• Mystjejen

Lantlig/Romantisk inredning!

Jag älskar inredning i romantisk och lantlig stil.
    Någon mer som gör det?
    Vill ha tips och ideer.
    Någon som har bilder?
    Jag har inte lagt ut några än men det kommer, håller på för fullt att renovera hemma...

Börjar med tre tips:
    www.lustfyllt.eu
    www.lantligdesign.se
    www.martinecolliander.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-29 18:46:10:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m10937476.html
    I den här tråden samlar vi våra favoritlänkar!!
    Har du ett tips på en länk är du välkommen att lägga in den här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 20:09:07:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m12205276.html
    Här kommer en länk till en tråd för de som har långt till många av favoritaffärerna... Om postorder...

• Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!
  • hampo

Idag ska jag åka till "Lantliv" i Leksand. Älskar den affären. "Gruvgatan 13" i Falun är också en underbar affär. Ska bli kul o se vad man hittar. Kramar till er alla.

• nublu

Kath: Boråstapeters kollektion Anno 1905 kanske?

Samla: Mios Coffee, en 3-sits, en 2-sits och en bautastor fåtölj. Fatta vad mycket tyg det kommer att gå åt! Och sy eländet sen, jag är skitkass på att sy! Men som de ser ut nu så får jag ju skäms för dem! :( Tänker köpa vit lakanväv och sy några överdimensionerade "kostymer" att drapera dem med. Spiller ungarna något i dem så är det bara på med Vanish eller Klorin och så köra i 60 grader!

Det lär säkert bli jättefint men jag drar mig verkligen för det. Såg häromdagen i lokalblaskan Corren att Ohlssons tyger hade rea och lakansväven kostade visst bara 17 kr/m så det är väl bara att ta tjuren vid hornen och köra!

• millface

Juliah:

Har inte hittat schabloner som passar någonstans men ser ni det så bara hojta till!

• Mystjejen

Juliah: Vilken bra sida med väggord...

Jag har en idé som jag ska börja med...Jag har köpt en sån vit tavla man målar på (står still vad det heter...) Ska måla den i samma färg som hallen och sedan stämpla el skriva för hand ett ordspråk el dyl. Tror det kan bli snyggt.
    Måste berätta om höjden av rädsla för vältande möbel...
    Vi har tagit bort en garderob i sovrummet. En vanlig klassisk 60 garderob.
    De som bodde innan hade satt fast den på TRE sällen i väggen, plus att de satt fast sockeln i en bräda och spikat ner i golvet... Allvarligt talat!!!!
    Jag vill ha:
    Ny klädsel till våra mörka tomelillasoffor.
    Skåp/vitrin till hall och storarum från möbelgrossen.
    Lampor till tak, har bott här i ett år och har fortfarande inte taklampor överallt...tragiskt...
    Snygga tavlor, helst "riktig konst".
    Nya golv lite här och var.
    Hyllor uppsatta.
    Nya resårbottnar, har ställt ut våra sängar i stugan så nu sover vi i dagbädden...
    Sjukt mycket pengar och en händig man....
  • millface

Ha ha pengar och en händig man var kul!

• Samla

millface: Åh vad du är smart, har inte ens tänkt på att titta på utrikessidor. Den kostnaden var det inkl tull o frakt?

juliah: svarat dig...Skrattande Åh ett skåp också, har de någon spännande historia? Ja just det www.myfirstroom.se var det. Maffiga priser, kollade på eget väggord, 10*50 cm skulle bli med frakt 265 kr!!!Förvånad

Nublu: aha, Mio, Ikea hade ju varit lite lättare. Men kan du inte köpa överdrag från tex www.ellos.se eller www.laredoute.se (om du inte vill sy, vilket jag förstår!!! ), deras överdrag som man knyter var fina tyckte jag. Kanske en helvild idé, men om man vill ha vitt (de var naturfärgade) kan man kanske klorinera (heter det så Skrattande) dem?

Livet är inte som en vandrig på ett öppet fält.
  • Våran lilla familjs

Jag funderar oxå på att sätta upp väggord - fick idén från huset i Lerum som vi dregglade över tidigare i tråden ...
    Frågan är bara vilken färg & storlek...
    Vad tycker Ni? Beslutsångest...

Vägg 1: Över halldörren som är 1 meter bred (väggen ca 1,2 m)
    Skall måla Alcros "Tofu" på väggen. Vilken färg på bokstäver (vit?) & vilken storlek? Blir 10x30 cm för litet?
    Svårt val!!

Vägg 2: Väggen i trappan som är 1,5 m bred & ca 3 m hög.
    Väggen är målad med Alcros "Tofu" & trappan är (snart!) vitlutad.
    Vilken storlek & färg?

• Elisia

Ang väggord så är det inte så himla svårt att göra själv! De flesta här inne verkar vara väldigt kreativa så jag föreslår att ni väljer ut ett typsnitt på datorn (och tanka hem ett roligare om dem ni har inte duger) skriver det ni vill ha på väggen och blåser upp det till lämplig storlek. Sedan är det ju bara att skriva ut på overheadpapper och skära ut och stöppla; alternativt projicera dem direkt på väggen och fylla i med blyerts och sedan måla. Så tänker jag göra.
    Helt vansinniga priser på de där väggorden...

• Våran lilla familjs

Elisia>> PRECIS vad sambon sa nyss !
    Får se om jag gör så eller beställer. Skall ju bara ha till två stycken väggar... Men håller med om att priserna är sanslösa!

• Samla

VLF: tycker du ska ta vit,  är det ovanför dörren bör ju 10*30 räcka.  Den andra är svårare tycker jag, kan du inte maila dem o höra vad de tycker på my first room? Själv ska jag ta vit till vår randiga tapet ovanför sängen i 10*50. Glad

Hittade två andra sidor: www.wisedecor.com/index.html
    www.wordsforyourwalls.com/index.html

men allt verkar vara från USA.

Livet är inte som en vandrig på ett öppet fält.
Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!