• Anonym (Skulder)

    Skulder? Hur leva?? Orolig

    Hej. Snälla, döm mig inte nu. Jag behöver råd. Jag mår så himla dåligt att jag många gånger överväger att ta mitt liv.

    Jag levde i ett destruktivt förhållande i 5 år. Denna man fick mig att köpa massa saker på avbetalning, dyra materiella saker.

    Räkningen bara blev högre och högre. Jag sitter här nu med 3 olika skulder. 360K och 35K och 110K.

    Jag har alltid betalat in i tid. Aldrig fått en enda påminnelse och har inga anmärkningar. Jag har bara lån, dessa här som jag alltid betalar så fort jag får lön. Lånet är inte 1 lån på min bank exempel. Utan detta är anyfin, Collector och remember. Hög ränta.

    Jag har såklart äntligen lämnat denna man. Men här sitter jag med dessa skulder med hög ränta på.

    Jag har 1800-2000 kr att leva för till mat och saker jag behöver.

    Jag klarar inte ha det så här mer. Jag betalar och betalar i snart 3 år men det tycks aldrig försvinna.

    Jag mår så fruktansvärt dåligt av att vara 30 år och jobba, vara självständig och allt men inte kunna leva. Jag får vända på varenda krona. Jag kan inte ens köpa presenter till familj på födelsedagar eller julafton. Köpa en ny mobil har jag inte råd med. Gå till frisören för att färga mig. Resa. Ja ni förstår.

    Jag har inte rest till hemlandet på 4 år pga att jag inte har råd till det. Jag kan inte ens börja dejta någon eller skaffa barn. Vem ska ens vilja ha mig med dessa skulder och som jobbar men knappt har pengar? Och skaffa barn lär aldrig gå, för hur ska jag kunna ge mitt barn allt?

    Jag undrar om man kan få hjälp på något sätt och hur går jag tillväga?

    Jag är desperat. Jag trodde aldrig jag skulle falla för en narcissistisk destruktiv man, att JAG skulle hamna så här. Jag som är en stark kvinna från bra familj som alltid haft skinn på näsan, jobbat sen jag var 14 år och alltid klarat mig. Jag skäms :(

  • Svar på tråden Skulder? Hur leva?? Orolig
  • Anonym (Jenni)
    Anonym (Skulder) skrev 2021-07-28 22:27:17 följande:

    Ja precis. Räntorna är höga :( så det är bara ränta jag betalar.

    Jag tog CSN för att läsa till undersköterska och har lön 23.000 och de är det jag jobbar med. Söker jobb för fullt i min hemstad men hittar bara där dem ringer in vid behov. Måste ha ett heltidsjobb


    Om 23000 är grundlönen så borde du ju ha ob med?

    Försök jobba många helger. Kanske kan du jobba varje helg? Då blir ju OBt mer, ta de längsta passen om möjligt. Ob för en helg brukar ju hamna på runt 1000-1500 kr.

    Försök jobba alla storhelger! Jul, nyår, påsk och midsommar. Ger mycket extra pengar. Dessa kan du antingen lägga på lånen eller spara.

    Undrade tidigare om du inte har möjlighet att byta till nattjänst. Då blir det ännu mer OB. Jobbar du natt jobbar du ju även färre pass och kanske har möjlighet att jobba extra på timmar för lite mer inkomst. Det kan ju räcka med 1 extra pass i månaden för att få 500-1000 kr extra.
  • Anonym (Hemlandet)

    Hej! Du nämner ?hemlandet?, kan man få hjälp därifrån kanske? Bara ett förslag?

  • Anonym (G)

    I din sits skulle jag kanske hyra ut lägenheten och flyttat typ till Norge eller Danmark och jobbat som Undersköterska, dom betalar väl mer i lön?

  • Anonym (Yunie)

    Jättebra att du mailat rådgivningen i kommunen, dom kommer hjälpa dig med stöd. Men har du ringt dina tre kreditgivare och förklarat din situation för att få ned räntan?? Det är dessa samtal som kan göra mest för dig just nu. Inga mail - ring dom, även om det känns jobbigt.

  • Anonym (G)

    Mitt tips är att samtala med din bank också. Boka in ett möte med dem. Förklara din sits och säg att du vill få ned räntan för alla lånen, till ett samlat lån. Gå gärna med i facket om det behövs för att få medlemslån= billigare ränta. Får du igenom det kan du sedan gå ur facket.

  • Anfield12

    Jag förstår att det är tufft för dig, TS. Vilken tung situation!

    Men jag tror, som en del varit inne på här, att du behöver tänka om lite grann. Det är nog vanligt i din situation att man låser sig lite och tycker att det inte finns några fler trådar att dra i för att allt känns hopplöst men det finns fortfarande hopp. Det här går att lösa, men du kan behöva lyfta blicken lite!

    Om jag var du skulle jag börja med att säga upp internet och nöja mig med det i telefonen. Vad gäller försäkringar skulle jag gå ner på absolut minimum en period. En del såna där samlingslån har hög ränta, det håller jag med om, men om du räknar ut din snittränta och försöker få ett samlingslån som ligger lägre kan du i alla fall få ner din månadskostnad och bli lite mer rörlig. Du behöver också ha ett sparande, även om det bara är 25-100 kronor i månaden. Börja litet men ett sparande kommer få dig att känna att du har mer kontroll!

    Sen behöver du öka dina inkomster. Det bästa vore förstås att hitta ett heltidsjobb med högre lön än det du har nu, men annars ett extrajobb vid sidan om. Jag är inte i din bransch så jag vet inte, men jag har hört att bemanningsföretag inom vården betalar bra. Annars kanske sitta i kassan i butik kan vara något? Arbetar du OB-tider tjänar du ganska bra där!

    Det viktigaste nu är att du ökar marginalerna mellan inkomster och utgifter, varje krona räknas! Plocka alla pantburkar du hittar, gå till kyrkan och ät ibland, sälj allt du kan som kan ge pengar. Och glöm inte att försöka stoppa undan en tjugolapp då och då, det kommer göra enorm skillnad för hur du känner dig!

    Lycka till, TS! Det här löser sig! <3

  • Anonym (Frida)

    Jag tycker att du ska boka tid på din vanliga bank. Ta med dig alla papper på dina lån, bevis på hur du alltid betalar i tid, osv. Berätta kort med tydligt om exet (banktjänstemän är bara människor de med, och kommer att tycka synd om dig samtidigt som de beundrar dig) och din situation. Kolla om de kan fixa ett samlingslån så att du får ner månadskostnaden något.

    Sök extrajobb som usk. Kanske kan du få något enstaka pass i kommunen där du bor. (Jag vet att det blir jobbigt at t jobba ännu mer men det kanske lönar sig i längden) Då får du en extra slant och de lär känna dig så att du kanske kan få en heltidstjänst i din kommun, så att du slipper jobbiga och dyra resor.

  • mari123
    Anonym (Skulder) skrev 2021-07-28 23:02:02 följande:

    Vad ska jag göra :(

    Jag har mejlat rådgivning i kommunen. Har mejlat Skuldfinansiering hos flera olika bland annat Svea Ekonomi men alla har så höga räntor också.

    Ska ringa kronofogden imorgon.

    Ska man låta bli betala och låta det till inkasso och kronofogden? Jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Har kräkts och mår psykiskt dåligt av detta


    När du får svar från kommunen så får du säkert goda råd! Nu är det ju semestertider och "postcorona" men ligg på så du får ngn att tala med som kan nysta i allt. 
  • Anonym (Tålamod)

    Ta hjälp av skuldrådgivare, kronofogden och folk som vet hur man gör för att få en dräglig tillvaro.

    Att ordna ett stort skuldberg gör man inte med en hundralapp, eller två, utan man behöver fokusera på att göra rätt saker med sin energi och jobba aktivt för att få en fungerande plan.

    Eftersom du inte har kvar det problematiska beteendet att bli utnyttjad så har du ju goda chanser att återhämta dig ekonomiskt.

  • Anonym (Fia)
    Anonym (Skulder) skrev 2021-07-28 17:29:55 följande:

    Jag har tagit till mig alla era råd och tyvärr men vissa saker kan jag INTE ändra på. Jag ska ringa dem allihopa och fråga om jag kan frysa skulderna. Men hur funkar det? Blir det inte högre ränta och mer att betala då när jag börjar betala igen?

    Hyran, den är redan låg. Lägre lär jag inte hitta i denna staden. Det finns men det är seniörlägenheter och studentlägenheter.

    Jag har till och med flyttat till förorten för att få det billigaste.

    Elen är som den är.

    CSN har jag redan pratat med dem och detta är det "lägsta" jag fått att betala enligt dem.

    Telefonen är 600, jag betalar 300 för samtal sms och 15 gb Internet. Och jag har ett abonnemang jag kan ringa utomlands för att kunna ringa min mamma! Telefonen tog jag en ny för att mitt ex tog sönder min och tyvärr har jag inte 1500 att lägga på en begagnad, och jag tog den billigast varianten. En Samsung A modell för 300.

    Internet var det bästa jag hittade som funkar här jag bor. Alla leverantörer av Internet har inte på alla adresser och här jag bor finns heller ingen fiber, och fiber brukar vara bättre och billigare.

    A-kassa måste jag betala.

    Trygghetsförsäkring är för lånen ifall man blir arbetslös. Hyresgästföreningen måste jag betala då man vet aldrig om det blir krångel. Skadeförsäkring är bra ifall något går sönder eller jag blir rånad etc.

    Mediciner måste jag ta och TYVÄRR ledsen att säga, alla Mediciner går inte under högkostnadsskyddet och dessa gör tyvärr inte det. Det känns surt men så är det.

    Ni verkar tro att jag inte gjort det jag kunnat och bara väntar på att ett mirakel ska ske.

    Har sänkt alla kostnader så gott jag kunnat.

    Och tyvärr jag sveper inte in mig i en "offerkofta". Då hade jag suttit arbetslös och tyckt synd om mig själv och låtit skulderna gå till kronofogden och låta skattebetalarna stå för det. Det är mina skulder och jag får stå mitt kast, MEN jag behöver hjälp med hur jag enklast ska betala det snabbast för att kunna leva.

    Det är så lätt för er att sitta här och peka finger.

    Jag känner för att ge upp för det känns inte ljust i tunneln just nu. Det är hög ränta och jag betalar bara räntan verkar det som.

    Och jag är tyvärr inte fixerad vid att gå till frissan eller åka på semester, detta tog jag som exempel. Detta är normala saker jag ser andra i min ålder gör. Är man 50+ förstår jag man inte bryr sig så mycket om sånt.

    Såna småsaker andra gör, kan jag drömma om. Shoppa ny vinterjacka, vinterskor, köpa en dator, en ny säng, unna mig att få klippa topparna, åka till mamma och hälsa på. Det är normala saker man har rätt att få unna sig och det är inget jag kan göra nu! För att jag vill kunna unna mig sånt en vacker dag så menas det inte att jag att jag inte har kontroll på livet eller ekonomin. Jösses alltså.....

    Och att flytta in till min vän som är på soc? Hon bor i en 3a, hon hennes 3 barn och hennes mamma. Inget alternativ att jag ska flytta in där tyvärr och hon hade ju tänkt vad tusan är detta. Vill inte inkräkta i hennes hem, hon har det redan tufft som har sin mamma där.

    Att hon är på soc, ja det blev så. Under corona blev hon uppsagd från sitt jobb då det började gå dåligt där. Hennes mamma är sjuk och bor därför hos henne så hon har henne alltid där.

    Och åter igen ALLA kan falla för en narcissist. Ni tror det är svart eller vitt?

    Tror ni på allvar om han skulle slå mig och ta pengar från mig i början att jag skulle vara kvar???

    Sånt här kommer smygandes. Det börjar med små lögner, bortförklaringar, nedvärderande ord som du till sist själv börjar tro på, dem manipulerar dig och förvränger allt så du blir helt lost och vet varken ut eller in.

    Släng ner en groda i hett vatten, den hoppar ut direkt. Lägg ner den i kallt vatten och öka värmen sakta sakta, den kommer vara kvar i vattnet tills den dör! Så är det med narcissister. Det kommer smygandes och när deras rätta jag är framme, då har dem redan dig i sitt grepp. Det är jävligt lätt att dömma när man aldrig råkat ut för såna typer.

    Tro mig, jag var precis som ni. Jag hade en gammal vän som hade en sån kille. Jag sa exakt så "hur kan du tillåta detta? Jag hade lämnat direkt". Mmm.... nu fick jag se själv hur jäkla "lätt" det är. Har även fått se min släkting råka ut för samma och hon var en stark stabil framgångsrik kvinna.

    Och slutligen här är mina utgifter. Jag har 23000 i lön.

    Hyra 5100

    Skulder 6500

    Elen 430

    CSN 944 (Har redan fått denna summa som "lägsta" enligt dem)

    Telefon 600

    Internet 400

    A-kassa 160

    Trygghetsförsäkring 345

    Hyresgästföreningen 85

    Skadeförsäkring 185

    Busskort till och från jobb 850

    Mediciner 1200 (D-vitamin på recept, medicin för endometriosis, för blodtryck och PCO

    = 16799

    Ibland får jag ut 17600 ibland 18700 så ja, resten går till mat och jag äter snålt. Men ibland klarar jag inte det.


    Fortfarande så accepterar du rakt av utgifter som är dyrare än du har råd med, elen kan du antingen förhandla ner eller de över vad du slösar på för den är en dryg hundralapp högre än den borde vara för en person, jag kommer inte upp i de summorna om jag inte kör saker som tvättmaskin/diskmaskin/fläkt/ac och då har jag datorer och flera skärmar igång minst 8 timmar om dagen.

    Som ainee nämt finns det absolut alternativ inom högkostnadsskyddet för de åkommorna. Vet inte om D-vitamin gör det men det kan du lätt köpa superbilligt av bra sort inom hälsokosten.

    Mobil+abonnemang hittade jag hos hallon för 170kr i månaden.

    Ringer också utomlands, men alla jag känner som gör det använder saker som whatsapp/Skype/Messenger och liknande. Har mamma av någon anledning bara fast telefon så är det i hallon inkluderat samtal till fast telefon utomlands ungefär till det priset det kostade inom Sverige innan det försvann. Du behöver knappast inte så mycket datatrafik heller så länge du undviker strömmad video. Internet för 400 behöver du knappast inte heller med dina små marginaler, som undersköterska jobbar du ju knappast inte hemifrån.

    Du betalar också en massa dyra försäkringar du ju inte har råd med.

    Nej säger inte att det är några lyx saker, men det är saker du inte har råd med om du vill ta dig ur det hela. Med så lite över så blir varje 50lapp viktigt.

    Det låter som en väldigt hög summa till csn för en undersköterske utbildning, har du gjort en faktiskt ansökan ifylld med siffror och inte bara gått på att de sagt ett är på lägsta belopp? De brukar nämligen räkna om återbetalningstiden då vilken borde vara den som av någon anledning är kort för dig för det är inte rimligt att du skulle ha samma summa som mig (innan nedsättning) som har maxade studielån för en undersköterske utbildning som är ganska kort när du dessutom är mer än 10 år yngre (när man blir äldre får man kortare tid och högre Max summor i vissa fall).

    Jag tror säkert att du tror du gjort allt för att minska dina utgifter men det är uppenbart att du tyvärr inte gjort så bra jobb på det som är möjligt. Visst är situationen jättetuff men det hjälper inte att du låser fast dig i ett ?nej, går inte?

    Du får leva precis hur du vill, men gör du inte annorlunda så ja då får du nog se framför dig att sitta med skulder och betalningsanmärkningar hos kronofogden och kanske inte ha råd med en hel del av det där ändå.

    Jag har alltså gjort en egen sanering av ekonomin för ca 5 år sedan och ja det tar emot innan man blivit tvingad att dra ner ordentligt på allt man tror man ?måste? ha, men ganska snart märker man att det faktiskt går bra ändå och det är en väldigt skön känsla när man tagit kontroll över sin ekonomi även om det är tajt.
Svar på tråden Skulder? Hur leva?? Orolig