• Meli

Scrapträsket 2

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-12 15:49:15:
    I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapping, och adresser till svenska internetshopar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-13 09:36:29:
    Svenska butiker (kan lägga till fler efter behov

www.scrapbook.se
    www.scrapoteket.se
    www.scrapbutiken.se
    www.papprika.se
    www.minlillabutik.webb.se (quickqutz)
    www.collagescrapbooks.se
    www.creations.se
    www.meloon.se
    www.minneskatten.se
    www.pappochscrap.se
    www.pysselpunkten.com
    www.pyzzla.se
    shop.scrapandgiftcorner.se
    shop.scrappics.se
    www.scrapaddicted.se
    scrapbooklifestories.nu/catalog
    www.scrapfun.se
    www.scrapkammaren.se
    handin.scrappa.mine.nu/shop
    www.scrappamera.se
    www.shopscrapperiet.se
    2systrar.com
    www.vixxxansscrapbooking.se
    www.hobbyhuset.se
    www.scraproom.se
    www.scrapbookbutiken.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:43:44:
    www.pappersvinden.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:53:30:
    www.scrapgodis.se

• Svar på tråden Scrapträsket 2
  • malin ulrika

Cia och krabaten:
    visst är det kul med PS! Jättefina sidor förresten, särskilt den du lade in senast.

Ett tag ghorde jag bara digital scrapbooking, hela sidan i PS alltså, men numera är jag en hängiven "hybrid skrappare", alltså jag gör vissa element på datorn, men skriver sen ut dem och använder papper, band etc... "Best of both worlds" så att säga.

Har du "upptäckt" plugins? Oj vad kul man kan ha... Finns en hel del gratis, men jättefina (dyra) finns på www.autofx.com
    Fast det hör väl mera hemma på photoshop-diskussionerna.
    Fast mycket kul kan man göra, lägga till regnbågar, och "fairy tale dust" etc...

• MAMMSY

En liten enkät så här på måndags kvällenGlad

1. Vad skulle du aldrig klara dig utan?
    2. Vad skulle du aldrig använda dig av på en lo?
    3. Vilka affärer på nätet brukar du handla från? Motivera gärna varför!
    4. Vilka "fel" tycker du att du gjorde som nybörjare?
    5. Ditt bästa tipps för att ta sig ur en scrapblock
    6. Ditt bästa tipps för övrigt

Lite nyfiken av mig sådär bara...Oskyldig

Kram Malin den trötta mamman till den vilda bebin......
  • malin ulrika

Marajjah:
    med Photoshop (PS) kan man göra ALLT!!!
    (Man kan t.o.m. retuschera bilder, och göra om ett "frown" till ett "smile", vilket jag faktiskt använt en gång, till en bröllopsbild...) Fusk alltså, men ibland kan det vara bra...

Om du har programmet, och vill ha tips på hur man använder det, finns det trådar speciellt om det (kvadrater gör man genom att använda cropping tool. Förstoringar gör man bäst genom att förstora i steg om 110%, då blir skärpan bäst...)

• MAMMSY

Svarar väl själv då

Min retrostans mina chalks å mina alfabet
    Mesh tror jag, vet inte hur jag ska få till det...
    oj mångaPenga mun men pysselpunkten scrapaddicted å scrapbutiken har bra utbud
    Koncentrerade mig på papprena istället för att framhäva korten å att jag köpte på mig för mycket som jag inte använder..
    Rita skisser å helt plötsligt kanske man har gjort en som man kommer på attt man vill göra själv! Det å surfa runt på scrappiz å på twopeas
    Spara tidningsrubriker som du fastnar för i en bok, ifall du har idetorka nån gång till en lo så är det bara att leta igenom där!

• bitte71

MAMMSY:
    1. Chalk! Blommor!
    2. Stickers med t.ex. nallar och sockersöta figurer - det känns inte riktigt som det "passar" när jag gör en LO.
    3. Scraproom - stort utbud. Scrapbookbutiken - snabb leverans. Scrapoteket - trevlig affär. Pysselpunkten - finns i min stad så jag kan hämta varorna personligen.
    4. Använde inte chalk så LO:sarna blev stela och fula, ja jag gjorde (och gör! ) många fel. Ryser när jag ser mina första LO:s - *vill göra om*
    5. Har inte haft ngn scrapblock än! *ta i trä*
    6. Att inte göra de LO:s man tycker är "viktigast" alldeles i början av sitt scrappande (eftersom man ändrar stil efterhand oftast) utan vänta med dem tills man blivit varm i kläderna.  Att inte köpa på sig för mkt grejer i början , se föregående rad...

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
  • Cia o krabaten

Skärmaskinen

Mönstersax

Har testat olika varje gång.

Konturklippte foton.

Scraplifta

Surfa inspiration från andra!
    Shoppa där du kommer åt och bygg upp ett lager så man har saker att välja mellan.

• Cia o krabaten

Hihi Bitte Vilka olika svar på sista frågan

• bitte71

Cia: *ha ha* ja, jag menade som så att man oftast köper (eller jag gjorde det) jättejättemkt papper som jag tyckte var snygga men sedan använde jag inte dem (jag köpte t.ex. en hiskelig massa rosa papper eftersom jag hade en liten tjej). jag sålde dem vidare på Tradera istället . Man märker ju ganska snart hur ens scrappande utvecklas och då känner man kanske bättre vilka papper man kommer att använda - det var så jag menade! *inte meningen att säga emot dig alls*

Det vackraste jag vet: Oscar 000121 och Linnéa 051209
Svar på tråden Scrapträsket 2