• Anonym (Lisa)

    Är min kompis för egoistisk?

    Min kompis flyttade ihop med sin sambo för cirka 6 mån sen. Det är lite på prov så hon ska ha kvar sin lägenhet i en annan stad iaf första året. Hon är aldrig där. Nu har min dotter kommit in på skola i den staden men hon har ingenstans att bo. Jag har frågat min kompis om hon skulle kunna sova i hennes lägenhet den första tiden till hon hittar något men min kompis bara viftade bort det. 


    Jag hade aldrig gjort så mot henne eller mot någon annan heller, kan man hjälpa någon så gör man väl det? Jag har tagit detta så hårt att jag känner att jag inte kan umgås med henne längre. Jag kommer ju aldrig att vilja hjälpa henne och sån relation vill jag inte ha. Ska jag berätta hur besviken jag är eller bara låta vänskapen dö ut? Hon har ju egentligen ingen skyldighet att hjälpa mig. 

  • Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (E) skrev 2022-08-08 09:55:19 följande:
    Då kanske du ska göra det, så hon inte tror att dottern vill bo där gratis. Tycker det är ganska självklart att man i en sådan diskussion tar upp att man givetvis betalar hyran under tiden man bor där. 
    Det blev inte så mycket diskussion kring det eftersom hon viftade bort det direkt. 
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:22:11 följande:
    Jag hjälpte henne flytta ut så jag vet. Småsakerna är borta det är bara en del möbler som hon inte behöver ni kvar. Säng, soffa osv. Väldigt spartanskt. 
    Ändå?

    Hon vill inte hyra ut. Hon kanske inte FÅR hyra ut? Hon kanske inte vill riskera att massa främlingar kommer dit? Hon kanske inte känner din dotter särskilt väl? Hon kanske har någon annan som snart ska ta över den? Hon kanske snart ska säga upp den/sälja den? Hon kanske är rädd att det ska bli repor i golvet eller saker gå sönder så hon blir ersättningsskyldig? Hon kanske vill kunna sova där själv när/om hon åker tillbaka? Hon kanske är rädd att dottern din blir bekväm och inte letar annat och så blir det jättesvårt att få henne att flytta ut igen?

    Kort sagt, det finns många anledningar att säga nej, och vilken man än har är det OK!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-08-08 10:09:48 följande:

    Nej, din kompis är inte ett dugg egoistisk. Man har all rätt att säga nej till att låna ut sina saker, oavsett om det är en klänning eller en lägenhet. Man skulle till och med kunna hävda att det är du som har en konstig inställning att anta att det ska vara ok bara för att lägenheten står tom, du liksom förväntar dig att din dotter ska kunna bo där utifrån.... ja vilken grund då? Att ni känner varandra, att ni är nära vänner? Nej, hon har ingen sådan skyldighet. Checka dina egna förväntningar istället.


    Det kanske är så att jag förväntar mig av mina vänner att det ska ställa upp, för det hade jag gjort för dem. De som inte är såna kan jag vara helt utan. 
  • Anonym (Bonnie)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:27:09 följande:
    Ja om hon beter sig så här så är hon inte särskilt viktig för mig. 
    Beter sig på vilket sätt? Säger nej till dig?
    Är du van att alltid få din vilja fram? Omger dig bara med ja-sägare så när du för en gångs skull får ett nej så bryter du vänskapen?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2022-08-08 10:13:00 följande:
    Snarare kan man anta att pengar just är ett problem om man måste bo på vandrarhem.
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 09:48:34 följande:
    Jag har jättesvårt för att ta upp det igen, vill helst inte tjata och vara till besvär. Men jag borde kanske säga till henne iaf. 
    Nej, lämna henne ifred. Du kommer bara framstå som tjatig och skämma ut dig. Jag trodde man var mer rädd om sina vänskaper än att hålla på så...?
    Du kanske inte vet vad ett vandrarhem kostar men jag kan informera dig om att en vecka går på ca 4000 kr. Det är inget billigt alternativ i längden. 
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:29:45 följande:
    Det kanske är så att jag förväntar mig av mina vänner att det ska ställa upp, för det hade jag gjort för dem. De som inte är såna kan jag vara helt utan. 
    Gissa vem som är egoisten av er två!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-08-08 10:28:21 följande:
    Ändå?

    Hon vill inte hyra ut. Hon kanske inte FÅR hyra ut? Hon kanske inte vill riskera att massa främlingar kommer dit? Hon kanske inte känner din dotter särskilt väl? Hon kanske har någon annan som snart ska ta över den? Hon kanske snart ska säga upp den/sälja den? Hon kanske är rädd att det ska bli repor i golvet eller saker gå sönder så hon blir ersättningsskyldig? Hon kanske vill kunna sova där själv när/om hon åker tillbaka? Hon kanske är rädd att dottern din blir bekväm och inte letar annat och så blir det jättesvårt att få henne att flytta ut igen?

    Kort sagt, det finns många anledningar att säga nej, och vilken man än har är det OK!
    Ja hade hon lämnat någon form av förklaring hade det varit lättare men det har hon inte gjort. Något i stil med ?hon hade gärna fått bo i min lägenhet men?Det hade varit helt ok. Nu låtsas hon mest som att hon inte har en lägenhet alls. 
  • Anonym (Djävulens advokat)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:31:52 följande:
    Du kanske inte vet vad ett vandrarhem kostar men jag kan informera dig om att en vecka går på ca 4000 kr. Det är inget billigt alternativ i längden. 
    Låter som att det finns guldknoppar på det där lyxvandrarhemmet! Jag kan informera dig om att ett vandrarhem inte borde kosta så där mycket, och om det gör det hittar man så klart andra lösningar. Jag undrar om hon ens försökt hitta något annat boende eller om ni båda två bara räknade kallt med din kompis lägenhet?
  • Anonym (E)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-08 10:31:52 följande:
    Du kanske inte vet vad ett vandrarhem kostar men jag kan informera dig om att en vecka går på ca 4000 kr. Det är inget billigt alternativ i längden. 

    Fast hon ska väl inte bo där så länge? 


     

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Bonnie) skrev 2022-08-08 10:30:00 följande:
    Beter sig på vilket sätt? Säger nej till dig?
    Är du van att alltid få din vilja fram? Omger dig bara med ja-sägare så när du för en gångs skull får ett nej så bryter du vänskapen?
    Jag är van vid att man försöker hjälpa varandra. Så vill jag ha det.
Svar på tråden Är min kompis för egoistisk?