• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • SanniXx

kozzan:
    Man kan, men det är inte garanterat att dom får plats med tanke på att katthemmen oftast är fulla och vi har för lite katthem som gör de underbara jobbet..

• kozzan

fiaflopp: det kan jag. jag har min hund i koppel och behöver inte gå på gräsmattan. katten får gärna kissa på gräsmattan men inte på min tomt...

• SanniXx

Kozzan:
    Om min granne säger till mig så skulle jag göra något åt problemet ja

• kozzan

sannixx: då kan man komma i kö. mår katterna dåligt kan man ringa kommunen som kan skicka en jägare...

• Bebis Anna

katter är inte gjorda för o vara innomhus...precis som alla andra djur ska dom få vara ute. har man hund så kan man släppa ut dom så dom får springa av sig, men gå m. en innekatt m. koppel utomhus det tycker jag är fel...dom ska springa fria ute o komma in när dom behöver mat.

har man utekatt så är de ju fördelar om man bor på landet, då kissar o bajsar dom inte på andras egendom. men jag tycker inte katter bara ska vara inomhus...känns lite taskigt enligt mig.'

nu kanske massa kommer o säger typ oh men kaniner har man ju i bur o sköldpadda i akvarium är inte de taskigt. jo visst e de det..men jag skaffar inte såna djur heller.

• Fiaflopp
    kozzan skrev 2006-08-21 16:39:45 följande:
    fiaflopp: det kan jag. jag har min hund i koppel och behöver inte gå på gräsmattan. katten får gärna kissa på gräsmattan men inte på min tomt...
    *s*
  • kozzan

sannixx: det är nog inte många som har samma inställning som du, de flesta skulle nog strunta i grannen

• Comedia

När jag flyttade till min förra lägenhet så pratade jag helt sonika med vicevärden om mina katter. Han gav grönt ljus om att släppa ut dem. Det var ingen som klagade, iaf inte till mig. Kan vara för att jag satte efter dem som en tjoande tok om de ens närmade sig barnens sandlåda.

Där jag bor nu får katterna gå ut vid enstaka tillfällen, kanske två tre gånger i veckan, och det är, igen, ingen som har klagat. Och det bor mycket barnfamiljer hos oss. Är själv med ungarna i sandlådan och har aldrig hittat något tråkigt i sanden.

Jag tycker snarare att jag har mött motsatsen. Mina grannar har frågat vad det är för raser, vad de heter osv. I stort sett alla har verkat positiva till att de blir mötta av en smågosig kisse vid porten. Men folk, och katter, är ju olika!

• reserverad

Sa du tror att det ar sa latt att for det forsta ens hitta alla hemlosa katter och for det andra att fanga in dom?

Dessutom ar katthemmen precis som nagon sa OVERFULLA.

• SanniXx

kozzan:
    Komma i kö ja, men det är inte säkert katten "bor" kvar den dagen det finns plats på ett katthem.

Jag tror dom flesta djurvänner gör allt för att hemlösa katter ska få en till chans i livet om man stöter på en som man vet är hemlös..

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?