• Anonym (Lite besviken)

    Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….

    Har träffat en ny och jättefin kille.

    Vi är i stadiet då vi håller på att lära känna varandra, och för inte så längesedan så råkade vi komma in på ämnet droger.

    Jag har aldrig testat något, har aldrig ens varit minsta lilla nyfiken, jag är emot droger och vet var jag står.

    Vet att detta är väldigt ovanligt, de flesta har testat något någon gång, jag dömer inte om någon testat någon enstaka gång, men när det visade sig att killen nu hade testat flera olika, och ganska tunga grejjer, tex. extacy, LSD, men även att han tyckte att marijuana ska legaliseras?.

    Jag blev fan lite besviken?.jag skulle ju aldrig gå vidare med någon som aktivt drogar, men tycker att det här var lite väl liberalt alltså?.

    Sedan vet jag att alkohol inte heller är bra, ställer inte det ena mot det andra, men jag tänker lite att hanka kan komma i kontakt med droger igen, och vilja testa. Att säga att han inte känner sig så sugen på att testa igen blir liksom inte tillräckligt?. Att kompisarna som introducerade detta till honom nu har flyttat?de kan ju hälsa på varandra igen?.

    Jag tycker det känns lite obekvämt?kanske för att jag har en vän som tog sitt liv pga droger, en kompis som blev våldtagen pga våldtäktsdrog i drink?.eller en annan kompis som fick en drogutlöst psykos?..

    Blev liksom lite ledsen och besviken?.överdriver jag?

  • Svar på tråden Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….
  • Anfield12

    Det här är den töntigaste tråden jag någonsin läst på Familjeliv, alla kategorier.

    Jag tycker du ska dumpa snubben, TS, så kan kan träffa en tjej som inte kissar ner sig för att han KNARKAT i ungdomen. Du vet, en normal tjej, som sett något av världen och inte tycker att man är knarkare om man i ungdomens glada dagar tagit ecstasy ett par gånger.

    Herregud, vilken helt vansinnig överreaktion.

  • Anonym (Slappna av!)
    elin1989 skrev 2021-06-12 01:05:05 följande:

    Jag tycker du och många i den här tråden överreagerar något extremt. Jag skulle inte vilja vara tillsammans med någon som brukar droger eftersom det inte är en livsstil jag gillar. Men vad fan spelar det för roll om han tog droger ibland för 5+ år sedan?

    Jag är 32 år, dricker ibland, har inte rökt en cigarett på 7 år. När jag var 19-22 tog jag alla möjliga droger (ecstasy, MDMA, amfetamin, kokain, LSD) då och då när jag var ute (max en gång i månaden). Rökte på ofta. Var definitivt inte beroende av något förutom cigaretter.

    Min man har aldrig rört en drog men han skiter fullständigt i om jag tog ecstasy för 10+ år sedan. Ingen av oss skulle vilja vara ihop med någon som har den livsstilen nu, men det är ju en helt annan sak vad någon gjorde för 10 år sedan. Sen skulle en historik av tungt missbruk vara en annan sak men det handlar det ju verkligen inte om i TS.


    Instämmer i ditt resonemang och har samma åsikter och historia mer eller mindre. Familjeliv är ett väldigt drogkonservativt och moraliserande forum. Jag upplever att den typen av människor oftare är den fegare typen som aldrig vågat sig på äventyr eller den som själv varit den som missbrukat och har svårt med självkontrollen.

    Jag har en väldigt liberal vänskapskrets och har bott utomlands under många år där cannabis använts flitigt bland de flesta och ses som mer accepterat än alkohol speciell bland unga. Jag skulle se det som en fördel om vänner och partners har lekt av sig, experimenterat, prövat gränser inom sig själv eftersom många droger är väldigt personlighetsutvecklande och introspektiva. För mig skulle det vara svårt att ha ett förhållande med en person som aldrig vågat utmana denna sidan av sig själv och aldrig festat som yngre.

    Skulle exempelvis ALDRIG kunna umgås eller bli kär i nykterister. De gör mig bara misstänksam och ger mig en känsla av att det inte stått rätt till och att de inte har ett avslappnat förhållande till sig själv och njutningsmedel. Jag vill kunna ta ett glas vin med någon och skulle inte bry mig det minsta om min älskade rökte på ibland vid festliga tillfällen.
  • AmericanMommy
    Anonym (tobbe) skrev 2021-06-12 00:16:02 följande:

    Alla som tror att allt blir så bra om droger blir lagligt har fel. I Usa tex har inte dom kriminella slutat sälja cannabis bara för att det blivit lagligt. Tvärtom nu har dom lättare eftersom dom lättare kan tvätta pengar från handeln med andra droger genom laglig cannabis handel. Och i tex Colorado ökade våldet och kriminaliteten när dom legaliserade och fler fastnade i drogberoende. Många som röstade för legalisering har ångrat sig för det blev inte som dom tänkt sig. Sen måste man sluta med skitsnacket att cannabis skulle vara ofarligt. Det är kasst både för hälsan och hjärnan. Och ja det är alkohol också men skulle någon kommit på alkohol nu och försökt fått det lagligt då hade inte heller det gått om man vet vad vi vet om skadeverkningar från alkohol. Jag förstår Ts om hon tvekar att satsa på en drogliberal. För endera drogar han och då är risken att hon får leva med en grönsak och hur kul är det. Eller så är det en extremt naiv kille som vill vara lite cool och gilla droger. Och det är inte heller speciellt kul att leva med heller.


    Fast anledning till att kriminaliteten ökade i Colorado när de legaliserade cannabis var för att de var en av de första staterna som gjorde det, och många drogmissbrukare flyttade dit. Vi har legaliserat i min stat och har inte märkt någon skillnad på kriminalitet här. Jag känner ingen som ångrar att de röstade för att legalisera.
  • AmericanMommy
    Linnie skrev 2021-06-12 09:25:42 följande:

    Det är jättebra att det går att köpa på apotek! Gäller det federalt eller i vissa stater?

    Det är en hemsk opioidkris ni har där borta nu. Tack vara Sackler-klanen på Purdue pharma som återlanserade oxycodon som "ofarligt smärtstillande medel med mycket låg beroendepotential" och smärtkliniker i bla. Florida skrev ut till vem som helst. Sedan stramade federala politikerna (?) in det, med all rätt, men ledde ju till att heroin blev billigare än oxycodone.

    Har dessa läkemedelspampar ens något väntande åtal? Eller har straff kanske redan utdelats? Miljardärer eller dollarmiljonärer verkar iofs oftast klara sej från straff 

    Bor du i eller i närheten av delstater som legaliserat cannabis?

    Vad är din uppfattning, bättre eller sämre?

    USA har ju generellt väldigt hårda straff för annan tyngre narkotika men ser betydligt liberalare på lättare droger. I Sverige är det ju mer "alla droger är vidrigt dödsknark", även om straffpraxis för heroin och cannabis visserligen skiljer enormt.


    Vet inte om det är federalt med naloxon, federala lagarna är alltid väldigt strikta. Jag bor i en stat som legaliserat cannabis. Har inte märkt någon skillnad annat än att dom kan fokusera mer på opiodkrisen nu.

    Dom har gjort mycket striktare regler för att skriva ut opioider och jobbar på åtal mot big pharma.
  • mari123

    LSD känns ju väldigt tungt för en oinvigd! Är det ngt man liksom "testar" hux flux? Måste man inte vara lite van innan?

  • Anonym (droghelvete)
    Linnie skrev 2021-06-11 23:28:24 följande:
    Till ts; Bara för att han är för legalisering av cannabis så betyder inte det att han kommer att ta droger. Finns många som är för legalisering, advokater och andra inom rättsväsendet, forskare och helt vanligt folk som är pålästa utan att själva använda. Det är egentligen inte konstigare än att du engagerar dej i abortfrågor utan att själv göra abort, engagerar dej i hedersförtryck utan att komma från en sådan kultur etc.
    Nu har ju denna kille provat förr, men det har många i ungdomen utan att de gör det igen. Men bara du kan avgöra hur bra killen är i förhållande till att han har en värdering i denna fråga som ej överensstämmer med din.
    Marijuana fick jag en allvarlig psykos av och et är många som fått det, och en del har utvbecklat schizzofreni av det också. Ingen bra idé att legalisera tycker jag. Marijuana är inte så oskyldigt som det verkar.
  • Anonym (f)
    Anonym (droghelvete) skrev 2021-06-12 17:23:51 följande:
    Marijuana fick jag en allvarlig psykos av och et är många som fått det, och en del har utvbecklat schizzofreni av det också. Ingen bra idé att legalisera tycker jag. Marijuana är inte så oskyldigt som det verkar.
    Nä, för vissa är det dåligt, men det är även alkohol och andra droger. jag fick psykos av mina adhd-mediciner. 

    Vad jag önskar är att man legaliserar för att ta bort stigmat, och frigöra resurser till polisen att ta folk för grövre brott än att ha rökt cannabis. ingen som vill ta droger kommer låta bli droger för att det är olagligt, däemot är chansen större att man söker hjälp när man vill sluta om man inte blir kriminell/stigmatiserad inom vården.
  • Anonym (droghelvete)
    Anonym (f) skrev 2021-06-12 18:06:34 följande:
    Nä, för vissa är det dåligt, men det är även alkohol och andra droger. jag fick psykos av mina adhd-mediciner. 

    Vad jag önskar är att man legaliserar för att ta bort stigmat, och frigöra resurser till polisen att ta folk för grövre brott än att ha rökt cannabis. ingen som vill ta droger kommer låta bli droger för att det är olagligt, däemot är chansen större att man söker hjälp när man vill sluta om man inte blir kriminell/stigmatiserad inom vården.
    Det blir inte bättre av att legalisera det. Se hur det är med alkohol. Så mycket våld som beror på det. 50% av alla som våldtar har druckit. Alkoholism, rattfylla osv. Visst finns det nog mer hjälp att få mot problemen när det är legalt, men problemen hade inte varit så många om det varit illegalt tror jag. Men alkohol går nog inte att förbjuda för folk är så beroende av det och det finns i kulturen.
  • Anonym (Såhär)
    Anonym (droghelvete) skrev 2021-06-12 17:23:51 följande:

    Marijuana fick jag en allvarlig psykos av och et är många som fått det, och en del har utvbecklat schizzofreni av det också. Ingen bra idé att legalisera tycker jag. Marijuana är inte så oskyldigt som det verkar.


    För att kunna utveckla schizofreni så finns det redan potent hos dig och du hade utvecklat det senare, dock i senare ålder kanske.

    Att du fick psykos beror på ditt egna psyke och hur stabil/ostabil du är.

    Precis som alkohol så är inte marijuana för alla. Alla människor reagerar olika på substanser.

    En blir knappt påverkad av tramadol medan en annan kan bli extremt påverkad exempel.
  • Linnie
    Anonym (droghelvete) skrev 2021-06-12 17:23:51 följande:
    Marijuana fick jag en allvarlig psykos av och et är många som fått det, och en del har utvbecklat schizzofreni av det också. Ingen bra idé att legalisera tycker jag. Marijuana är inte så oskyldigt som det verkar.
    Det kan hända, absolut.
    Men skulle det göras en undersökning om hur stor andel av alla som rökt cannabis som utvecklar psykos, så skulle den nog visa att det är en väldigt liten andel.
    Troligtvis skulle de som utvecklar psykos av cannabis vara mer sannolika att utveckla depression eller annan psykisk ohälsa utan cannabis än gemene man också.
Svar på tråden Dömer jag för hårt? Han är drogliberal….