• Anonym (Tänk till)

    Sluta dömma

    Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

  • Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (Perka)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 17:50:36 följande:
    Att kritisera svek och lögner är oförlåtligt, förbjudet och något man inte behöver ha någon som helst förståelse för. Men att svika och ljuga är däremot fullt acceptabelt och något man måste ha acceptans och förståelse för.

    Andra människor måste ha massor med empati och förståelse för otrogna människor men otrogna människor behöver inte ha empati och förståelse för andra.
    Hyckleri eller lurar de sig själva?
  • Anonym (omöjligt ämne här)

    hoppar rakt in i tråden

    Det finns ett sånt överskott av bittra, skadade offer här att ett nyanserat samtal runt otrohet är en omöjlighet. Man kan tycka vad man vill om det men detta är faktum.


    Så fort frågan kommer upp finns ett antal (många) som tar det personligt, som ser det som ännu en personlig kränkning. Topplocket går oftast redan i första meningen och det är omöjligt att se, förstå och acceptera att livet, relationer kan se olika ut för olika individer.


    Allt handlar om MIG och JAG måste nu få upprättelse.


    Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (jaha)
    Anonym (omöjligt ämne här) skrev 2023-04-19 10:37:36 följande:

    hoppar rakt in i tråden

    Det finns ett sånt överskott av bittra, skadade offer här att ett nyanserat samtal runt otrohet är en omöjlighet. Man kan tycka vad man vill om det men detta är faktum.


    Så fort frågan kommer upp finns ett antal (många) som tar det personligt, som ser det som ännu en personlig kränkning. Topplocket går oftast redan i första meningen och det är omöjligt att se, förstå och acceptera att livet, relationer kan se olika ut för olika individer.


    Allt handlar om MIG och JAG måste nu få upprättelse.


    Det är nog inte så konstigt att det ser ut så i ett sånt här forum men också förklaringen till att det inte går att få till ett sansat samtal


    Jag antar att du pratar om de som inte tål att bli ifrågasatta?

    Hela den här tråden är ju ett lysande exempel på ett topplock som gått när trådstartaren skrev en annan tråd där hon inte fick de svar hon önskat sig och blev så oerhört förnärmad att hon skrev denna tråd, där kan man ju snacka om att ta det personligt och topplock som gått.

    Och angående "nyanserat" så får du gärna förklara det nyanserade i att kräva att kritik mot otrohet ska förbjudas?
  • Anonym (omöjligt ämne här)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-19 12:51:52 följande:
    Jag antar att du pratar om de som inte tål att bli ifrågasatta?

    Hela den här tråden är ju ett lysande exempel på ett topplock som gått när trådstartaren skrev en annan tråd där hon inte fick de svar hon önskat sig och blev så oerhört förnärmad att hon skrev denna tråd, där kan man ju snacka om att ta det personligt och topplock som gått.

    Och angående "nyanserat" så får du gärna förklara det nyanserade i att kräva att kritik mot otrohet ska förbjudas?

    Nej, jag pratar inte om någon som inte tål att bli ifrågasatt. Det är visserligen också ett problem eftersom det förstör ganska många goda samtal.


    Med nyanserat menar jag att det emellanåt (ganska ofta) startas en tråd som försöker utforska olika sidor av otrohet, orsaker och bakgrunden till att det hände etc.
    Många intressanta samtal runt svåra frågor är möjliga om man köper "spelreglerna" för just det samtalet. För att kunna delta i ett sånt samtal behöver man kunna skifta perspektiv, se det från olika håll.


    När det gäller otrohet (och en hel del andra frågor också iofs) så kommer det ganska snabbt in personer i samtalet som gör om innehållet. Man har inget som helst intresse av att förstå eller lära sig något om hur andra människor tänker och fungerar. Dvs. att ta del av ett nyanserat samtal.


    Ett normalt beteende i en sån situation är att man avviker, man lämnar och ägnar sin tid åt annat. 

    Här blir det istället ganska snabbt en rättegång, det ska dömas vem som har rätt och vem som har fel, vem som är dum och vem som är offer. Svart eller vitt.


    För mig är det en fråga om artighet och respekt för någon som bjuder in till ett samtal eller ställer en fråga - att försöka hålla mig till ämnet och frågan. Har jag inget intresse av det så kan jag låta bli att delta.


    Men, som sagt, det funkar inte så här.
    Det kommer ganska ofta in folk som helt enkelt kidnappar tråden och pratar om någon annat än TS öppna upp för. Skulle det hänt IRL hade man kanske kunnat styra rätt genom att be lite snyggt. typ. "ursäkta men det är inte riktigt det frågan handlar om här, vi kanske kan ta det sedan?"


     

  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-19 12:51:52 följande:
    Jag antar att du pratar om de som inte tål att bli ifrågasatta?

    Hela den här tråden är ju ett lysande exempel på ett topplock som gått när trådstartaren skrev en annan tråd där hon inte fick de svar hon önskat sig och blev så oerhört förnärmad att hon skrev denna tråd, där kan man ju snacka om att ta det personligt och topplock som gått.

    Och angående "nyanserat" så får du gärna förklara det nyanserade i att kräva att kritik mot otrohet ska förbjudas?
    Hoppar också in

    Har följt några trådar som denna och det verkar som att en del respekterar inte trådstartarna utan anser sig ha rätt att sabotera deras trådar. 

    Man kan fråga sig varför man gör så. Vad är syftet
  • ClumsySmurf
    Anonym (Piggsvin) skrev 2023-04-19 06:36:46 följande:
    Rätt mycket i livet är egoism, få personer lever bara för andras skull.

    Min partner har givetvis rätt att vägra vissa saker inom sex, men jag kanske inte är beredd att ge upp dem för resten av livet för det.

    Är det verkligen mer egoistiskt att träffa någon ett par gånger för att fylla det behovet än att bryta sönder hela tillvaron med barn, ekonomi, älskat boende osv. för den andre?

    Jag hade hellre gett min partner den friheten och fortsatt ihop.
    Att välja att skaffa familj med någon man inte är sexuellt kompatibel med  och sen använda det som ursäkt för att knulla andra är väldigt egiostiskt.
  • Anonym (Gråzoner)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-19 13:41:39 följande:
    Att välja att skaffa familj med någon man inte är sexuellt kompatibel med  och sen använda det som ursäkt för att knulla andra är väldigt egiostiskt.
    Eller så ändras förutsättningarna för det monogama förhållandet över tid. Är man inte lika egoistisk om man väljer att skilja sig?
  • ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-04-18 17:50:36 följande:
    Ja visst är det lustigt det där....

    Att kritisera svek och lögner är oförlåtligt, förbjudet och något man inte behöver ha någon som helst förståelse för. Men att svika och ljuga är däremot fullt acceptabelt och något man måste ha acceptans och förståelse för.

    Andra människor måste ha massor med empati och förståelse för otrogna människor men otrogna människor behöver inte ha empati och förståelse för andra.

    Egoismen går som en röd tråd genom diskussionernaFlört
    Det verkar som de otrogna inbillar sej att de är mest omtänksamma och moraliskt överlägsna.
    Verkar inte som att någon försöker argumentera för TS sak eftersom dumma argument har motsatt effekt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Gråzoner) skrev 2023-04-19 13:45:15 följande:
    Eller så ändras förutsättningarna för det monogama förhållandet över tid. Är man inte lika egoistisk om man väljer att skilja sig?
    Tycker du man kan likställa skilsmässa med otrohet?

    Hur brukar man göra när man kommit överens om något och sen ångrar sig?

    1) Man pratar med varandra och ser om man kan komma fram till en ny deal och om man inte kan komma överens så går man skilda vägar

    2) Man struntar i att prata med varandra och gör lite som man vill fast i smyg, alternativt man pratar med varandra och kommer man inte överens så gör man som man vill ändå fast i smyg.
Svar på tråden Sluta dömma