken gör mig orolig fan. Massa rosa flytning. 


    Dessa stod det 6 dagar före på, men ja vi får se. Just nu känns det inte som att det är någon idé 🙈

  • Mirabilis89

    Svarar till er alla samtidigt:

    Ja även om jag haft min vanliga läkare så hade jag ju bett själv om det och tror absolut inte det hade varit svårt att få igenom liksom. 
    Förhoppningsvis blir det FET nästa vecka om allt går som det ska nu på fredag då, om inte annat så får vi nog köra på på en helt stimulerad cykel nästa mens, för att verkligen optimera. Och det hade nog känts helt ok det med Glad

  • MalinJ
    Mirabilis89 skrev 2023-02-01 17:10:23 följande:

    Svarar till er alla samtidigt:

    Ja även om jag haft min vanliga läkare så hade jag ju bett själv om det och tror absolut inte det hade varit svårt att få igenom liksom. 
    Förhoppningsvis blir det FET nästa vecka om allt går som det ska nu på fredag då, om inte annat så får vi nog köra på på en helt stimulerad cykel nästa mens, för att verkligen optimera. Och det hade nog känts helt ok det med Glad


    Håller tummarna för er att det blir bra och att det går bra.
    Detta året är allas vårat år 😃
  • Teriz

    Melsson: jag tror vi kommer försöka som vanligt hoppas vi hinner med en ÄL innan undersökningen? just nu blöder jag och Har fortfarande utslag på grav test så vill att det ska försvinna först. 


    Har kört med Clear blue ägglossnigstest tidigare så tänkte fortsätta med det. 😊 ingen aning vad vi får göra på undersökningen? lite spännande oxå 

  • Mathilda88

    Hej!
    Hoppas det är okej att göra er sällskap. Har ihop med sambon (34+45 är gamla) försökt bli gravida i drygt 16 månader. Ingen av oss har barn sen innan. Efter ett år gick vi på utredning och fick i måndags svaret att jag är ua men sambon har mycket liten mängd sperma (pendlade mellan 3,5 milj - 10 milj i proverna, ska minst vara över 16 milj.). Vi erbjöds IVF direkt. Kan komma igång framåt sommaren efter mina lätta cellförändringar pga mild HPV utretts.

    Men just nu är jag mest upprörd över att inga åtgärder testas på sambon för att optimera hans sperma, nekas t.o.m. när jag efterfrågat. Istället ska jag som är fine modereras med i mängder. Jag är dessutom jättekänslig när det kommer till katetrar/spolning/spiral etc i livmodern, svimmar nästan av smärtan. Spyr två första mensdagarna utan smärtstillande?

    Så just nu drömmer jag mardrömmar och gråter om kommande äggplockningen etc. Samtidigt som jag har enormt dåligt samvete för att jag inte vill utan hellre tagit insemination, men då också nekar sambon chansen till biologiskt barn? Han är världens snällaste och hade tveklöst hoppat in och tagit smärtan för mig om han kunnat.

    Någon här lika känslig med positivare erfarenheter än jag fått till mig? Tacksam för att det förhoppningsvis finns en lösning men frustrerad av att det som alltid läggs på kvinnan (liksom p-piller ex) och forskning verkar saknas kring utvecklande av mäns fertilitet. Försöker söka info själv men utan framgång änsålänge. 


    Ursäkta lång text, så mkt känslor just nu. 

  • MalinJ
    Mathilda88 skrev 2023-02-02 01:23:15 följande:

    Hej!
    Hoppas det är okej att göra er sällskap. Har ihop med sambon (34+45 är gamla) försökt bli gravida i drygt 16 månader. Ingen av oss har barn sen innan. Efter ett år gick vi på utredning och fick i måndags svaret att jag är ua men sambon har mycket liten mängd sperma (pendlade mellan 3,5 milj - 10 milj i proverna, ska minst vara över 16 milj.). Vi erbjöds IVF direkt. Kan komma igång framåt sommaren efter mina lätta cellförändringar pga mild HPV utretts.

    Men just nu är jag mest upprörd över att inga åtgärder testas på sambon för att optimera hans sperma, nekas t.o.m. när jag efterfrågat. Istället ska jag som är fine modereras med i mängder. Jag är dessutom jättekänslig när det kommer till katetrar/spolning/spiral etc i livmodern, svimmar nästan av smärtan. Spyr två första mensdagarna utan smärtstillande?

    Så just nu drömmer jag mardrömmar och gråter om kommande äggplockningen etc. Samtidigt som jag har enormt dåligt samvete för att jag inte vill utan hellre tagit insemination, men då också nekar sambon chansen till biologiskt barn? Han är världens snällaste och hade tveklöst hoppat in och tagit smärtan för mig om han kunnat.

    Någon här lika känslig med positivare erfarenheter än jag fått till mig? Tacksam för att det förhoppningsvis finns en lösning men frustrerad av att det som alltid läggs på kvinnan (liksom p-piller ex) och forskning verkar saknas kring utvecklande av mäns fertilitet. Försöker söka info själv men utan framgång änsålänge. 


    Ursäkta lång text, så mkt känslor just nu. 


    Usch vad tråkigt med hans spermier och jag kan Inte direkt säga något i denna sak men vill iaf säga att jag hoppas det går bra trots att du inte klarar av delar av detta.

    Du kan be om att be sövd har jag fått höra, kolla det. 

  • MalinJ

    Här fortsatte min mensvärk igår kväll och idag Känns det lite bättre, känner molande i magen men inte denna mensvärk jag hade igår. Tyvärr tror jag att min kropp fått fnatt och nu börjat med mellanblödningar för det kommer någon droppe blod även jdag när jag torkade mig.

    Det är inte mycket, det kommer bara när man torkar sig eller någon droppe i trosskyddet. Men jag tror inte ens nidis håller på såhär länge eller har sådan här mensvärk tyvärr.

    Tycker detta är jobbigt för min menscykel har alltid varit regelbunden oavsett hur jag mått, när jag gick in i väggen och var stressad/deprimerad så skötte min mens sig också.
    Så varför den börjat strula nu känns konstigt.

    Och mina värden i kroppen såg bra ut sist när jag kollades så ah jag vet inte. Så himla tråkigt 😭
    Tempen har börjat dyka mer också, fortfarande högre än vad jag hade förra månaden men ah, tror det är kört.

    Får vänta in mensen om 5 dagar, det som varit lite roligt ändå är den höga tempen så det ska bli kul och se hur nästa cykel blir!


Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet