• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Kiwikiwi
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-09-03 14:03:32 följande:

    Tvillingar?


    Den tanken slog mig då jag själv är tvilling haha
  • RBC
    Ik96 skrev 2021-09-03 14:47:03 följande:

    Ja men det tror jag och sen var de inte alls beredda på det liksom och jag var ganska ung och precis börjat på ett nytt jobb osv. Så det var väl inte inom ramen för hur de hade tänkt. Det är fortfarande en sorg hos mig att det blev så konstigt då och den riktiga glädjen inte kom förens dottern föddes. Sen som sagt så har de sagt att skulle vi få flera barn så hade ni förmodligen inte blivit lika chockade och det hade varit mer väntat men det finns ändå en liten klump i magen hos mig kring det.


    Det är ju knepigt, man vill ju inte bli påverkad av andras reaktioner men man blir det ju, men iom att ni har barn sedan tidigare så får du nog den reaktionen som du tänker dig den här gången!
  • Ik96
    RBC skrev 2021-09-03 15:04:25 följande:

    Det är ju knepigt, man vill ju inte bli påverkad av andras reaktioner men man blir det ju, men iom att ni har barn sedan tidigare så får du nog den reaktionen som du tänker dig den här gången!


    Nej precis så är det ju och denna gången är man mer trygg i sig själv och sin mammaroll vilket gör att man kanske inte tar åt sig på samma sätt längre heller :)
  • RBC

    Här kommer jag och mina frågor igen :)))))

    Borde man tänka mer på vad man stoppar i sig och sånt?

    Om jag äter choklad, går det liksom vidare till fostret sedan?

  • FruA88

    Vi funderar lite över hur vi ska göra denna gången.

    Vi berättade för vänner och familj eftersom redan från v.6 i förra graviditeten sin slutade i ett missfall i v.8. Sommar och svårt att komma runt att tacka nej till att dricka och äta sådant som jag annars tackar ja till.

    Vi är väldigt glada ändå att de visste då de kunde stötta oss i sorgen.

    Nu kommer vi berätta för alla successivt när det ?är läge? dvs att de ändå hade misstänkt. Vi tror de kommer bli väldigt glada då det bara gått 2 månader nu sen missfallet hände <3

  • Kiwikiwi
    RBC skrev 2021-09-03 16:45:44 följande:

    Här kommer jag och mina frågor igen :)))))

    Borde man tänka mer på vad man stoppar i sig och sånt?

    Om jag äter choklad, går det liksom vidare till fostret sedan?


    Jag tänker lite på vad jag äter men kommer inte sluta äta tex choklad och godis eller sånt som är mindre nyttigt men inte farligt för barnet. Jag kollar mycket på livsmedelsverket om jag är osäker. De gäller väl kanske att leva lite sunt om man riskerar att gå upp alltför mycket I vikt så de blir påfrestande för kroppen..
    RBC skrev 2021-09-03 16:45:44 följande:

    Här kommer jag och mina frågor igen :)))))

    Borde man tänka mer på vad man stoppar i sig och sånt?

    Om jag äter choklad, går det liksom vidare till fostret sedan?


    Jag kommer fortsätta äta ungefär som vanligt förutom de som livsmedelsverket avråder ifrån såklart :)
  • Sheltie
    Kiwikiwi skrev 2021-09-03 12:22:40 följande:

    I vilken vecka tänker/har ni berättat för nära familj om graviditeten? :) jag funderar på att berätta om 2 veckor, är bara i v. 7 då men vet att min familj kommer att förstå ändå om jag inte dricker osv.


    Jag har redan börjat berätta det på jobbet i takt med att jag hamnar i situationen där jag inte får utföra en specifik arbetsuppgift pga graviditeten (jobbar inom sjukvården), svårt liksom att bortförklara det när jag kunde göra uppgiften innan semestern. Utöver kollegorna så vet bara två nära kompisar för stöd. 

    Familjen och andra nära vänner kommer få veta det närmare vecka 13-14 hade vi tänkt! :D 
  • Kiwikiwi

    Vad har ni för gravidsymtom? Jag har ett lätt illamående och mycket molvärk och lite ont i magen, men inte mer än så, men är ju bara i v. 4+2 än så länge :)

    I övrigt har jag så svårt att slappna av eller våga hoppas, är så rädd att börja blöda.

  • Ljusrosa

    Hej! Plussade idag på bim-3 . Bebis nr 4 :)

    Så glad och tacksam

    BF-lista

    30/4 Um Hamza

    1/5 Tingeltangel

    2/5 RBC, 28 år, första barnet

    2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

    2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

    5/5 X, 27 år - Första barnet

    6/5 DrLavernius, 27 år, första barnet

    7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

    7/5 Äntligen

    7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

    7/5 Secretflower

    8/5 Sararebecca

    8/5 FruA88

    9/5 Sofia0509

    11/5 Kiwikiwi, första barnet

    14/5 Nojjig, tredje barnet

    16/5 Fisklever

    16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

Svar på tråden BF maj 2022