• Stoffosinsky

    Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?

    När samhället stiftar lagar, är min uppfattning, att detta ska göras för att vi människor ska kunna få ett bättre liv. Jag är tveksam till att en lag som förbjuder att två människor har sexuell aktivitet med varandra efter en gemensam överenskommelse  är något som staten ska reglera. Detta gäller naturligtvis att överenskommelsen sker frivilligt utan våld eller hot om våld, utan påverkan av tredje person mellan två vuxna individer.


     


    Jag är medveten om att det förekommer handel med utsatta kvinnor. Detta är brottsligt och ska straffas för de brotts som ligger bakom.  Att samhället använder en generell lag mot sexköp straffar inte de som ligger bakom handel med kvinnor, eller hallickar som använder våld för att på ett illegalt sätt skaffa pengar.  Samhället skall istället straffa de som gör sig skyldiga till brott.


     


    Vad gäller lagen mot sexköp finns enligt min mening en otydlig religös, moraliskt eller politisk bakgrund. Detta tar jag avstånd från


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-13 09:59
    I tråden har noterats att det inte är olagligt att sälja sex men olagligt att köpa.
    Vilka bevekelsegrunder som ligger bakom denna ganska udda lagstiftning har jag svårt att förstå. En uppgörelse mellan två personer är gör den ena partnern en olaglig handling men inte den andra. Detta tycker jag är helt fel. Dra ut konsekvenserna tänk den orimliga tanken att sälja heroin är lagligt men olagligt att köpa.
  • Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?
  • Anonym (Gunnar)
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-24 14:21:53 följande:
    Haha, om du ska skriva med två olika nicknames så är det ju bra om du håller koll på vilket av dem som är vilket... eller hur Gunnar?
    Jag kan garantera att vi är två olika personer, så sluta dra förhastade slutsatser. Du skulle nog bli förvånad över hur många som håller med mig, även bland prostituerade själva. Jag har bildat min uppfattning till stor del baserat på vad de själva beskrivit att de upplevt och önskar.

    Jag har också haft kontakt med prostituerade som är emot den nordiska modellen, eftersom jag vill ta in olika infallsvinklar. Dessa var dock ärliga med att de faktiskt inte ser det som sitt ansvar om trafficking ökar, utan de är främst intresserade av att underlätta sitt arbete genom ökad efterfrågan, slippa vräkning etc.

    Jag anser dock att precis allt som ökar trafficking måste stävjas: det måste vara huvudprioriteringen. Då får de frivilliga prostituerade, som ju är en mindre andel, faktiskt stå tillbaka. I den bästa av världar skulle alla få det de vill ha. Men trafficking får inte öka: det är slaveri och hör inte hemma i modern tid. 

    Därför är vår modell att föredra, även om den inte är perfekt.

    Jag finner det intressant att män ofta är så väldigt intresserade av att en liten klick priviligierade prostituerade ska gynnas trots att det bidrar till lidande för långt fler. Exakt varför är detta så intressant för män, när de ytterst sällan intresserar sig för kvinnors rättigheter i andra sammanhang? Kan det finnas ett visst egenintresse? 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Beast) skrev 2023-03-24 14:35:02 följande:
    Tycker du att det är så osannolikt att två individer är mot legalisering av sexköp?
    Nope, jag tycker det däremot är osannolikt att en individ svarar såhär
    Anonym (Beast) skrev 2023-03-24 14:10:14 följande:

    Vad snackar du om? Jag är för ett förbud av mord också.


    på ett inlägg riktad till en annan individ... men det tror jag nog att du fattar mycket väl Gunnar.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Gunnar) skrev 2023-03-24 14:47:55 följande:
    Jag kan garantera att vi är två olika personer, så sluta dra förhastade slutsatser. Du skulle nog bli förvånad över hur många som håller med mig, även bland prostituerade själva. Jag har bildat min uppfattning till stor del baserat på vad de själva beskrivit att de upplevt och önskar.

    Jag har också haft kontakt med prostituerade som är emot den nordiska modellen, eftersom jag vill ta in olika infallsvinklar. Dessa var dock ärliga med att de faktiskt inte ser det som sitt ansvar om trafficking ökar, utan de är främst intresserade av att underlätta sitt arbete genom ökad efterfrågan, slippa vräkning etc.

    Jag anser dock att precis allt som ökar trafficking måste stävjas: det måste vara huvudprioriteringen. Då får de frivilliga prostituerade, som ju är en mindre andel, faktiskt stå tillbaka. I den bästa av världar skulle alla få det de vill ha. Men trafficking får inte öka: det är slaveri och hör inte hemma i modern tid. 

    Därför är vår modell att föredra, även om den inte är perfekt.

    Jag finner det intressant att män ofta är så väldigt intresserade av att en liten klick priviligierade prostituerade ska gynnas trots att det bidrar till lidande för långt fler. Exakt varför är detta så intressant för män, när de ytterst sällan intresserar sig för kvinnors rättigheter i andra sammanhang? Kan det finnas ett visst egenintresse? 
    Jasså du garanterar det... ja men dåså.Drömmer

    Sorry men jag har ingen lust att diskutera vidare med nättroll med dubbla nicknames... bye bye  
  • Anonym (Beast)
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-24 14:53:33 följande:
    Nope, jag tycker det däremot är osannolikt att en individ svarar såhär
    Anonym (Beast) skrev 2023-03-24 14:10:14 följande:

    Vad snackar du om? Jag är för ett förbud av mord också.


    på ett inlägg riktad till en annan individ... men det tror jag nog att du fattar mycket väl Gunnar.
    är inte andra förbud rimliga jämförelser? Som jag sagt tidigare. Ponera att alla lagar försvinner, försvinner brott mot människor då? nej, det gör det inte.

    Du vet säkert att jag och Gunnar är två individer, men du saknar argument. jag hoppas det beror på att du har fått upp ögonen för utnyttjandet av människor inom prostitutionen.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Beast) skrev 2023-03-24 15:05:51 följande:
    är inte andra förbud rimliga jämförelser? Som jag sagt tidigare. Ponera att alla lagar försvinner, försvinner brott mot människor då? nej, det gör det inte.

    Du vet säkert att jag och Gunnar är två individer, men du saknar argument. jag hoppas det beror på att du har fått upp ögonen för utnyttjandet av människor inom prostitutionen.
    /Ignore
  • Anonym (Gunnar)
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-24 15:16:23 följande:
    /Ignore
    Personer som bemödar sig med att svara, fast bara Ignore...

    Tror jag har diskuterat med dig förut fast i en  annan fråga, då svarade du också så. Det är inte en diskussion då och du kan lika gärna låta bli att svara helt. 
  • Anonym (Beast)
    Anonym (Gunnar) skrev 2023-03-24 16:44:41 följande:
    Personer som bemödar sig med att svara, fast bara Ignore...

    Tror jag har diskuterat med dig förut fast i en  annan fråga, då svarade du också så. Det är inte en diskussion då och du kan lika gärna låta bli att svara helt. 
    Handlar nog mer om att få ?sista ordet?
    (en sån kommentar berättar så mycket om individen bakom nicket dock)
  • Anonym (Gunnar)
    Anonym (Beast) skrev 2023-03-24 17:55:57 följande:
    Handlar nog mer om att få ?sista ordet?
    (en sån kommentar berättar så mycket om individen bakom nicket dock)
    Du har nog rätt (på båda punkterna).
  • Stoffosinsky
    Anonym (Beast) skrev 2023-03-21 19:29:25 följande:
    Du tycker det, och gissar att bara mer pengar läggs på trafficking, så försvinner det. Bevisligen gör det inte det då trafficking är så vanligt förekommande i länder med legaliserat sexköp. Det du sysslar med är tyckande och gissningar.

    För frivilliga sexarbetare så skulle en avkriminalisering av sexköp inte innebära att deras situation blir bättre, då de har ett visst skydd iom den nordiska modellen . Du kanske tänker att deras kunder blir fler? Då kan man fundera på varför trafficking finns i Sverige idag. Gissar att tillgången inte dämpar efterfrågan. Kundkretsen skulle inte öka, trafficking skulle anpassas till rådande efterfrågan. 

    Beast// Jag har försökt förstå din åsikt. Du har upprepat samma sak hela tiden utan att ta in någon annan synpunkt. Genom att du skriver så många inlägg med samma innehåll försöker övertyga att din åsikt är riktig, kanske också för att övertyga dig själv. Jag vet inte bakgrunden till din oförmåga se frågan mer öppen. Ett tag trodde jag du varit delaktig i ta fram lagen, men det känns nästan som du har en personlig relation till frågan. Vad du tycker behövs ingen lång beskrivning för att återge.
    ?Genom lagstiftning mot sexköp åker torskarna dit. Detta avskräcker andra män att köpa sex varför marknaden minskar och de utsatta kvinnorna från forna öststaterna kommer inte att finnas på plats för att sälja sex.?
    Detta förenklade och i stora stycken felaktiga synsätt tror jag inte på. Jag tycker inte det är fel att en person köper sex av en annan fri person och tycker det är övergrepp av staten att lagstifta mot detta. Hittills har inga synpunkter noterats att detta skulle vara fel, såsom i exempel från Laxå. Sådan lagstiftning hör hemma i diktaturer" Problemet med den hemska kriminalitet som människohandel är gäller nu inte bara utsatta kvinnor som säljer sex. Jag anser det synnerligen viktigt att de som sysslar med denna typ av verksamhet åker fast. Att sätta fast torskar innebär att de som organiserar brotten går fria. Du säger att skulle man satsa på att lagfara den organiserade brottsligheten skulle detta inte hjälpa. Här har du definitivt stort feltänkt. Riktar man insatser mot något så får man effekt. Du är dessutom ensidig i din uppfattning av hur kvinnor är verksamma I sexhandel. Det finns som du noterat kvinnor som hålls som slavar och missbrukas. Sedan finns det kvinnor som med drogmissbruk också  har en bekymmersam tillvaro. Sedan finns det kvinnor som inte alls känner igen denna slavbeskrivning. Så inse att du inte talar om en homogen grupp. Om din din lösning vore så enkel och rätt varför är det då bara några få länder som har valt Sveriges väg. Som du ser det beror det väl på att andra läder inte förstår bättre.
    Även sexköparna är inte en homogen grupp av samvetslösa barbarer vilket du antyder på sina ställen. Det är män och kvinnor som vill ha sex och är beredda att betala för detta. De flesta skulle säkert föredra att ha sex med en fri säljare, som inte var en utnyttjad slav. Att med hot om straff ta bort människors behov av sex och I vissa fall skaffa sex genom köp, tycker jag tyder på en dålig förståelse för människan sätt att vara.


    Enda sättet att minska människohandel är att internationellt göra det svårt för den organiserade brottsligheten. 

  • Anonym (S)
    Stoffosinsky skrev 2023-03-24 19:28:45 följande:

    Beast// Jag har försökt förstå din åsikt. Du har upprepat samma sak hela tiden utan att ta in någon annan synpunkt. Genom att du skriver så många inlägg med samma innehåll försöker övertyga att din åsikt är riktig, kanske också för att övertyga dig själv. Jag vet inte bakgrunden till din oförmåga se frågan mer öppen. Ett tag trodde jag du varit delaktig i ta fram lagen, men det känns nästan som du har en personlig relation till frågan. Vad du tycker behövs ingen lång beskrivning för att återge.
    ?Genom lagstiftning mot sexköp åker torskarna dit. Detta avskräcker andra män att köpa sex varför marknaden minskar och de utsatta kvinnorna från forna öststaterna kommer inte att finnas på plats för att sälja sex.?
    Detta förenklade och i stora stycken felaktiga synsätt tror jag inte på. Jag tycker inte det är fel att en person köper sex av en annan fri person och tycker det är övergrepp av staten att lagstifta mot detta. Hittills har inga synpunkter noterats att detta skulle vara fel, såsom i exempel från Laxå. Sådan lagstiftning hör hemma i diktaturer" Problemet med den hemska kriminalitet som människohandel är gäller nu inte bara utsatta kvinnor som säljer sex. Jag anser det synnerligen viktigt att de som sysslar med denna typ av verksamhet åker fast. Att sätta fast torskar innebär att de som organiserar brotten går fria. Du säger att skulle man satsa på att lagfara den organiserade brottsligheten skulle detta inte hjälpa. Här har du definitivt stort feltänkt. Riktar man insatser mot något så får man effekt. Du är dessutom ensidig i din uppfattning av hur kvinnor är verksamma I sexhandel. Det finns som du noterat kvinnor som hålls som slavar och missbrukas. Sedan finns det kvinnor som med drogmissbruk också  har en bekymmersam tillvaro. Sedan finns det kvinnor som inte alls känner igen denna slavbeskrivning. Så inse att du inte talar om en homogen grupp. Om din din lösning vore så enkel och rätt varför är det då bara några få länder som har valt Sveriges väg. Som du ser det beror det väl på att andra läder inte förstår bättre.
    Även sexköparna är inte en homogen grupp av samvetslösa barbarer vilket du antyder på sina ställen. Det är män och kvinnor som vill ha sex och är beredda att betala för detta. De flesta skulle säkert föredra att ha sex med en fri säljare, som inte var en utnyttjad slav. Att med hot om straff ta bort människors behov av sex och I vissa fall skaffa sex genom köp, tycker jag tyder på en dålig förståelse för människan sätt att vara.


    Enda sättet att minska människohandel är att internationellt göra det svårt för den organiserade brottsligheten. 


    Och dina inlägg ser alla likadana ut, väldigt lika (jaha):s inlägg. Varför försöker inte du ta in någon annans åsikt? 
Svar på tråden Lag mot köpa sex är ett övertramp från staten?