• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • millan R

Jag är född och uppvuxen 10 mil norr om Sundsvall, jag har pluggat och jobbat i Östersund i 6 år och bor numera strax utanför Sthlm (men inom Sthlms kommun) sedan 6 år tillbaka.

Visst är bopriserna uppskruvade men även lönerna är högre (jag höjde min lön med 25% när jag flyttade ner och den löneutveckling jag har här finns inte där uppe). Min mans familj och nästan alla våra vänner bor här, vi har jobb som vi trivs med här och jag har väldigt svårt att se att vi nånsin skulle flytta norrut igen. I min branch så finns det nästan inga jobb norrut och jag vill även ha en möjlighet att byta jobb om jag inte trivs.

När jag åker och hälsar på mina släktingar och föräldrar är det ofta tjat om när man ska flytta "hem" igen, men jag bor redan hemma... som är Sthlm just nu.

• Morren

Haha, TS, jag kan hålla med om att bostadspriserna är skrattretande. Men, du skriver:

Hur många Stockholmare har sätt andra städer än Stockholm? *Dagens skratt*

Om du ska gå in på sådana fördommar så skulle jag gissa på att det är nog betydligt fler än de såååå världsvana Norrläningarna.

Gli Azzurri 2006 - CAMPIONI DEL MONDO! (Italien Världsmästare i Fotboll 2006)
  • miss kitty

Ts har aldrig bott i stockhom va?

älskar denna stan!!!
    men visst sjutton finns det otroligt mycket fina ställen att bosätta sig i här i vårt avlånga land och det finns ju liksom inget värde i att bo i stockholm bara för att bo i stockholm, men jag råkar va uppvuxen här i krokarna och sambon jobbar med sånt som gör det väldans svårt att bosätta sig nån annanstans på heltid om man inte vill flytta till nån ännu större storstad och vi har ingen större lust att lämna sverige just nu.
    så vi är rätt nöjda här, men rör på oss mycket både norrut och söderut periodvis och har bott på en massa andra ställen (Norrland, Dalarna bl.a).
    Stockholmare har aldrig sett nåt annat?? - ha! det är ju för sjutton folktomt här på somrarna så vad gör folk som bor här annat än att åker "hem" (dvs de flesta är ju inte här ifrån ursprungligen) eller åker ut i landet och ser sig om???

Vad gäller hyror så har vi ju hyresreglering i den här stan som i resten av landet så man betalar efter standard - inte läget. Däremot är det långa väntetider på hyresrätter centralt och det blir ju allt mer borätter i och med ombildningar och där är priserna skyhöga (men återigen, den utvecklingen ser vi i hela landet trist nog).

å arbetslöshet? mjo.. säkerligen inte så mycket lättare här än nån annanstans att få sitt drömjobb. Men att det finns större variation och fler arbetstillfällen i en storstad och att det är större ruljans än i en småstad går ju liksom inte att komma ifrån... så det är lättare att "hoppa runt" mellan jobben skulle jag tippa...
    och det finns ganska mycket utbildning man kan hoppa på medan man letar också...

När jag säger att det är lättare att färdas i den här stan än på andra ställen så menar jag förstås tunnelbanor, bussar, spårvagnar osv inne i stan för där är det rätt meckit med bil och parkering (dock en vanesak), men utanför är det som överallt annars - lite mer bilar bara kanske. Tanken är ju liksom att man inte ska behöva vara bilburen... och långt ifrån alla storstadsbor har bil - den valmöjligheten har du inte ens på många mindre orter ju (i alla fall inte där jag har bott tidigare).
    Vi bor 10-15 min (beroende på rusningstrafik eller ej) från centrum och när vi åker in till stan så tar vi tuben, men handlar mat, det gör vi antingen lokalt (finns ett par butiker att välja på inom gångavstånd) eller så åker vi till någon stormarknad i närförort där priserna är låga och utbudet gigantiskt. jag tycker det är smidigt och ger stora valmöjligheter...

Andra argument till att bo i stockholm:
    - närheten till resten av sverige/världen tack vare att Stockholm är sveriges största knytpunkt för tåg, bussar och flyg
    - Stockholms skärgård (behöver man ens förklara varför)
    - alla udda butiker
    - matutbudet
    - nöjeslivet (går inte att jämföra med övriga sverige)
    - närheten till friluftsliv och fantastiska platser kring (enligt mig) Sveriges vackraste sjö - Mälaren
    - alla mysiga fik
    - världens bästa sommarstad!!!

men visst, bilköer, snökaos, inställda tåg, rusningstrafik, stress, fantastiska bostadspriser är ju sånt man kan bli tokig på, så här finns för- och nackdelar precis som på alla andra ställen! Men trivs man så trivs man!

nä TS du verkar ju inte ha speciellt bra koll!
    otroligt trångsynt inlägg om du frågar mig - varför döma ut en plats liksom??

• tessan8micke

Ojdå, vad tråkigt att ha såna fördomar..

Bor i ett helt nybyggt område, i en 2:a i princip mitt i stan, med Mälaren utanför dörren!
    Lägenheten köpte vi för 1,5 mille, lite lyxig är den allt, och vi betalar ca 6000kr/mån (lån+hyra).

Snart flyttar vi till en stor 3:a, lite utanför stan (tar väl 10 min med bil, likaså kommunalt).
    Också den helt nybyggd, priset för den ungefär detsamma, och då har vi lagt till en massa tillval så den blir ännu "lyxigare".

Vill liksom bara tala om vad man kan få här...12.000kr för en SUNKIG 2:a..?? Näe du, det har jag aldrig hört talas om. Var har du fått det ifrån?
    Jag påstår inte att det billigt här, för det är det inte. Men ta inte i så förbaskat....

Och jo, jag vågar nog påstå att man har en närhet till affärer mm, som man faktiskt inte har i mindre städer. Utbudet ÄR större och du tar dig lätt runt, med hjälp av bussar, tunnelbana eller pendeltåg som går ofta.

Jag har varit runt en hel del i Sverige, har släkt på andra platser i landet och älskar att komma bort ibland till lugnare, mindre städer. Jag tror inte att jag är något stort undantag heller.

MEN, jag är uppvuxen här, och skulle aldrig klara av att bo i en liten stad. Jag är van vid storstaden.
    Och tack och lov att alla inte är likadana, tänk om alla ville bo i Norrland? Vissa trivs i storstaden och andra gör det inte.

• AgainstMe

Usch, jag var så generaliserande i mitt inlägg längre bak....
    (är stockholmare sedan barnsben men trivs inte alls, mkt pga det ogästvänliga klimatet som jag upplever det).

Jag måste nog rätta mig ganska mkt och säga att jag trivs inte alls i innerstaden - där tycker jag folk är hetsiga, ohjälpsamma, stressiga etc. Men oftast är det inte ursprungliga sthlmare som vistas mitt i smeten heller

I förorten trivs jag bättre och där är min erfarenhet att folk bryr sig mer om varandra..

• Pyrets mamma

Ehh det är inte så svårt att förstå varför man vill bo i stockholm....Vi har så oändligt mycket mer valmöjlighteter än vad man kan ha i mindre städer!

Å livet handlar inte bara om att bo....

LÅt folk leva var de vill...vi bråkar inte med er som bor i Norr utan är med och betalar så ni kan bo där...Tänk på den!

• Sweety82

Jag bor inte inne i själva Stockholm, men bor i Huddinge och det tar bara 20 min att åka in till Stockholm. Jag är inte född i Stockholm utan kommer från Jönköping och anledningen till att jag flyttade därifrån var p g a kärleken som bodde här uppe annars hade jag aldrig lämnat Jönköping (tror jag)... men när det gäller jobb så håller jag verkligen inte med, i Jönköping var det jättesvårt att få tag på jobb, jag hoppade runt på timvik och semestervik.. när jag flyttade hit upp fick jag jobb innan jag ens pluggat färdigt till läkarsekr och nu har jag fått ett nytt jobb som är fast och jag får vara mammaledig.. i Jkpg skulle jag säkert vara arbetslös.. alla har väl inte sån tur som jag har med att få fast jobb, men jag tycker iaf att det är lätt att få jobb här i Sthlm. Jag skulle aldrig betala för att bo inne i Stockholm, men betalar gärna 3 milj för en villa i Huddinge, för jag älskar att bo här och det är nära till själva huvudstaden. Så nu flyttar jag nog aldrig "hem" till jkpg!

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?