• loverose

Luleå del 3

Startar en ny omgång på denna tråd eftersom den gamla stänger i morgon...

• Svar på tråden Luleå del 3
  • Norrskensflicka

Fru Johansson: Jag har försökt att trycka fram mjölk i nappen och hon tar den då, men hon har svårt för att suga fram mjölk själv ur den och då blir hon arg.

Ellskling: Ja jag har fått sår. Känns som att någon sågar med en slö såg varje gång hon suger. Ska försöka ge ersättning kombinerat med amma och se om det kanske läker då. Blir till att experimentera.

• HelenZ

Alla ammande:

Men fy vilket jobb det låter som det här med ammande!

"Känns som att någon sågar med en slö såg varje gång hon suger" hehe det låter riktigt plågsamt, har det varit såhär illa för er alla?

Hur överlevde dom förr i tiden utan amningskydd och alla tillbehör?

Hoppas det bättrar på sig för er alla ialllafall.....

*funderar på vad som är nödvändigt att köpa med till BB-väskan*

I väntan på Albin
  • Aquagreen

NORRSKENSFLICKA -  Då tycker jag du kan pausa i ammningen o ge ersättning de är super, inte meningen att man skall plågas o vara ledsen o frusterad.... Vi ger Neo NAN ersättningen o använder Dr Brown flaska de är den bästa, motverkar kolik o sånt obehag

• AugustiBäbis

Hej tjejer!

Usch vad det låter jobbigt med amningen som inte vill fungera. Jag vill absolut amma, men det låter inte så kul om det blir riktigt jobbigt.

Har i alla fall gått in i v. 36 nu och mår oförskämt bra. Får nästan dåligt samvete över att jag är hemma med HP. Men å andra sidan hade jag nog aldrig mått så här bra om jag hade jobbat.
    Idag har jag varit och simmat vid våran tomt och spårat med en av hundarna, men nu blir det vila resten av kvällen. Sambon har precis köpt en båt som han håller på att repa, samtidigt som tomten förbereds för plattan som förhoppningsvis snart är gjuten.
    Känner mig så instängd i lägenhet, skulle helst av allt vilja ha flyttat igår....

Men när bäbben kommer är det nog skönt att bo i lägenheten där allt är klart =)

Nu får bäbben komma om ungefär tre veckor, då har jag kanske tid ;)

• loverose

Norrskensflicka:
    Vet hur de är de där med såriga bröstvårtor..ajaj.. gör verkligen ont. Stannade 2 dagar på BB och sedan samma dag som vi åkte hem började jag få små sår. Ringde BB dagen efter och då kom de hem en barnmorska. Visade sig att jag hållit Wilma lite fel när jag ammade. Inte mycket men några cm fel åt ett håll kan tydligen göra de. Hade henne för mycket mot armvecket och de gjorde att hon åt ojämt på bröstvårtan så att det blev sår. Ser tydeligen när de åtit klart om bröstvårtan "drar" lite mer åt ett av hållen. Hur som helst gjorde som hon sa och märkte väl ingen större skillnad direkt för hade ju rätt så mycket sår då, ville bara grina varje gång hon skulle äta och man hade ju alltid ett bröst som var lite bättre och man väntade in i de sista med att mata från de värsta. Stod ut med det onda och 10 dagar-2 veckor tror jag de tog innan de var helt återställda. Har inte haft sår sen dess. Ammade Wilma tills hon var 14 månader och ångrar verkligen inget. Är mysigt att amma när man väl kommit förbi den första tiden och såren har läkt.

Köpte förresten en salva i sommar för att bedöva insektsbett som Wilma fått. Står att man kan använda den för att lindra smärtan på såriga bröstvårtor i samband med amning. Står så här på förpackningen . Salvan smörjes på 5-10 minuter innan amning och torkas eller sköljes sedan bort med vatten före själva amningen. Salvan ska då ha bedövat området. Salvan heter Xylocain 5%. Kan säkert var värt att pröva.

Hoppas de blir bättre snart..

Kram

• Lyckan1

Hej! Jag skulle bara vilja tipsa er om Amningshjälpen! Det är privat personer som är väldigt duktiga och engagerade i detta. Dom kan nog hjälpa om man har problem. Jag har en kompis som bor i Piteå som är med i detta. Till henne kan man ringa dygnet runt, iofs till alla som är med i amningshjälpen.
    Det skadar ju aldrig att prova!

• Marlene

hjälpmammorna från amningshjälpen brukar föredra att man ringer mellan 8-22 eftersom dom är privat personer. Tänk själv om nån ringer mitt i natten, det är ju inte så kul. Annars går det bra att skicka ett privat meddelande till mig, jag är hjälpmamma och svarar så ofta jag hinner på frågor

• minnapinna

Helenz,
    Om alla har sådär ont? Jag har inga problem med amningen, däremot är det ju INTE skönt i bröstet när gumman tar tag. Sen efter ett tag så släpper det å gör inte ont längre. Men just när hon tar tag så gör det svinont, men släpper ganska snabbt.

• HelenZ

minnapinna: skönt att höra (och bra för dig ) vill så gärna amma men börjar bli lite rädd för att man ska plågas ihjäl av det!

I väntan på Albin
Svar på tråden Luleå del 3