• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • reserverad

Bra Zaria , fortsatt att skalla ut honom. Men anmal honom ocksa.

• kozzan

sannixx: absolut ska vi alla ha olika åsikter, det är ju det som skapar en diskussion...

har man en katt som absolut inte trivs inomhus och ett grannskap som inte vill ha katten i sandlådor och på sin tomt, balkong eller vad det nu är så har man ett stort problem

• Najzgirl

Silentwings: fast råttor, möss mm är ju vilda djur....ingen som har ansvar för dom....

Jag tror att det är det som de flesta retar sig på. Att man som djurägare inte ser efter sina djur.

• SanniXx

kozzan:
    Nu får du väl iaf läsa vad jag skriver istället. Jag har aldrig påstått att du är omogen som inte vill ha andras katter på din balkong. Självklart vill du inte det. jag skrev att det var omoget att vara lika dum tillbaka istället för att prata om det som en vuxen människa!

Jag kan aldrig garantera att min katt aldrig gör sånna saker, men då skulle jag vilja veta det så jag kan göra något åt de.. ev. hålla katten inne om det blir ett stort problem..

• reserverad

Skorpionen, finns det nagon lag mot katter da?

Sen vill jag tillagga att ca 40 000 katter i Stockholm bara har inte heller nagra agare som kan se efter dom.

• kozzan

silentwings: jag skrev just det. hunden jagar inte katter så det är inte en möjlighet... jag skulle nog inte släppt han ute isånafall heller, däremot om jag bodde i hus och hade en tomt så skulle hunden va lös och då går katten in på egen risk...

• kozzan

silentwings: hemlösa katter kan man få omhändertagna av div katthem om man kontaktar dem. det gjorde vi med en kattfamilj.

• Fiaflopp
    kozzan skrev 2006-08-21 16:29:19 följande:
    sannixx: kan du garantera att din katt inte bajsar på min tomt, bajsar i sandlådan. ens kissar på min gräsmatta, visst släpp ut den...
    Nu var du lite drastisk va..kan DU garantera att din HUND inte kissar på en gräsmatta??
    NEJ det kan du inte!
  • kozzan

sannixx: så om en granne skulle störas av din katt skulle du hålla den inne? om den mår dåligt av att inte få gå ut då?

• skorpionen80

silentwings
    Ja, samma lag som tvingar en hundägare att ha uppsikt över hunden. Finns nog citerad i denna tråd.

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?