• Anonym (TS)

    Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?

    Jag vill inte inskränka någons yttrandefrihet? Men har inte den personen någon form av moralisk skyldighet att ändå fundera över vad som är lämpligt?

    Om någon tar sin frihet till att yttra sig genom att bränna koranen och göra människor upprörda och som följd riskera att Sverige återigen utsätts för terrorbrott. Hur kan man försvara något sånt för sig själv? 

  • Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?
  • JanusPanus
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 12:41:41 följande:
    Hur skulle det gå till? Finns ingen som kan tvinga Turkiet till något. 
    Nato behöver Sverige . Vårt territorium är viktigt 

    Så det Sverige borde göra är att stänga av våra vatten för all Nato trafik tills detta är löst . Inga fler amerikanska skepp eller förflyttningar av trupper genom våra vatten 

    Det skulle låsa ner hela Nato som skulle bli helt handlingsförlamat och tvinga dom till tillgift 

    I stället för att dalta med Turkiet så borde vi göra att Nato omöjligt kan fungera i denna del i världen och med det kommer USA behöva göra nåt åt Turkiet  
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 12:41:41 följande:
    Hur skulle det gå till? Finns ingen som kan tvinga Turkiet till något. 
    Nej, men de kommer att ge efter för andras länders påtryckningar. Handlar om relationer/handelsavtal med andra länder. Självklart vill Turkiet vara med i värmen.
    De ska dessutom ha val snart, och många tror att detta mest är ett spel för galleriet, att visa sig handlingskraftig på hemmaplan för Erdogan. 
  • Anonym (Cliff)

    Nej, Turkiet för inget spel för galleriet. Deras bild av Sverige som ett terroristland har förstärkts. Visst, dom kanske bara letade efter en orsak att neka. Förut fanns i alla fall en process.


    januspanus vad tror du att usa kan göra åt Turkiet? Dom är ju själva i konflikt. Låter som en dålig idé att stänga Sveriges del av Östersjön. Idag finns i alla fall en svag strimma hopp att usa kan beskydda Sverige iom en rysk attack, oavsett Nato eller inte. Men troligen så handlar det bara om vapenleveranser som ingen svensk vill hålla i.

  • Lönnsirap

    Det är inte yttrandefriheten som leder till terror, utan terror som inte accepterar yttrandefrihet!

    Jag tycker personligen inte om brännandet av böcker, eller upphängning av dockor, men det är inte sunt att för den skull tycka att terror är att vänta. Terror är inte en konsekvens av ett öppet samhälle, utan ett hot mot demokratin.

    Att inbilla sig att terror skulle upphöra för att folk slutade med provokationer är att inte förstå att dessa grupper faktiskt letar efter saker att skylla terrorn på.

  • Anonym (Cliff)

    Januspanus, det är oroväckande att du skriver att Sverige ska förhindra amerikanska trupper. Har du läst det någonstans? Låter som rysk propaganda. Länka gärna. Sverige kanske har ett värre säkerhetsläge än jag trott.

    appropå Frick, antar att Säpo har honom under bevakning nu.

  • Dr Nail
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 13:01:11 följande:

    Januspanus, det är oroväckande att du skriver att Sverige ska förhindra amerikanska trupper. Har du läst det någonstans? Låter som rysk propaganda. Länka gärna. Sverige kanske har ett värre säkerhetsläge än jag trott.

    appropå Frick, antar att Säpo har honom under bevakning nu.


    Om Säpo har Frick under bevakning så kan de suga min röv. Slöseri med resurser. Avskaffa.
  • Anonym (Cliff)
    Dr Nail skrev 2023-01-26 13:15:44 följande:
    Om Säpo har Frick under bevakning så kan de suga min röv. Slöseri med resurser. Avskaffa.
    Avskaffa Säpo?
  • Anonym (yttrandefri)
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 18:49:18 följande:

    Det har jag inte. Jag pratar om ens egna moraliska ansvar. Hur man kan försvara det för sig själv.

    Det är en stor skillnad. Om man har något emot islam så kan man ju uttrycka detta på väldigt många andra sätt?. 


    Vad är det man vill uppnå? Staten ska inte in och kontrollera saker. Men bara för man har rätt att vara elak exempelvis så är det ju lämpligt alla gånger. 


    Det är ju inte olagligt att ignorera folk i skolan, inte svara på tilltal och himla med ögonen om någon pratar med än. Det är inte straffbart, man kan inte bli åtalad för ett sånt beteende, man kan inte bli avstängd från skolan för att man beter sig på det sättet. Betyder det att man ska göra så för att inte farbror staten har sagt att man låser in än om man gör så? 


    Om du inte vill förbjuda det så är det lugnt, du är i din fulla rätt att ifrågasätta och försöka övertala folk att uttrycka sina känslor, idéer, åsikter på andra sätt. Sen kan de välja att lyssna på dig eller inte.


    Så funkar yttrandefrihet.


    Yttrandefriheten innebär inte att man bara får uttrycka lämpliga tankar, på stillsamma, lämpliga sätt som inte provocerar. Tvärtom så är själva grundidén att man ska kunna och få provocera så länge man håller sig inom lagen.


    Sen är det fritt för andra att protestera, argumentera och uttrycka avvikande åsikter. Det är så vi hindrar att staten tas över och kontrolleras av repressiva krafter.


    Ang. ditt exempel från skolan så finns det faktiskt gränser för att utesluta personer från gemenskapen etc. om man bedömer att det är kränkande (enligt skollagen) så kan det bli konsekvenser.


    Att bara vara smått otrevlig och otillgänglig i största allmänhet är trist men lagligt. Det är inte lag på att vara trevlig mot folk, även om det finns de som skulle vilja införa såna regler tex. i skolan..

  • Dr Nail
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-26 13:19:40 följande:
    Avskaffa Säpo?
    Exakt. Defund, som de säger.
  • Anonym (Cliff)
    Dr Nail skrev 2023-01-26 13:39:02 följande:
    Exakt. Defund, som de säger.
    Vad vill du ha i stället för Säpo? Gru?
Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?