Luleå del 3
Startar en ny omgång på denna tråd eftersom den gamla stänger i morgon...
Startar en ny omgång på denna tråd eftersom den gamla stänger i morgon...
FRU JOHANSSON - Jag tror inte gravid försäkringen alls täcker om man spricker däremot täcker dem van prydande ärr så som kjejsar snitt eller om bebisen får ärr.
HELENZ - Som MINNA sa de känns inte allt annat gör så ont så man vet inte om de är när barnet är på väg ut eller om man spricker just då tänker man nog inte ens på de
Jag var LIVRÄDD att spricka hade hört så mycket om de, men när jag sprack visste jag de inte ens, hade iofs inget val eftersom dom SLET ut Neo med tång, sprack invändigt så blev sydd kanske 7-8 stygn....
Helenz,
jag har ingen rolig historia att berätta. Men när jag höll på att krysta så var jag så spänd i hela kroppen och Per sa det till mig (vi hade ju lärt oss på profylaxen att vara avslappnad i hela kroppen. så när jag spände mig skulle per säga åt mig och jag skulle slappna av). men det gick ju inte alls - när han sa åt mig mitt under krystningen så bara blängde jag på honom o sen sa han inget mer om avslappning :)
Epidural tog jag aldrig, dock säger alla att den är kanon. Jag använde mig av lustgas o tyckte den var super! Tror att jag klarade mig av endast lustgasen för att jag hade andningen att fokusera på. Men om du har så ont så du känner att du håller på att dö så rekommenderar de flesta EDA.
HelenZ: nää, du känner inte att du spricker, du kan därimot känna att dem syr, men då tar du bara lustgasen:)) (gjorde jag och började "flyga") haha
Jag badade först, sen lustgas och sen epiduralen. det var guld:)
ett tips är att din mann tar av sig ringen.. du får sånna krafter och är det så att du får ett gräpp just där han har ringen.. ja, då kanske ni skriker båda två:)
min sambo var tyst hela tiden stod brevid mig och gjorde det jag sa åt honom, ge mig dricka t.ex
jag svor och skrek och hyperventilerade, drog i sambons kläder, men jag svor mest ut i luften inte åt ngn speciell
jag badade och sen lustgas, där jag fick panik..... när de skulle ge mig epidural var jag för mkt öppen och inte kände jag att jag sprack jag hade så j--la ont i ryggen så jag kunde avlida och så kändes det bäst att föda i framstupa sidoläge
men sen var det ju underbart när det var över och jag hade ju en lätt förlossning jämfört vad man kan ha så jag ska inte klaga......
jag kände inte när de sydde efteråt.
HELEN Z - Jag hade ju en gansak komplicerad förlossning så mig var de enda som hjälpte liiite EDA'n allt annat var kasst, hade de varit en normal förlossning hade säkert lustgasen hjälpt jag använde den rätt mycket ändå fast den inte hjälpte
Jag hade önskat i mitt förlossniings brev att föda stående på knä o luta mot huvudändan men fick inte alls någon kraft att krysta, liggandes på sida gick inte heller så eftersom de tog han med tång hade jag inget annat val än att ligga i gyn ställning, vilket lär vara den sämsta ställningen eftersom de lixom blir en "uppförsbacke" för bebisen ![]()
Jag hade en mycket snabb förlossning. När jag kom in på var jag öppen 8 cm! Fräste efter EDA men det fanns ingen tid till det. Fick klara mig på lustgas - och det gick ju faktiskt. Mindre än 2 h senare var hon född. Sprack nästan inget. Fick sy tre små stygn.
Oj, nu var det mycket sprickor, smärtstillande och panik... och jag som börjar känna mig lagom osäker. *loggar ut och övar ytandning, avslappning och pressar in målbilder*
Två förlossningar har jag gått igenom:
1. Lustgas och kvaddlar. Lustgasen var underbar, kvaddlarna gjorde mer ont än de hjälpte.
2. TENS, varmt bad, lustgas och epidural. Epiduralen var en gudagåva, ända tills de stängde av den. (men det var andra tider då).
Den här gången skall epiduralen inte stängas av när krystvärkarna kommer. Jag skall fan i mig vara så bedövad och drogad det bara går tills ungen är ute och allt är klart.
Jag födde första i gynställning. Inte kul.
Andra födde jag liggande på sida med ena benet i benstöd. Det var superbra.
HelenZ
jag har använt enbart lustgas båda gångerna och det funkade kanonbra!!
nog kände man värkarna och så, men det blev betydligt lättare att ta sig igenom dom.
att andas genom värkarna + ryggmassage hjälper också väldigt mycket!