• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Meemelie
    Kiwikiwi skrev 2021-10-11 08:07:43 följande:

    Är det någon mer som är eller nyligen varit i v.9/10 och känner minskade symtom? Jag har haft rätt starka symtom fram tills nu, känner egentligen inte av något varken i illamående, bröst eller molvärk. Synd att man inte bara kan känna att de är lite lyxigt att må bra ett tag utan direkt känner sig orolig.. vet att vissa upplever spökveckor där symtomen avtar lite för att sedan komma tillvaka.


    Jag känner inte direkt några symptom jag heller. Är i vecka 10. Dock har jag åkt på bihåleinflammation (tydligen väldigt vanligt när man är gravid pga slemhinnorna förändras) så tänker mest på den smärtan dygnet runt för tillfället. Försöker undvika ipren så gott det går då man ju ska undvika det som gravid, men är sjukt svårt då det är det enda som hjälper. Alvedon har ingen effekt tyvärr. Förhoppningsvis går det bra ändå och bebisen inte tar någon skada. Hur som helst, vad jag ville säga med detta är att jag också känner minskade symptom, men vet inte om det är för att de faktiskt minskat (ömma bröst, molvärk) eller om det är så att den andra smärtan är värre och värktabletterna tar bort även gravidsymptomen med molvärk exempelvis
  • Kiwikiwi
    Meemelie skrev 2021-10-11 21:48:35 följande:

    Jag känner inte direkt några symptom jag heller. Är i vecka 10. Dock har jag åkt på bihåleinflammation (tydligen väldigt vanligt när man är gravid pga slemhinnorna förändras) så tänker mest på den smärtan dygnet runt för tillfället. Försöker undvika ipren så gott det går då man ju ska undvika det som gravid, men är sjukt svårt då det är det enda som hjälper. Alvedon har ingen effekt tyvärr. Förhoppningsvis går det bra ändå och bebisen inte tar någon skada. Hur som helst, vad jag ville säga med detta är att jag också känner minskade symptom, men vet inte om det är för att de faktiskt minskat (ömma bröst, molvärk) eller om det är så att den andra smärtan är värre och värktabletterna tar bort även gravidsymptomen med molvärk exempelvis


    Åh vad jobbigt med bihåleinflammation, jag visste inte att man lättare kunde få de under graviditeten, men de är väldigt jobbigt och speciellt som du säger nu när du inte kan ta värktabletter som vanligt :( hoppas du kryar på dig och tack för ditt svar, jag började känna lite lite molvärk igår kväll så de känns skönt haha. Men de verkar rätt vanligt med att man mår lite bättre under dessa veckor (även om de alltid är individuellt) :)
  • sapa
    Kiwikiwi skrev 2021-10-11 08:07:43 följande:

    Är det någon mer som är eller nyligen varit i v.9/10 och känner minskade symtom? Jag har haft rätt starka symtom fram tills nu, känner egentligen inte av något varken i illamående, bröst eller molvärk. Synd att man inte bara kan känna att de är lite lyxigt att må bra ett tag utan direkt känner sig orolig.. vet att vissa upplever spökveckor där symtomen avtar lite för att sedan komma tillvaka.


    Hej Kiwikiwi, 


    Jag upplever det precis som du, i vecka 7 slutade alla symptomer, bara lite lätt åksjuk till och ifrån men inget mer. Tidigare hade jag både växtvärk i mage, känsliga bröst och illamående. Igår var vi på tidigt ultraljud och jag var säker på att det inte stod rätt till. Till min förvåning var det hjärtslag på en liten krabat därinne. Nu är jag i 8+3 och hoppas istället på att inte få tillbaks några symptom ;) 

  • Kiwikiwi
    sapa skrev 2021-10-12 13:40:27 följande:

    Hej Kiwikiwi, 

    Jag upplever det precis som du, i vecka 7 slutade alla symptomer, bara lite lätt åksjuk till och ifrån men inget mer. Tidigare hade jag både växtvärk i mage, känsliga bröst och illamående. Igår var vi på tidigt ultraljud och jag var säker på att det inte stod rätt till. Till min förvåning var det hjärtslag på en liten krabat därinne. Nu är jag i 8+3 och hoppas istället på att inte få tillbaks några symptom ;) 


    Åh vad härligt att se de lilla hjärtat slå :) de fick jag också göra för ett par veckor sen när jag var i ungefär samma vecka som du. Nu har jag ungefär 2 veckor kvar tills KUB så snart får jag se den lilla igen <3
  • Anonym (BebisMaj)

    Hur ställer ni andra er till KUB och NIPT? Jag är 31 år och kommer göra KUB (får det gratis via landstinget) och har hela tiden tänkt att endast ta NIPT ifall vi får hög risk på KUB. Men ju mer tiden går och ju mer jag läser så blir jag så osäker på hur tillförlitligt KUB är och mer och mer "sugen" på att boka in NIPT redan nu.

    Jag har väl tyvärr googlat för mycket och bland många infuencers osv där alla verkar göra NIPT direkt, jag vet att de verkligen är ens egna beslut men kan inte låta bli att påverkas av detta. Jag vet att NIPT inte skadar barnet eller så, de är mest kostnaden som kanske känns onödig om KUB nu skulle visa bra siffror.. samtidigt vill jag inte dra ut på tiden för länge heller utan vill veta att bebis är frisk så snart som möjligt.

    Kanske rörigt inlägg men de kanske är någon mer som känner igen sig.

  • Juli1990
    Anonym (BebisMaj) skrev 2021-10-12 13:59:35 följande:

    Hur ställer ni andra er till KUB och NIPT? Jag är 31 år och kommer göra KUB (får det gratis via landstinget) och har hela tiden tänkt att endast ta NIPT ifall vi får hög risk på KUB. Men ju mer tiden går och ju mer jag läser så blir jag så osäker på hur tillförlitligt KUB är och mer och mer "sugen" på att boka in NIPT redan nu.

    Jag har väl tyvärr googlat för mycket och bland många infuencers osv där alla verkar göra NIPT direkt, jag vet att de verkligen är ens egna beslut men kan inte låta bli att påverkas av detta. Jag vet att NIPT inte skadar barnet eller så, de är mest kostnaden som kanske känns onödig om KUB nu skulle visa bra siffror.. samtidigt vill jag inte dra ut på tiden för länge heller utan vill veta att bebis är frisk så snart som möjligt.

    Kanske rörigt inlägg men de kanske är någon mer som känner igen sig.


    Hej! Jag är också 31 år (första barnet) och kommer också göra KUB! Jag har inte tänkt betala extra för NIPT utan lita på KUB-testet, jag förstår dem som väljer att göra NIPT privat men för mig personligen känns det som kub är ?tillräckligt?, men jag vet inte. Väldigt svårt såklart.. har ett privat ultraljud på söndag i vecka 8+4 och hoppas först och främst att hjärtat slår!
  • sapa
    Kiwikiwi skrev 2021-10-12 13:53:09 följande:
    Åh vad härligt att se de lilla hjärtat slå :) de fick jag också göra för ett par veckor sen när jag var i ungefär samma vecka som du. Nu har jag ungefär 2 veckor kvar tills KUB så snart får jag se den lilla igen <3
    Ja, det var lugnande :) Åh, ja nu är det en lång väntan tills KUB, vi ska också göra det samtidigt som vårt första UL via vår region, men det känns skönt att redan nu får se att so far so good! Kan förstå att du vill att dessa två veckor ska gå snabbt! :) 
  • Anonym (Äntligen)
    Kiwikiwi skrev 2021-10-12 13:53:09 följande:
    Åh vad härligt att se de lilla hjärtat slå :) de fick jag också göra för ett par veckor sen när jag var i ungefär samma vecka som du. Nu har jag ungefär 2 veckor kvar tills KUB så snart får jag se den lilla igen <3
    Å har du fått datum för kuben nu? :)
  • Kiwikiwi
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-10-12 16:32:17 följande:

    Å har du fått datum för kuben nu? :)


    Ja jag fick hem kallelsen igår, både för kub den 27 okt och rul (som förhoppningsvis blir av) den 8 dec :) Så nu känns de lite mer på riktigt, bara hoppas tiden går fort och att det ser bra ut. Hur såg det ut för dig, skulle du göra och har du fått tid isåfall? (Lätt att blanda ihop allas olika datum) :)
  • Ik96

    Jag har KUB på måndag och är sååå nervös! Det är det enda jag kan gå och tänka på nu. Men det ska bli så spännande också och förhoppningsvis är där ett tickande hjärta :D

Svar på tråden BF maj 2022