• Meli

Scrapträsket 2

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-12 15:49:15:
    I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapping, och adresser till svenska internetshopar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-13 09:36:29:
    Svenska butiker (kan lägga till fler efter behov

www.scrapbook.se
    www.scrapoteket.se
    www.scrapbutiken.se
    www.papprika.se
    www.minlillabutik.webb.se (quickqutz)
    www.collagescrapbooks.se
    www.creations.se
    www.meloon.se
    www.minneskatten.se
    www.pappochscrap.se
    www.pysselpunkten.com
    www.pyzzla.se
    shop.scrapandgiftcorner.se
    shop.scrappics.se
    www.scrapaddicted.se
    scrapbooklifestories.nu/catalog
    www.scrapfun.se
    www.scrapkammaren.se
    handin.scrappa.mine.nu/shop
    www.scrappamera.se
    www.shopscrapperiet.se
    2systrar.com
    www.vixxxansscrapbooking.se
    www.hobbyhuset.se
    www.scraproom.se
    www.scrapbookbutiken.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:43:44:
    www.pappersvinden.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:53:30:
    www.scrapgodis.se

• Svar på tråden Scrapträsket 2
  • Matriark
    1. Vad skulle du aldrig klara dig utan?
    Cardstock, skärmaskin och fotofix.
    2. Vad skulle du aldrig använda dig av på en lo?
    omöjligt att säga...
    3. Vilka affärer på nätet brukar du handla från? Motivera gärna varför!
    jag prövar alla ställen en gång, är jag nöjd återkommer jag när dom har mycket jag vill ha... (storshoppare ) Favoriter är scrapaddicted, pysselpunkten, scrapbookbutiken, meloon och minneskatten. Samtliga dessa har haft utbud jag gillar, bra service och leverans.
    4. Vilka "fel" tycker du att du gjorde som nybörjare?
    Beskar foton för kraftigt (innan 12x12-tiden), konturklippte, gjorde för stelt och tråkigt..
    5. Ditt bästa tipps för att ta sig ur en scrapblock
    shoppa
    6. Ditt bästa tipps för övrigt
    montera inte ihop en LO förrän du är helt nöjd med alla delars positioner.. (om det inte är en skissutmaning förståss )
  • Jo79
    Ny Lo i Kretaalbumet!!

Blommor.... , chalk
    Mönstersax
    Scrapoteket: Supertrevlig!! Snabb oxå. Scrapaddicted: Stort utbud och bra frakt! Scrapbookbutiken: Snabb som tusan, och faktura!! Pappersbiten: Snabb och bra priser. Har ofta lite bra erbjudanden. ScrapPics: För deras BG-utbud....
    Klippte ut korten i olika modeller, använde inte chalk, köpte massa som inte hörde ihop, massa skumma klistermärken och bokstäver....
    Scraplifta eller skissutmaningar! Surfa och kolla in andras grejer.
    6. Ditt bästa tips för övrigt
    Lifta! Det är skitkul och kan få en att pröva grejer som man inte provar annars! Köp inte för mycket i början (lättare sagt än gjort...)Och jag älskar blommor, så det tycker jag inte man kan ha för mycket på en Lo....!
    Mamma till KaramEllen
  • Marajjah

Tack för tipset Cia! Länken alltså! Nu ska här PS:as!

Mamma till Filip och BF 22/10 för Pyre2
  • PamPam 83

torr chalk, nål och tråd, älskar att sy i mina LO
    Mönstersax
    Scrapoteket: Snabb service!! Scraproom: stort utbud
    Jag kan inte komma på några "fel" som jag har gjort. Jag hade tittat på många LO:s och liftat. Eller så är jag så pass nybörjare fortfarande att jag inte hittar mina "fel" än, kanske tycker jag det är fel om ett tag, men inte just nu.
    Scraplifta eller skissutmaningar! Surfar, scraplifta
    6. Ditt bästa tips för övrigt
    Kommer inte på något bra tips. Jo skriva upp saker som kan vara till användning senare, tips på hur man kan använda något, rubriker, ordspråk, dikter, sånger ja vad som. rita upp skisser du tycker är fina för användning i framtiden, lägg till dina egna tankar, de kommer man inte ihåg sedan

• Deeva

Hej alla scrappare!

Är helt ny i tråden och ganska ny i scrappvärlden också. Så jag håller på och lär mig och tänkte suga i mig lite av allt bra som sägs här också
    Så jag langar upp med en fråga direkt - vet någon om det finns någonstans där man kan ladda ner bra scrapmallar? Alltså inte LO-mallar utan stjränor, blommor, udda hjärtformer etc.

ps. Vad menas med att lifta?

• Jo79

Lifta är när man tar delar av (eller rentav hela Lo:n) en Lo och gör sin version av den. Antingen av hela, eller så inspireras man av delar, som en snygg rubrik, sättet fotona är satta på....osv. Förstår du min virriga förklaring?

Ang. ladda ner mallar från nätet så finns det en sån tråd (scrappa på datonr-tråd) där de kan sånt bättre än vi. Så fråga där!

Mamma till KaramEllen
  • Matriark

Föressten, jag kom på ett tips till
    En riktig guldruva bland mina scrapgrejer är min scrapbok... Har du ingen sån, gör en!!!
    Alltså, det är en anteckningsbok, i mitt fall en med både linjerat, rutat och blankt papper. Jag har självklart scrappat utsidan på den också..

I boken har jag:

listor, t ex "sidor att scrappa", "att köpa", "att göra vid scrapblock"egna recensioner på scrapbutikerskisser, egna och andraspapperstillverkar-recensioner (för att komma på vilka jag gilar bäst..)information jag kommer behöva till sidor som ska scrappas (ex: ellens födelsegåvor..)latinska citat och deras översättningarfavoritverser och ordspråklänkar jag inte vill bli av med om datorn krascharblandade tipsdoodling (när jag doodlat nåt jag gillar kan jag göra det på en LO senare..)fina bilder och annat inspirationsgivande

Den här boken är guld värd och ibland kan jag bli inspirerad bara av att sitta och doodla lite i den.. Det är nog mitt bästa tips.. En scrappad inspirationsbok.

• Jo79

DET är ju inte en dum idé Matriark! Jag har grejer både här och där i en salig röra... Kanske ska kolla på ICA (!) imorron om det finns nått man kan använda? Är det en inbunden eller typ kollegieblocksaktigt du har?

Mamma till KaramEllen
  • Matriark

Jo79- jag har nån kollegieblocksaktig, väldigt tjock sådan med gummiband runt.. Ursprungligen var det haricot verts på omslaget och den användes för att dokumentera min balkongsådd, men sen scrapbooking tog över mitt liv så..... Själva utseendet är nog trots allt inte det viktiga.. det viktiga är att ha nånstans att snabbt kunna klottra ner viktig information, och planera sitt scrappande Sen kan man ju scrappa själva boken hur man vill utan att bekymra sig om syrafritt

Svar på tråden Scrapträsket 2