• Anonym (lys)

    Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

    Min sambo har ingen sexlust längre och jag har försökt ta reda på varför och jag har frågat vad det kan bero på men min sambo säger sig inte veta. Hon gör ingenting för att ta reda på varför. Jag kan bara gissa mig fram och jag tror att det är så att hon inte är attraherad av mig längre. Har frågat henne om hon är attraherad av mig eller inte och svaret jag får är att hon tycker att jag är snygg och attraktiv men att hon inte känner för att ha sex. Har frågat om hon känner för att ha sex med andra eller om det bara är mig hon inte vill ha sex med och hon svarar då att hon inte vill ha sex med någon annan heller.

    Jag märker att detta tär på vårt förhållande. Vi har inga barn. Vi har ett bra förhållande i övrigt, förutom att sexbiten saknas och hon vill inte heller vara intim på andra sätt. Det blir väl en kram som mest.

    Har slutat ta initiativ till sex eftersom jag vet att hon aldrig vill och jag blir alltid nekad så det är ingen idé. Senast vi hade sex var för cirka två månader sedan.

    Jag har påtalat att detta är ett problem för mig. Jag förväntar mig absolut inte sex varenda dag men jag kan inte heller tänka mig att leva i ett sexlöst förhållande utan närhet och intimitet. Några dagar i veckan vill jag helst ha sex. Med tanke på att jag trivs med henne i övrigt (och hon säger sig trivas med mig också) så har jag förslagit ett öppet förhållande så att jag kan få ha sex med andra men det går hon inte med på. Jag älskar henne och hon säger sig älska mig också men jag tror att hon älskar mig som en bästa vän.

    Jag tänker inte vara otrogen.

    Har varit tydlig med att om hon inte vill ha sex och inte heller tillåter mig ha sex med andra så kommer jag att lämna förhållandet när jag får nog. Hon blir då väldigt ledsen, gråter, skriker och har sig. Hon kan då säga att hon ska försöka få tillbaka lusten men det går inte när hon själv inte vet vad det beror på.

    Hon säger att hon absolut inte vill att jag ska lämna henne, att hon skulle gå under och att jag är hennes allt. Det tar emot men vad ska jag annars göra? Jag mår verkligen inte bra i förhållandet som det är nu.

  • Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 13:43:40 följande:

    Och ett litet tips, att försöka sig på med känslomässig utpressning för att tvinga till sig sex är ett idiotsäkert sätt att hon inte bara inte vill ha sex med dig, utan dessutom blir både arg, bitter, ledsen och otrygg.


    Du ser det som att han försöker tvinga till sig sex och det är din egen sanning. Andra människor som är vettiga förstår att ts säger det för att ge henne en chans att försöka komma framåt och lösa det hela. En lösning hade kunnat vara att han har sex med andra men det får han ju tydligen inte. Då är det bara bra att han säger som det är så att hon får en chans att bestämma om hon vill gå med på det eller avsluta förhållandet. Jag uppskattar i alla fall ärlighet.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 13:42:29 följande:

    Sluta ljug för dig själv. Om du vill ligga med andra älskar du inte henne särskilt mycket. En relation handlar inte bara om sex men om det är så viktigt för dig borde du lämna henne.


    Vem är du att bestämma att man inte kan älska någon om man vill ligga med andra? Vet du ens vad kärlek är eller blandar du ihop sexuell attraktion och kärlek? Det finns nog rätt många som vill ligga med andra trots att de älskar sin partner. Det finns till och med en hel del par som älskar varandra men är okej med att man ligger med andra, har trekanter och så vidare. Älskar inte dessa människor varandra? Vem är du att bestämma det?
  • Anonym (L)
    Birman skrev 2021-10-19 14:09:57 följande:

    Jag kan bara hålla med dig. Jag skäms som kvinna när jag läser vad många har skrivit. Varför är det alltid killens fel och inte tjejens? Jag tycker synd om TS då han bara vill ha lite närhet och ömhet. 


    Det är tyvärr så feministmaffian aka manshatarna resonerar. Allt är männens fel och vi kvinnor är alltid ett offer.
  • Anonym (E)
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 14:10:16 följande:
    Du ser det som att han försöker tvinga till sig sex och det är din egen sanning. Andra människor som är vettiga förstår att ts säger det för att ge henne en chans att försöka komma framåt och lösa det hela. En lösning hade kunnat vara att han har sex med andra men det får han ju tydligen inte. Då är det bara bra att han säger som det är så att hon får en chans att bestämma om hon vill gå med på det eller avsluta förhållandet. Jag uppskattar i alla fall ärlighet.
    Ha sex med mig eller så gör jag slut - vad låter det som? Ett ultimatum.
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2021-10-19 14:23:41 följande:

    Ha sex med mig eller så gör jag slut - vad låter det som? Ett ultimatum.


    Ts har varit tydlig med att om hon INTE vill ha sex och inte heller vill tillåta honom ha sex med andra så kommer han att lämna henne. Det måste inte alls vara ett ultimatum. Det kan vara ett konstaterande, att ts kommer att lämna henne inom en snar framtid om de INTE lyckas lösa problemet. Han vill ju ge henne en chans att försöka lösa det hela, genom att exempelvis låta honom ha sex med andra. Hon verkar dock inte jobba för att göra någonting åt saken.

    Han tvingar henne inte att ha sex, han säger bara som det är, att om de inte kan lösa problemet så tar förhållandet slut. Då är det upp till henne om hon vill jobba för att lösa problemet eller om hon hellre gör slut.
  • New  Dawn

    Hur kan du tycka att det är intressant att ha sex med andra? Sex är alltså inte viktigt för dig i en relation? Bara du får sex med någon. Det säger rätt mycket. Jag skulle aldrig kunna ha lust om jag levde med en man som såg mig som du ser din sambo. Det kanske är det som är problemet. Hon vet att det är oväsentligt om du har, sex med henne, eller någon annan.

    Om det är så att hon vill jobba med sin lust, kanske det är bra att hon får föreslå hur detta ska gå till, men det är ju inte lätt för henne att påverka dina känslor för henne.

    Att hon reagerar så starkt kanske beror på att hon inte mår bra.

    Jag tror både du och hon skulle må bättre av att skiljas, men om ni vill stanna behöver ni nog gå i terapi och i så fall troligen träffa en sexolog. Det är nog mycket känslor bakom som hindrar ett hälsosamt sexliv.


    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Birman

    Snälla någon lämna henne du är värd så pass mycket bättre än en tjej som inte mår bra psykiskt och som bara vägrar att ändra på sig eller ta reda på vad det är som är fel.


    Just det här beteendet där hon säger att hon går under om du lämnar henne det är bara ett sätt för att få dig att må dåligt och skämmas för att du har sådana tankar. Tro mig jag vet då jag själv ha varit sådan men jag tog tag i mina problem genom att ta kontakt med en psykolog vilket jag idag är extremt glad över då jag lever ett fantastiskt liv med mitt livs kärlek. 


    Jag tycker att din sambo är elak som håller dig kvar för att hon kommer aldrig att ändra sig eller sitt beteende. Hade jag varit dig så hade jag tagit kontakt med en psykolog för din egna skull så att du inte går under. 


    Visst kan man  tappa sexlusten men den brukar komma tillbaka om man verkligen vill och kämpar för det. Jag tror tyvärr att hon stöter bort dig medvetet för att hon ska kunna skylla allt på dig. 


    Du skriver att hon säger att hon älskar dig men är det på riktigt eller är det bara som hon säger vilket många gör tyvärr.


    Jag hoppas verkligen att du lämnar henne så fort som möjligt för att det är inte bra för någon av er att vara kvar i ert förhållande. 


    Om du stannar kvar så finns det en risk att ni fortsätter bara för att ni är vana och hamnar i ett hamsterhjul där ingen av er vill lämna för att ni inte tror att ni är värda något annat eller någon annan. Både du och din sambo är värda att en ny partner. 


    Just det här beteendet med att hålla kvar någon bara för att man är rädd för att bli själv är väldigt farligt och sjukt. 

  • Anonym (L)
    New Dawn skrev 2021-10-19 14:28:18 följande:

    Hur kan du tycka att det är intressant att ha sex med andra? Sex är alltså inte viktigt för dig i en relation? Bara du får sex med någon. Det säger rätt mycket. Jag skulle aldrig kunna ha lust om jag levde med en man som såg mig som du ser din sambo. Det kanske är det som är problemet. Hon vet att det är oväsentligt om du har, sex med henne, eller någon annan.

    Om det är så att hon vill jobba med sin lust, kanske det är bra att hon får föreslå hur detta ska gå till, men det är ju inte lätt för henne att påverka dina känslor för henne.

    Att hon reagerar så starkt kanske beror på att hon inte mår bra.

    Jag tror både du och hon skulle må bättre av att skiljas, men om ni vill stanna behöver ni nog gå i terapi och i så fall troligen träffa en sexolog. Det är nog mycket känslor bakom som hindrar ett hälsosamt sexliv.


    Ts vill ju ha sex men han kan inte få det av personen han egentligen vill ha sex med. Då är det ju inte så konstigt att han börjar fundera på att ha sex med andra. Det är inte en jätteovanlig lösning när den ena personen i förhållandet inte vill ha sex längre.

    Det håller ju inte när du säger att det inte är viktigt för ts att ha sex i ett förhållande, så länge han får ha sex med någon bara. Saken är ju den att han inte får ha sex med sin partner och de flesta människor vill inte vara utan sex och närhet resten av livet. Kan hon inte tillåta att han har sex med andra så får hon ju ta att ts gör slut då men det verkar hon ju inte heller vilja.

    Jag förstår inte hur du får det till att det är oväsentligt vem ts har sex med? Han vill ju ha sex med sambon men hon vill inte.

    Sexolog och parterapi kan vara en idé men frågan är om de är beredda på att lägga den tiden och kostnaden. Det kräver trots allt en hel del engagemang och vilja och jag tycker att sambon verkar sakna det.

    Hon verkar ju inte göra någonting alls för att försöka få tillbaka lusten. Hon vet ju inte ens vad det beror på. Dessutom nekar hon ts sex med andra och skriker så fort det pratas om att göra slut. Det är nog bäst att de går isär. Det blir väldigt jobbigt rent psykiskt att stanna i ett förhållande där partnern ständigt stöter bort en och inte ens vill ta i en.
  • Um Hamza

    Alltså om man inte kan tänka sig att ha sex med sin partner alls, då måste det ju vara en stark motvilja som väcks bara vid tanke. Annars, om man är mer neutral borde man försöka vilja jobba på det. Om man bara kan svara att man inte vet och att man visst är attraherad, varför försöker man inte hitta en gnista då? Det är inte samma sak som att våldta sig själv som vissa brukar påstå. Finns massa knep, tex att man får göra allt utom själva penetrationen, för att öka spänningen igen. Om hon nu gråter och skriker när du börjar prata om separation, då borde hon vara beredd att gå i parterapi också.

  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 14:40:34 följande:

    Ts vill ju ha sex men han kan inte få det av personen han egentligen vill ha sex med. Då är det ju inte så konstigt att han börjar fundera på att ha sex med andra. Det är inte en jätteovanlig lösning när den ena personen i förhållandet inte vill ha sex längre.

    Det håller ju inte när du säger att det inte är viktigt för ts att ha sex i ett förhållande, så länge han får ha sex med någon bara. Saken är ju den att han inte får ha sex med sin partner och de flesta människor vill inte vara utan sex och närhet resten av livet. Kan hon inte tillåta att han har sex med andra så får hon ju ta att ts gör slut då men det verkar hon ju inte heller vilja.

    Jag förstår inte hur du får det till att det är oväsentligt vem ts har sex med? Han vill ju ha sex med sambon men hon vill inte.

    Sexolog och parterapi kan vara en idé men frågan är om de är beredda på att lägga den tiden och kostnaden. Det kräver trots allt en hel del engagemang och vilja och jag tycker att sambon verkar sakna det.

    Hon verkar ju inte göra någonting alls för att försöka få tillbaka lusten. Hon vet ju inte ens vad det beror på. Dessutom nekar hon ts sex med andra och skriker så fort det pratas om att göra slut. Det är nog bäst att de går isär. Det blir väldigt jobbigt rent psykiskt att stanna i ett förhållande där partnern ständigt stöter bort en och inte ens vill ta i en.


    Jag förstår att man inte vill leva i en sexlös relation.Det hade inte jag heller velat. Skillnaden är att jag vill ha sex med den jag lever med, för jag tycker att sex är en viktig del av relationen.Jag vill ha sex med den jag sover med, den jag semestrar med.Om relationen är sexlös och man inte kan lösa det hade jag valt att skiljas.

    Jag tvivlar på att det är en vanlig lösning att ha sex med andra.

    Självklart är människor olika. Du och TS (och många med er) tycker inte det är så viktigt vem man har sex med.För mig, och många med mig, hade det synsättet i sig gjort det omöjligt att jobba på sexlusten. Om jag skulle ha fått reda på att min man ansåg att han lika gärna kunde ha sex med någon annan, skulle jag betrakta relationen som död. Det synsättet omöjliggör ett fungerande sexliv för mig. Att försöka upprätthålla lust när man vet att man är ersättningsbar skulle vara som att bygga ett hus utan grund. Det skulle förfalla snabbt.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra