• Anonym (Ledsen Mamma)

    7 årig dotter förstör familjen

    Hej,

    Vi har tre barn 9,5 år, 3 år och 7,5 år. Vår sjuåriga dotter är i kö för utredning. Men hon förstör allt!! Hon delar rum med storebror men han får aldrig vara där pga hennes utbrott, ilska och superdåliga attityd. Vi kan inte göra något roligt tillsammans för hon blir arg för allt; en blick kan göra henne galen. Hon skriker jämt så fort man säger åt henne. Man kan be henne sluta 5 gånger snällt för att sedan höjja rösten lite för sjätte gången säga sluta. Då blir hon galen och skriker på oss. Vad vi än gör vilka konsekvenser vi än ger, hur vi än säger /avleder så hjälper inget. Vi går sönder som familj. Semestern är inget roligt. Hon är sååååå uppkäftig för att använda sånt språk. Hon är smart i skolämnen och socialt smart. Man tror att hon är äldre än 7. Men skolan har också problem med henne attityd, vägran och sociala konflikter både i ord och våld.

    Vi försöker leva ett så rutinmässigt liv som möjligt för hennes skull. Men det hjälper inte. Vi avleder så ofta det går, förstärker det positiva, ger henne uppgifter hon gillar.. vi har gått olika kurser vi har provat allt.

    Vi älskar henne massor och hon är såklart så go också.

    Snälla hjälp, tips? Igenkänning? Finns det något i hälsokost? Vi har provat magnesium och omega3. Hjälper ej.

    Snälla jag vill inte känna mig så ensam och ledsen!!

  • Svar på tråden 7 årig dotter förstör familjen
  • AndreaBD
    Anonym (Någon) skrev 2021-07-03 11:02:19 följande:
    Barn med sån problematik, växer de ifrån det eller är det specialkost hela livet som gäller?
    Det vet jag faktiskt inte säkert, jag ser dem sällan som vuxna. Men jag antar att det varierar. Vuxna inom autismspektrum kan vara lite känsliga med mat och det finns de som äter lite speciellt. Ofta, tror jag, är det inte precis som i barndomen. Det förändras något ändå. Och då kan man bäst påverka lite, innan de blir vuxna. Men det är väldigt känsligt, dvs. det måste vara på rätt sätt (och det är ju individuellt).
  • Anonym (Flerbarnsförälder)

    Den här sjuåringen är otrevlig och våldsam både hemma och i skolan. Har inte skolan reagerat med misstanke om diagnos ligger nog problemet på ett annat plan. Vore jag förälder skulle jag under period bearbeta barnet med uppfostran och samtidigt ha hårdhandskarna liggande i närheten. Beröm för gott uppförande, konsekvenser för dåligt. Inget slirande eller tvekande, det förstör omedelbart.

    Otrevlig mot storebror? Stanna hemma med ena familjen medan de andra åker och badar. Skriker, svär och härjar mot förälder? Får sitta vid köksbordet med händerna på bordet under bevakning tills hon medger sitt otrevliga uppträdande. Osv osv  Ja, det är hårdhandskar enligt de som förespråkar lågaffektivt bemötande. Det bemötandet är kanske det enda som funkar när man har med svårt npf-störda personer att göra. För ett sjuårigt drama queen är det något helt annat som funkar. På den gamla onda tiden var en präktig örfil en markering som satte omedelbart stopp för vedervärdigt barnbeteende. Det ska vi inte ha tillbaka, men lik förbaskat måste en annan typ av straff svida till.

  • AndreaBD
    Anonym skrev 2021-07-03 10:58:30 följande:
    Det är nog ungar från alla möjliga håll med lika många anledningar att inte gå till skolan.

    Ordet hemmasittare är ändå en försköning av forna tiders skolkare.
    Jag kan bara säga att vi inte skulle ta in ett barn som bara är skolkare i specialskolan. Det finns väldigt få platser ändå. De som finns går till barn som varken fungerar i vanlig skola eller i liten grupp, där föräldrar, och skolan har försökt allt möjligt. Och det finns många barn kvar ändå som inte får den hjälpen och där föräldrar och skola har försökt allt möjligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Flerbarnsförälder) skrev 2021-07-03 11:41:42 följande:

    Den här sjuåringen är otrevlig och våldsam både hemma och i skolan. Har inte skolan reagerat med misstanke om diagnos ligger nog problemet på ett annat plan. Vore jag förälder skulle jag under period bearbeta barnet med uppfostran och samtidigt ha hårdhandskarna liggande i närheten. Beröm för gott uppförande, konsekvenser för dåligt. Inget slirande eller tvekande, det förstör omedelbart.

    Otrevlig mot storebror? Stanna hemma med ena familjen medan de andra åker och badar. Skriker, svär och härjar mot förälder? Får sitta vid köksbordet med händerna på bordet under bevakning tills hon medger sitt otrevliga uppträdande. Osv osv  Ja, det är hårdhandskar enligt de som förespråkar lågaffektivt bemötande. Det bemötandet är kanske det enda som funkar när man har med svårt npf-störda personer att göra. För ett sjuårigt drama queen är det något helt annat som funkar. På den gamla onda tiden var en präktig örfil en markering som satte omedelbart stopp för vedervärdigt barnbeteende. Det ska vi inte ha tillbaka, men lik förbaskat måste en annan typ av straff svida till.


    Sorry, med dina konsekvenser/straff skulle inte fungera när det gäller ett barn med NPF. Du förväntar dig här att barnet skulle reagera "normalt" på straff, och det gör barn med NPF absolut inte. 
  • AndreaBD

    TS - kan du kanske få samtal och stöd hos BUP, medans ni väntar på utredning? Det hade vi och det var det som hjälpte mer än själva utredningen. Det var till hjälp att kunna berätta olika situationer som inte hade fungerat och få tips hur vi skulle kunna göra. Visserligen fungerade det mesta INTE, men ändå. Då kände vi oss säkrare att vi inte gjorde helt fel. En utredning är visserligen bra att göra, men det löser inte dessa svårigheter.

  • Anonym (Ledsen Mamma)

    Oj tråden strömmar med råd och ja andra saker. Men att tillägga så är hon jättebra när hon är hos släktingar, kompisar, ute i parker. Hon är jätte socialt smart och många älskar att diskutera med allt och alla. Hon älskar djur och vi spenderar alla lov på landet där hon har frihet och sköter om många djur. Hon älskar uppmärksamhet och är jätte go. Men som familj i en vardag så är det väldigt jobbigt då hon vill sätta sig emot allt och allt blir 100 gånger så stort än för ett barn som inte är hon. Ber man henne sätta på sig kläder, borsta tänderna, inte ligger på stolen och äta så blir det explosioner. Hon provocerar med flit och vet precis hur hon ska göra alla upprörda och arga från liten till stor.

  • jrockyracoon
    Glinda från Oz skrev 2021-07-03 11:26:46 följande:
    Helt gränslöst blir svårt få skulle låta sitt barn springa mitt i vägen med alla bilar men vissa är bra nära. Jag tror ts bryr sig om sitt barn, just nu cashar barnet in samtidigt som det är en läcka och allt rinner ut på marken utan nytta för någon. Det är ts och barnets pappa som måste fixa det, de får vara stenhårda under en period. 
    Barn cashar inte in... Barn försöker göra sitt bästa utifrån sin egen förmåga. Inga barn vill bråka och göra de vuxna frustrerade.

    Det fungerar inte att vara stenhård. Lösningen är snarare tvärtom, d.v.s. föräldrarna behöver hitta former för att ge barnet mer kärlek och mer positiv uppmärksamhet. Straff fungerar inte. Straff är bästa sättet att få otrygga barn, som i sin tur kommer straffa sina barn och göra dem otrygga i framtiden.

    Varför fortsätter vissa att tjata om att TS ska använda sig av ineffektiva metoder när det finns andra, bättre tekniker som faktiskt ger gott resultat kortsiktigt och långsiktigt?

    Exempel: Ett barn med autistiska drag är ofta trött, och bråkar mycket. Någon säger att föräldrarna måste vara stenhårda. Men när föräldrarna skaffar ett täcke med vikter i, sover barnet bättre och utbrotten minskar drastiskt.

    Ett enkelt exempel där orsaken till barnets utbrott var att denne var för trött. Denne kunde inte sova bra, men när barnet fick hjälpmedel började det få mer sömn och barnet fick lättare att sova. Det är så lätt att slänga sig med slentrianråd som att man ska vara hård, när istället lösningen är att se till det specifika barnets behov och söka efter fungerande lösningar som samtidigt stärker barnets självkänsla.
  • Glinda från Oz
    jrockyracoon skrev 2021-07-03 12:41:02 följande:
    Barn cashar inte in... Barn försöker göra sitt bästa utifrån sin egen förmåga. Inga barn vill bråka och göra de vuxna frustrerade.

    Det fungerar inte att vara stenhård. Lösningen är snarare tvärtom, d.v.s. föräldrarna behöver hitta former för att ge barnet mer kärlek och mer positiv uppmärksamhet. Straff fungerar inte. Straff är bästa sättet att få otrygga barn, som i sin tur kommer straffa sina barn och göra dem otrygga i framtiden.

    Varför fortsätter vissa att tjata om att TS ska använda sig av ineffektiva metoder när det finns andra, bättre tekniker som faktiskt ger gott resultat kortsiktigt och långsiktigt?

    Exempel: Ett barn med autistiska drag är ofta trött, och bråkar mycket. Någon säger att föräldrarna måste vara stenhårda. Men när föräldrarna skaffar ett täcke med vikter i, sover barnet bättre och utbrotten minskar drastiskt.

    Ett enkelt exempel där orsaken till barnets utbrott var att denne var för trött. Denne kunde inte sova bra, men när barnet fick hjälpmedel började det få mer sömn och barnet fick lättare att sova. Det är så lätt att slänga sig med slentrianråd som att man ska vara hård, när istället lösningen är att se till det specifika barnets behov och söka efter fungerande lösningar som samtidigt stärker barnets självkänsla.

    Nej, barn är inga perfekta änglar utan människor precis som alla andra. TS säger själv att hon gör det med flit. Det var du som tog upp casha in så jag fortsatte på det spåret. 


    Kärlek, positiv uppmärksamhet och konsekvenser (som det numera heter) är ingen motsättning. Som jag sa innan mår barn bra av gränser, det är också så barn lär sig hantera negativa känslor. Att bara säga ja till allt, trippa på tå och låta barnet diktera hela familjen är inte vettigt, det skadar syskonen också. Vad är deras barndom värd för dig? Beter sig 7- åringen så borde det rimligtvis vara okej för dem med. 


    Hur vet du att ts barn har autism? Enligt ts är hon inte utredd än. Hur vet du att hon sover dåligt? Du leker gissningslekar. Barnet är i så fall bara trött hemma ingen annanstans. 

  • Anonym (Flerbarnsförälder)
    AndreaBD skrev 2021-07-03 11:46:18 följande:
    Sorry, med dina konsekvenser/straff skulle inte fungera när det gäller ett barn med NPF. Du förväntar dig här att barnet skulle reagera "normalt" på straff, och det gör barn med NPF absolut inte. 
    Vad är det som säger att flickan har npf-problematik? Hon har ingen diagnos såvitt vi vet, men svåra problem med att tygla sitt humör. Lågaffektivt bemötande fungerar nog hyfsat bra gentemot neuropsykiatriskt störda personer men knappast i övrigt. Lågaffektivt bemötande har prövats på mina barns skola men det har man slutat med - utom på den särskoleenhet som finns på skolan. Det var ett stort misslyckande som faktiskt gjorde ont värre. Ny rektor och en del ny nyckelpersonal införde i stället ordning och reda och konsekvenser. Vi föräldrar var djupt tacksamma för det. Skolan är på väg att bli riktigt bra nu.
  • SweeneyToad
    Anonym skrev 2021-07-03 00:23:16 följande:
    Inser att det är att stånga huvudet blodigt genom att stå för min åsikt och erfarenhet.
    Det är mycket pga den mesighet som de flesta i tråden förespråkar som det går utför med mycket i samhället.

    "Stackars Kalle har NPF, så han måste få göra som han vill"

    NPF= NyPåfunnenFörklaring/ursäkt för bortskämda ungar att bete sig hur som helst.

    Godnatt.
    NPF är inte bara autism och ADHD, det är också tourettes, språkstörning, och intellektuell funktionsnedsättning. Påstår du att intellektuell funktionsnedsättning är ett nytt påfund? 

    Okej....

    ''Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) är ett gemensamt begrepp för ett antal olika diagnoser. De vanligaste diagnoserna inom gruppen NPF är:


    ADHD/ADD Autism (autismspektrumtillstånd), tidigare även kallat Aspergers syndrom Tourettes syndrom, tics Intellektuell funktionsnedsättning
    cereb.se/vad-ar-en-neuropsykiatrisk-funktionsnedsattning/
    attention.se/npf/
Svar på tråden 7 årig dotter förstör familjen