• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Kiwikiwi
    Ik96 skrev 2021-10-12 18:00:00 följande:

    Jag har KUB på måndag och är sååå nervös! Det är det enda jag kan gå och tänka på nu. Men det ska bli så spännande också och förhoppningsvis är där ett tickande hjärta :D


    Åh så spännande, jag hoppas och tror att de kommer gå jättebra <3
  • Pandy13
    Anonym (BebisMaj) skrev 2021-10-12 13:59:35 följande:

    Hur ställer ni andra er till KUB och NIPT? Jag är 31 år och kommer göra KUB (får det gratis via landstinget) och har hela tiden tänkt att endast ta NIPT ifall vi får hög risk på KUB. Men ju mer tiden går och ju mer jag läser så blir jag så osäker på hur tillförlitligt KUB är och mer och mer "sugen" på att boka in NIPT redan nu.

    Jag har väl tyvärr googlat för mycket och bland många infuencers osv där alla verkar göra NIPT direkt, jag vet att de verkligen är ens egna beslut men kan inte låta bli att påverkas av detta. Jag vet att NIPT inte skadar barnet eller så, de är mest kostnaden som kanske känns onödig om KUB nu skulle visa bra siffror.. samtidigt vill jag inte dra ut på tiden för länge heller utan vill veta att bebis är frisk så snart som möjligt.

    Kanske rörigt inlägg men de kanske är någon mer som känner igen sig.


    Jag ska göra KUB (38 år) och "nöjer mig" med det. Visar KUB hög sannolikhet för avvikelser tar jag då reda på alternativen som finns att gå vidare med. Första barnet (30 år) valde vi att inte göra KUB.
  • Anonym (BebisMaj)

    Tack för era vettiga svar! Jag ska hålla mig till de som var tanken och göra KUB och därefter ta de som de kommer beroende på resultat :)

  • Ik96
    Kiwikiwi skrev 2021-10-12 18:16:41 följande:

    Åh så spännande, jag hoppas och tror att de kommer gå jättebra <3


    Tack för peppen! <3
  • KSRG8887
    Anonym (BebisMaj) skrev 2021-10-12 13:59:35 följande:

    Hur ställer ni andra er till KUB och NIPT? Jag är 31 år och kommer göra KUB (får det gratis via landstinget) och har hela tiden tänkt att endast ta NIPT ifall vi får hög risk på KUB. Men ju mer tiden går och ju mer jag läser så blir jag så osäker på hur tillförlitligt KUB är och mer och mer "sugen" på att boka in NIPT redan nu.

    Jag har väl tyvärr googlat för mycket och bland många infuencers osv där alla verkar göra NIPT direkt, jag vet att de verkligen är ens egna beslut men kan inte låta bli att påverkas av detta. Jag vet att NIPT inte skadar barnet eller så, de är mest kostnaden som kanske känns onödig om KUB nu skulle visa bra siffror.. samtidigt vill jag inte dra ut på tiden för länge heller utan vill veta att bebis är frisk så snart som möjligt.

    Kanske rörigt inlägg men de kanske är någon mer som känner igen sig.


    Kommer göra KUB som erbjuds av regionen. Andra barnet, gjorde KUB även med första. Skulle det visa dåliga siffror så överväger vi absolut att boka NIPT privat (då regionen inte verkar erbjuda det alls). Jag är egentligen en person med mycket stort kontrollbehov (jag kollade t. ex. upp resultaten från blodprovet inför UL sist vi gjorde KUB för att redan innan dess veta om vi borde få dåliga odds utifrån blodprovet). Men trots behovet av kontroll känner jag att enbart sannolikheten som ges utifrån KUB är tillräckligt.
  • KSRG8887

    Igår var jag på privat UL och fick se ett slående hjärta i vecka 7+3 (enligt UL, 7+2 enligt ÄL).

    Får se hur väl datumet kommer stämma vid kommande UL, i föregående graviditet gjorde vi 4 UL innan v. 20 som alla gav samma BF. Den här graviditeten hoppas jag dock på färre UL då det blev totalt 9 sist (flera TUL pga. misstänkt tillväxthämning).

  • Anonym (Äntligen)
    Kiwikiwi skrev 2021-10-12 17:11:36 följande:

    Ja jag fick hem kallelsen igår, både för kub den 27 okt och rul (som förhoppningsvis blir av) den 8 dec :) Så nu känns de lite mer på riktigt, bara hoppas tiden går fort och att det ser bra ut. Hur såg det ut för dig, skulle du göra och har du fått tid isåfall? (Lätt att blanda ihop allas olika datum) :)


    Fått tid i v 14 :( så får vänta till början av november med att se. Inskrivning på fredag så jag gissar att jag får besked om rul då. Får se om jag vågar ta mod till mig och fråga om ett tidigt ul på Mvc nu för att få bekräftat att det verkligen finns ett eller kanske två tickande hjärtan där inne. Men är säker på att de kommer säga nej och vet inte hur jag kommer ta det.
  • Kiwikiwi
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-10-12 22:53:26 följande:

    Fått tid i v 14 :( så får vänta till början av november med att se. Inskrivning på fredag så jag gissar att jag får besked om rul då. Får se om jag vågar ta mod till mig och fråga om ett tidigt ul på Mvc nu för att få bekräftat att det verkligen finns ett eller kanske två tickande hjärtan där inne. Men är säker på att de kommer säga nej och vet inte hur jag kommer ta det.


    Juste du hade tid i v. 14, jag hade sån tur att få just runt v. 12+1. Finns de möjlighet att göra ultraljud hos din barnmorska? Eller behöver de också skicka remiss till ett ställe som utför UL? Hoppas du får möjlighet att göra ett tidigt, annars får vi hoppas att tiden springer iväg tills november :)
  • Kiwikiwi
    KSRG8887 skrev 2021-10-12 19:49:17 följande:

    Kommer göra KUB som erbjuds av regionen. Andra barnet, gjorde KUB även med första. Skulle det visa dåliga siffror så överväger vi absolut att boka NIPT privat (då regionen inte verkar erbjuda det alls). Jag är egentligen en person med mycket stort kontrollbehov (jag kollade t. ex. upp resultaten från blodprovet inför UL sist vi gjorde KUB för att redan innan dess veta om vi borde få dåliga odds utifrån blodprovet). Men trots behovet av kontroll känner jag att enbart sannolikheten som ges utifrån KUB är tillräckligt.


    Jag har också funderat på de där om man kunde se svaren på blodprovet innan och på något sätt räkna ut lite om de verkar bra eller dåligt, har ingen aning om hur man gör men antar att man kanske kan googla. Men de kanske också är lite "farligt" att göra så, man kanske lurar sig själv med sin egna uträkning som kanske visar bättre eller sämre än vad det visar sig sen på ultraljudet.
  • Anonym (Bebis2)
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-10-12 22:53:26 följande:

    Fått tid i v 14 :( så får vänta till början av november med att se. Inskrivning på fredag så jag gissar att jag får besked om rul då. Får se om jag vågar ta mod till mig och fråga om ett tidigt ul på Mvc nu för att få bekräftat att det verkligen finns ett eller kanske två tickande hjärtan där inne. Men är säker på att de kommer säga nej och vet inte hur jag kommer ta det.


    Kan du inte boka in privat? Eller bor du knepigt till?
Svar på tråden BF maj 2022