• Anonym (Tyko Tönt)

    Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?

    Om jag förstått är en riktig incel en person (ofta man) som aldrig lyckats få till något sexuellt umgänge. Med risk för att låta dryg är jag lite nyfiken på vad som gör att de aldrig lyckas. Särskilt med tanke på alla dejtingsajter idag.

    Jag är själv ingen incel men har haft perioder där jag känt mig som en (det har nog de flesta) där jag inte lyckas få kontakt med någon och blir nobbad hela tiden. Jag gav mig ut i dejtingsvängen igen efter en separation och det gick ganska knackigt. Förmodligen för att jag inte var särskilt seriös, hade ingen bild och krafsade ihop en halvdan presentation på fem minuter. Trots detta har jag nu på ett år varit på ett tiotal dejter, fem av dem ledde till sex, två av dem blev kk och en av dem träffar jag fortfarande då och då.

    Jag är absolut ingen snygg eller attraktiv person. En helt normal, halvfet 40-åring. Väldigt nördig (datorer och teknik), lite tafatt med tjejer, kan nog uppfattas som lite lätt töntig av vissa. Har ibland lite svårt att läsa rummet och kan uppfattas som självgod och självcentrerad. Jag borde avskräcka fler kvinnor men även de som inte var intresserade tyckte att det var trevligt att träffas (sa de iaf).

    Sa vad gör dessa incels så speciellt oattraktiva att de aldrig får till nåt? Det måste vara något mer än vanlig blyghet.

  • Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    Emer66 skrev 2022-10-27 11:25:56 följande:

    Efter att ha läst alla kommentar känner jag spontant att en del inte verkar veta vad en incel är. 

    Från början betydde begreppet ofrivilligt celibat, en har idag kommit att beteckna en rörelse med en hatisk konspirationsteori om kvinnor.  
    Män som totalt isolerat sig från kvinnor och hetsar varandra till en världsbild av hur de är offer för att kvinnor har rätten att välja sina sexpartners.  
    En del personer ur rörelsen nöjer sig heller inte med att "bara" sprida hat på nätet utan ger sig även på kvinnor fysiskt.  

    Med det i åtanke så är det knappast det minsta konstigt att kvinnor undviker dem. 

    Och visst det är säkert dåligt bemötande från några tjejer i tonåren som skapat denna världsbild.  
    Men det rättfärdigar faktiskt ingenting! 

    Det är egentligen samma princip som rasism.  Bara för att du träffat några mörkhyade som varit otrevliga,  rättfärdigar det inte att du blev nynazist. 
    Kvinnor har ingen skyldighet att omvända och "rädda"  kvinnohatare.  Att undvika dem är självbevarelsedrift. 


    De flesta incels är ensamma, olyckliga och märks inte så mycket.
  • Anonym (Klop)
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-10-27 14:45:47 följande:
    De flesta incels är ensamma, olyckliga och märks inte så mycket.
    Anledningen till att de inte träffar någon då kan vara att de inte märks så mycket. En del tycker synd om sig själv, ovillig att se sina tillkortakommanden utan skyller allt på kvinnosläktet och det är då anledningen till att de inte träffar någon. (Vilket också är en narcissistisk inställning, inget fel på mig)

    någon som gillar (kvinnor) är någorlunda utåtriktad, allmänt trevlig, icke-deprimerad, skyller inte saker på andra, har liv och jobb i ordning och tillräckligt social kommer med största sannolikhet att träffa någon.

    det är helt ologiskt att vissa inte ens strävar åt det hållet. så mycket enklare att skylla ifrån sig.
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    Anonym (Klop) skrev 2022-10-27 16:03:52 följande:
    Anledningen till att de inte träffar någon då kan vara att de inte märks så mycket. En del tycker synd om sig själv, ovillig att se sina tillkortakommanden utan skyller allt på kvinnosläktet och det är då anledningen till att de inte träffar någon. (Vilket också är en narcissistisk inställning, inget fel på mig)

    någon som gillar (kvinnor) är någorlunda utåtriktad, allmänt trevlig, icke-deprimerad, skyller inte saker på andra, har liv och jobb i ordning och tillräckligt social kommer med största sannolikhet att träffa någon.

    det är helt ologiskt att vissa inte ens strävar åt det hållet. så mycket enklare att skylla ifrån sig.
    Mannen skall vara lång, självsäker och ha humor.

    Allt detta slipper kvinnorna.
  • Emer66
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-10-27 14:45:47 följande:
    De flesta incels är ensamma, olyckliga och märks inte så mycket.
    Säkerligen.  
    Men det förändrar inte att de teorier som finns inom incelrörelsens propaganda är rent kvinnofientlig. 
    De är en kvinnofientlig förklaringsmodell man använder för att förklara varför man blivit bortvald.

    (jag tror för övrigt att de flesta rasister är ganska olyckliga också) .  
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    Emer66 skrev 2022-10-27 16:22:44 följande:
    Säkerligen.  
    Men det förändrar inte att de teorier som finns inom incelrörelsens propaganda är rent kvinnofientlig. 
    De är en kvinnofientlig förklaringsmodell man använder för att förklara varför man blivit bortvald.

    (jag tror för övrigt att de flesta rasister är ganska olyckliga också) .  
    De flesta incels är inte organiserade eller följer någon propaganda.
  • klyban
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-10-27 16:26:53 följande:
    De flesta incels är inte organiserade eller följer någon propaganda.

    Dock de aggressiva incells, de har oftast bara tillhörighet och extremhöger.


     


    Resten av incells de är all over.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    klyban skrev 2022-10-27 16:32:46 följande:

    Dock de aggressiva incells, de har oftast bara tillhörighet och extremhöger.


     


    Resten av incells de är all over.


    Varför inte vänster? Jag känner två incel som röster vänster.
  • klyban
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-10-27 16:36:50 följande:
    Varför inte vänster? Jag känner två incel som röster vänster.
    Jag känner massor som röstar på allt möjligt.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL)
    klyban skrev 2022-10-27 16:41:36 följande:
    Jag känner massor som röstar på allt möjligt.
    Varför hugger du bara på extremhöger men inte extremvänster?
  • klyban
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-10-27 16:43:55 följande:
    Varför hugger du bara på extremhöger men inte extremvänster?

    Vi pratar om aggressiva incells nu, och dessa är extremdominerande SD och extremhöger.

    Resten de röstar på allt möjligt, även SD.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?