• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-02-22 22:00:16 följande:
    Nu skrev hon inte att de enbart väcker åtal om det är bortom rimligt tvivel.

    Men någon form av bevis och rimlig chans att vinna målet behöver det väl vara, varför leder inte alla brott som anmäls till åtal, kan du förklara det?
    För att många läggs ner innan de kommit till åklagaren. 
  • Anonym (åklagare)
    Anonym (M) skrev 2023-02-22 22:00:16 följande:
    Nu skrev hon inte att de enbart väcker åtal om det är bortom rimligt tvivel.

    Men någon form av bevis och rimlig chans att vinna målet behöver det väl vara, varför leder inte alla brott som anmäls till åtal, kan du förklara det?
    Det är klart att det ska finnas bevis för att det ska vara värt besväret men det ts beskriver gäller för fällande dom, inte för att väcka åtal. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-02-22 22:09:54 följande:
    För att många läggs ner innan de kommit till åklagaren. 
    Som TS hypotetiska fall av grannkärringsöppnad post möjligen.
  • Anonym (M)
    Anonym (åklagare) skrev 2023-02-22 22:13:46 följande:
    Det är klart att det ska finnas bevis för att det ska vara värt besväret men det ts beskriver gäller för fällande dom, inte för att väcka åtal. 
    Ok men jag tror poängen var att hon tänker sig att hennes fall inte skulle leda till åtal med så dåligt case
  • Anonym (Lärare)

    Men TS, ärligt, vad är det du inte fattar?

    SOCIALTJÄNSTEN använder personnummer bland annat eftersom de i sin verksamhet som myndighet är skyldiga att använda det för att inte riskera sammanblandning. Det finns krav på viss formalia.

    DU har inget skäl att använda det. Du är ingen myndighet med skyldigheter och krav på formaliteter. Ingen riskerar att bli förväxlad på socialen, det enda är att det kommer framstå som ett hot. Förstår du inte skillnaden mellan en myndighet och dig som privatperson?

    Helt ärligt, jag börjar förstå varför du fått en anmälan på dig, snacka om att misstro allt och alla som egentligen vill er väl. Hemskolar du barnen med och struntar i vaccinationer?

  • Anonym (Oj)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-22 22:22:08 följande:

    Men TS, ärligt, vad är det du inte fattar?

    SOCIALTJÄNSTEN använder personnummer bland annat eftersom de i sin verksamhet som myndighet är skyldiga att använda det för att inte riskera sammanblandning. Det finns krav på viss formalia.

    DU har inget skäl att använda det. Du är ingen myndighet med skyldigheter och krav på formaliteter. Ingen riskerar att bli förväxlad på socialen, det enda är att det kommer framstå som ett hot. Förstår du inte skillnaden mellan en myndighet och dig som privatperson?

    Helt ärligt, jag börjar förstå varför du fått en anmälan på dig, snacka om att misstro allt och alla som egentligen vill er väl. Hemskolar du barnen med och struntar i vaccinationer?


    Varje gång TS måste visa legitimation, så ber hon kassörskan visa sin. Annars känner hon sig i underläge, stackarn. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-02-22 22:16:56 följande:
    Ok men jag tror poängen var att hon tänker sig att hennes fall inte skulle leda till åtal med så dåligt case
    Det kan leda till åtal om man anmäler grannen som öppnade ens post. Men då ska det troligen vara en konsekvens av att han öppnade posten. 
  • Marmite Devil
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:23:43 följande:
    Möjligen få dem att fundera över deras syfte med att ange mitt och min familjs personnummer. Lite så jag tänkte, men det kanske inte framgår?

    Det är du som behöver förstå varför era personnummer finns med. 


    Anledningen till att det inte skickas som rek är att betydligt färre då skulle ta emot breven och därmed inte få viktig information. 

  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-22 20:03:30 följande:

    Att ?soc tar tag i det? är inte samma sak som att det startas en utredning. Ja, de måste göra en bedömning av alla anmälningar. Men märker de att en anmälan är helt grundlös läggs det ner innan.


    Så nåt finns det ju att ta av när man beslutat att starta en utredning!


    Det där stämmer inte. Rör anmälan våld eller övergrepp startar de alltid en utredning även om anmälan saknar grund. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (åklagare) skrev 2023-02-22 22:13:46 följande:
    Det är klart att det ska finnas bevis för att det ska vara värt besväret men det ts beskriver gäller för fällande dom, inte för att väcka åtal. 
    Du är lika mycket åklagare som jag är socialsekreterare! Skrattande

    Det är åklagare som avgör om det ska väckas åtal eller inte. Saknas rimlig chans att få till en fällande dom med de bevis som föreligger enligt förundersökningen väcks inte åtal. Man väcker inte åtal bara för att. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?