• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • milla

Jag är inflyttad Dalkulla till Stockholm. Jag trivs jättebra och skulle inte vilja flytta härifrån!

Älskar pulsen (det händer alltid något kul någonstans), utbudet (det går fler filmer än en i taget på biografen tex), anonymiteten (man kan gå en hel dag utan att möta någon man känner), skärgården, innerstan, möjligheterna(fler skolor, dagis, arbetsgivare, sjukhus, mm), närheten till ALLT (inte bara affären på hörnet) osv.

Här kan man vara den man är utan att folk tittar snett på en eller har förutfattade meningar. Och så gillar jag Stockholmarna, de är roliga, ärliga och bjuder på sig själva. Och de är nyfikna på nya människor och nya saker/händelser.

När man kommer hem till Dalarna på besök så är det som vanligt de där insöade pratet om vem som har varit med vem, vad grannen hade på sig i går osv. Dessutom så känns det som om de är rädda för allt som är nytt. Nej, saker ska vara som de alltid har varit. Och så måste jag säga att attityden mot storstadsbor stinker. Har de mindervärdeskomplex eller?

• milla

Och när det gäller boende så betalar jag 5000 kr i månaden för en trea på 90 kvadrat i två plan, med egen uteplats, tomt och gångavstånd till badplats, affärer, jobb, dagis och skola. Bor i ett av Sthlms "bättre" områden om man nu får säga så. Denna lägenhet köpte jag för 400 000 för ca 5 år sen. När jag sitter på min uteplats har jag skogen och en sjö framför mig, det enda som hörs är fågelkvitter och barn som leker. Och så grannen som klipper gräset i bland. Stormtrivs!

• milla

Jag umgås dessutom friskt med mina grannar, vi har fester ihop och hälsar definitivt på varandra, senast i går kväll satt vi vid grillplatsen och lyssande på lite gitarrspel och åt gott.

• mamyleine

NÄ, jag har bett flera gånger om hjälp att hitta till ställen när man varit i sthlm (city) men bara man fråga har folk fnysigt och gått förbi. OCH då har jag varit i sthlm många gånger i mitt liv. Har vänner med precis lika erfarenhet. Så tyvärr så är min erfarenhet sån. Det syns mycket väl att man är turist när man är i sthlm så det är synd att folk inte vill hjälpa när man kommer dit. För jag ser deräkt här i stan om någon är turist också. ANLEDNING. Man går runt letar sig fram och funderar stannar och diskuterar med sig själv. PRECIS som jag gjort när jag varit i sthlm. Och man bett om hjälp till sist och INGEN vill hjälpa. Självklart får man då fördommar.

mamyleine.blogg.se - En del av mig.
  • mamyleine
    AW76 skrev 2006-08-13 11:07:23 följande:
    Bessie: exakt!mamyleine: jag hälsar på mina grannar o småpratar lite. Tror det är en överdriven fördom att stokholmare ALDRIG hälsar på sina grannar.Skillnaden är kanske att vi inte är bästa kompisar med grannarna, o går över o fikar hos varandra. (som ni gör på landet, eller hur ) Jag vill liksom leva mitt liv hyfsat privat. Det kanske är en typisk "08-egenskap" - vad vet jag!?
    Har aldrig fikat hos nån granne så tajta är jag inte med mina grannar, och har heller inga planer på att bli. Aldrig varit så tajt med grannar heller under hela mitt liv. Därimot att hälsa och gå förbi är inte speciellt mycket begärt.
    mamyleine.blogg.se - En del av mig.
  • AgainstMe

Jag är uppvuxen och har bott hela mitt 27-åriga liv i Sthlm (minus ett år i Värmland som 20-åring). Jag har alla vänner och all släkt här. Har arbete, relativt billigt boende, hundklubb ALLT här.

Jag gillar då ändå inte Sthlm och har heller aldrig gjort det.

Mina erfarenheter (och jag har alltså fortf bott här hela mitt liv, och rört mig MKT i Sthlm city och alla förorter) är att de flesta människor här är ohjälpsamma, otrevliga, i total avsaknad av civilkurage, snorkiga, buffliga och egoistiska.

Sthlm är inte precis den stad jag skulle vilja bli nedslagen på gatan på ljusa dagen i eftersom risken är överhängande att folk bara passerar stirrandes in i skyltfönstrena.

Jag tycker att Sthlm är en kall och otrygg stad. Baserat på egna erfarenheter och inte myter. Basta.

• Fraise

Oj oj oj! Var den här tråden proppfull med fördomar eller inte? Ts- din fråga skulle lika gärna passa in på alla storstäder runt om i världen. Varför väljer du att bo i New York eller Paris eller London med dessa hutlösa priser för lägenheter och hus??? Tja- det_kan_ ju vara så att man prioriterar att vara nära olika saker som _inte_ finns uppe i Norrland eller djupaste smålandsskogarna...

• AgainstMe

Och smaken och erfarenheterna är ju som vanligt och bekant, som baken.

• AW76

mamyleine: jag var ironisk.

Du tycker att stockholmare inte hälsar på sina grannar, och jag skrev ironiskt att på landet är ni bundis med grannarna.

Det här med att inte hälsa är väl ändå INDIVIDUELLT. I vissa portar bor det kanske bara surkart som inte hälsar. Men att det skulle vara så överallt - NEJ det stämmer inte! Åh, jag vill verkligen att ni icke-stockholmare ska förstå det!

• caropia

jag är inflyttad stockholmare och älskar att bo här!
    12000 för en 2:a har jag inte hört nån betala
    dyraste hyran för en 2:a betalar mina svärföräldar som bor på tegnergatan mitt inne i smeten 8600 tror jag dom betalar!
    bor i en fin 3:a med en uteplats och betalar 5500 det är dyrt men är det så mycket billigare än att bo i exempelvis örebro där jag kommer ifrån? tycker dom flesta stockholmare jag känner åker runt till andra städer!
    har trevliga grannar och har bra kontakt med dom man har allt nära finns alltid nåt kul man kan hitta på museum massa affärer och annat kul!!
    nej jag älskar att bo i stockholm men trivs bra när jag kommer till örebro eller sundsvall dom ställen jag åker mest till om jag ska till andra städer!

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?