• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • Monstermamman
    kozzan:
    Okej, det var bara ett förslag på en lösning av problemet.
  • kozzan

nona75: har min innekatt kastrerad, vet däremot ingen annan som har det men det är klart at det finns. vet att inte alla parniungar var en miss men om man kollar annonser så är det mest bondkatter som är till salu för billig peng och jag tror inte många planerar en parning på sin bondkatt som de kan sälja för ca 100kr st när det kostat minst det dubbla att föda upp dem...

• Najzgirl

Håller med dig Kozzan! Varför ska man behöva betala för att slippa ha grannarnas katt hos sig? Det är helt och hållet kattägarens uppgift i så fall att betala för nätdörrar mm. Fast varför ska man vara tvungen att ha nätdörrar för att grannens katt inte ska gå in i ens hus? Vill man ha katt i huset så skaffar man sig en själv ju.

Jag vet en tjej som hade en utekatt som sprang runt hos grannarna och kissade mm. HON köpte spray och delade ut till grannarna så att dom kunde hålla hennes katt borta. Ansvarsfullt i och för sig. Men själv vill jag inte hålla på med en massa förebyggande åtgärder för att hålla katter borta. Dom har inget på min tomt att göra punkt slut.

• kozzan

najzgirl: håller helt med dig. de har inget där att göra...

• skorpionen80

Har inte orkat läsa hela tråden, så jag ber om ursäkt om någon redan skrivit samma sak.

Det är synd om katten som får gå ute. Ofta ser man dessa katter hopkurade i ett hörn när det regnar eller är kallt. Katter som går ute fritt råkar ut för slagsmål, sjukdomar, hemska människor och hårda bilar. Går man ut med katt i koppel slipper man det mesta. Dock finns ju risken för sjukdomar kvar... Men även innakatter får sjukdomar, bara inte lika lätt. Går du ut med din katt i koppel får den ju fortfarande nosa på allting och leka, bara det att du har koll på den!

Har själv en innekatt som älskar balkongen! Har tagit med honom ut någon gång, då tycker han att världen är hemsk och stor och full med hot! Här inne trivs han som en kung. Han har mig som han kan kela med, mat och vatten och bajslåda har han tillgång till 24/7. Och värme. Och jag har bättre koll på honom än om jag släppt ut honom! Jag vet om och när han kissat, bajsat, ätit, druckit. Har åkt in till vet flera gånger då han tex inte ätit eller haft problem med att gå på lådan. Detta hade jag aldrig sett om jag släppt ut honom!

Och nej, jag tycker inte synd om ägaren när deras katt blir påkörd. Släpper man ut katten så får man mer eller mindre räkna med att den inte kommer hem en dag. Det är deras eget fel.

• skorpionen80

Ok, nu har jag läst =)

ÄlskarDante
    Ta reda på vems katten är ifall den springer in. Upplys dem sedan att om det händer igen, så skickar du räkningen på din lägenhetssanering till dem ;)
    Har för mig detta varit uppe i domstol, och att kattägaren är skyldig att betala sanering om katten smitit in till någon som är så pass allergisk! Har dock ingen källa på det, ska försöka hitta!

• snillis

Jag HATAR utekatter i bostadsområden.
    Vi har kattbajs på vår tomt stup i kvarten.
    Jättekul (not) när sonen går omkring och stoppar ALLT i munnen.

Det värsta är ju att man blir sur på kattstackarn i stället för på ägaren, som ju kan vara någon i ett annat kvarter

• Najzgirl

Skorpionen80 :

Helt rätt! Har man katterna under uppsikt så vet man ju precis vad dom äter och vad som kommer ut. Finns mycket farliga saker (kanske katthatare lägger ut...?) som dom kan få i sig ute.

Våra grannar såg inte så glada ut när vi talade om att vi skulle skaffa katt. Men när dom hörde att vi skulle bygga en rastgård till dom så blev det en annan visa.
    Sen är det rätt skönt att man hela tiden vet vart katterna är. Behöver inte oroa sig för dom jämt. Får heller inget skäll från grannarna om dom hittar kattskit eller nerpissade stolsdynor mm eftersom dom vet att det inte är våra katter som gjort det. Får istället höra : -Tänk om fler kunde ha sina katter i rastgård som ni.

Så rastgård är både bra och tryggt för katterna och håller grannarna glada!

• SanniXx

Nu måste jag lägga in ett inlägg som inte alls är som alla andras :) typ..

Jag bor på nb och har katt. Min katt springer ut och in som den vll. Jag har bett styrelsen att sätta upp nät över sandlådan just för att katterna inte ska kissa i lådan för självklart är det inte trevligt. Det tycker nog inte ens en kattägare. Men dom sätter inte upp ett nät då det inte "passar" pga formen på sandlådan. Som kattägare har jag varit ute i sandlådan och tagit upp en del bajs oxå..

Jag har bett alla som ser att min katt är i närheten av sandlådan att jaga bort henne. Har aldrig varit med om att grannarna sagt att de sett min katt på deras dynor eller liknande, vilket dom säger till om.

Jag har haft innekatter innan, men har nu utekatter (eller katt). Kattena vill inte vara inne. Dom vill springa ute och jaga. Klättra i träd som är myckt högre än kattställningar man har inne.

Om en katt bajsar på din tomt, säg till ägaren snällt, bryr sig inte ägaren, låt din hund bajsa på grannens tomt. Så tycker jag.. Men säg för guds skull till ägaren först för en ev förbättring innen hunden bajsar på tomten ..

• SanniXx

Skorpionen80:
    Varför är det synd om en katt som springer ute när den VILL vara ute? Är det inte mer synd om en katt om man tvingar den att sitta innanför dörren och skrika i timmar för att den vill ut?

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?