• Mystjejen

Lantlig/Romantisk inredning!

Jag älskar inredning i romantisk och lantlig stil.
    Någon mer som gör det?
    Vill ha tips och ideer.
    Någon som har bilder?
    Jag har inte lagt ut några än men det kommer, håller på för fullt att renovera hemma...

Börjar med tre tips:
    www.lustfyllt.eu
    www.lantligdesign.se
    www.martinecolliander.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 18:46:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m10937476.html
    I den här tråden samlar vi våra favoritlänkar!!
    Har du ett tips på en länk är du välkommen att lägga in den här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 20:09:07:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m12205276.html
    Här kommer en länk till en tråd för de som har långt till många av favoritaffärerna... Om postorder...

• Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!
  • Elisia

Menade absolut inte att skrämma dig men jag känner själv att jag får lust att gå loss med bred pensel på hela mitt hem men finessen är ju trots allt att hitta sin egen personliga prägel även om man har vitt som basfärg. Jag tycker att det är väldigt snyggt med trärent av olika varianter mot vitt och i många fall så framhäver vissa bakgrundsfäger vita möbler och detaljer. I mitt nuvarande sovrum har jag tillexempel en väldigt mild och dov rosa färg på väggen och mina vita detaljer; det virkade överkastet, en vit lykta på en snirklig konsol, de vita gardinerna etc - allt gör sig väldigt bra till den milt rosa bakgrunden. Skulle även väggarna varit helt vita där så hade det blivit sjukhusvarning... Känn dig fram! Det finns bra sidor på nätet med "färgsättare" där man kan testa olika varianter i ett rum.

• Vilja78
    milface: Jag tycker du ska behålla färgen i hallen och sätta pärlspont upp till hälften som då är vitmålad. Måla byrån och defenetivt takbjälkarna! Jag tror inte att det blir nån sjukhusvarning då du behåller färgen på väggen. Jag tror att det kommer bli ursnyggt! Åh vad jag blir avis.

Vill upprepa malin79s fråga: Vad kostar pärlspont?
  • Vilja78

Juliah: Du har så rätt med inredningen. Jag tänker göra precis som du när vi flyttar.Vill att allt ska vara precis som jag vill ha det. Inga kompromisser

• millface

Tack Vilja!

Ska jag ha helt vit färg eller antikvit då?

Elisia:  Jag förstår vad du menar!

Jag har sett olika prisklasser på pärlspont -a llt från 39 :-/m2 (omålad) till 69:-/m2...

För ett tag sedan sålde de ut billig på K-Rauta tror jag..
    Sen finns det ju ruffig furupanel som säkert är billigare men den måste strykas med kvistfärg först eller har jag missuppfattat?

• juliah

Pärlspont finns i alla möjliga prisklasser, behöver med andra ord inte bli så dyrt!

Millface, bjälkarna skulle jag måla vita, vi har vita i hall samt allrum, är så nöjd!

• Vilja78
    Undrar fortfarande om slipmaskin. Minns inte vem som hade köpt en, men jag vill gärna veta vad de kostar.
  • nublu

Färgsättningshjälp till tvättstugan, please! Det skulle ju bli bastu först men så ändrade vi oss (inte ovanligt alls!) och nu snickrar maken som besatt...

Jag köpte ljusgrått klinkers och det ska vi använda men ska det vara vit eller mörkgrå fog?

Vi har bestämt oss för pärlspont med en bröstlist till och sedan målat/tapet över det. Pärlsponten i någon vit nyans men ovanför det? Utrymmet är pyttelitet, ca 2,5 m långt och ca 96 cm brett så stormönstrat är ju uteslutet. Skåpen blir IKEA:s vita Ärlig eftersom de känns mest "stryktåliga". Men vad ska jag ha för beslag till skåpen?

Som belysning i taket IKEA:s Lillholmen och på väggen några vita hyllor ev med IKEA:s svarta snirkliga konsoler.

Kan tillägga att tvättstugan ligger i anslutning till badrummet som har gul våtrumsmatta och väggarna i ljust gult med några konstiga turkosgröna romber på. Apfult! Och toaletten och handfatet går i ljust turkosgrönt *urk*

Hjälp mig tjejer!

• Det ljuva livet

Nubu: Ljusblå eller nyansen mörkare grå än kaklet?

Mamma³
  • Muppet

Milface: Eftersom de flesta här tycker som jag så fattar jag mig kort. TYcker definitivt du ska måla om hallbänken, och sedan sätta upp pärlspont till hälften, vitmålad, då med.
    Sen måste jag beundra dim fina inredning, får bara mer inspiration till mitt hus när jag ser dina bilder!

• Rut

Vilja78: Det var jag som köpte en slipmaskin.Det finns i massor med olika varianter och prisklasser. Jag köpte en Black&Decker med olika utbytbara sliphuvuden. Den var på halva priset så jag gav 424:- för just den modellen.

Den här modellen har spetsig framkant vilket gör att man kommer åt bra. Så finns det en hel hög med olika delar för olika bredd etc. Kände att till möbelslipning har jag faktiskt nytta av dessa.

Men fundera lite över vad du ska slipa och hur mycket du kommer att slipa.

Har precis kommit in från målarverkstaden. Imorgon blir 6 av de 8 stolarna + bordet klart. Även om det är kul att måla så ser jag fram emot ett slut på det.

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!