• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • janne j

Om man talar med en kattägare så är det tydligen inte ovanligt att de bara rycker på axlarna och kommer med en massa argument som ni kattägare har skrivit hyllmeter med i den hät tråden. Då är det inte konstigt om någon till slut väljer att se till att katten försvinner spårlöst då kattägaren i många fall vägrar ta sitt ansvar och inte ersätter de skador katterna har orsakat.

• Miramis 1980

Avskyr utekatter i bostadsområden. Dom kissar & bajsar i rabatter, sandlådor och vagnar ! Idag vid dagis luktade det så j-a mkt kattpiss om en vagn som en förälder ställt utanför, stackars henne säger jag bara när hon ska hämta sitt barn o sätta det i vagnen. Därför lämnar jag aldrig vagnen utanför dagis, jag släpar hem den, aldrig att jag vill att min vagn ska stinka kattpiss, då smäller jag av !

Gravid i v. 36 med nr. 4
  • reserverad

Men oavsett Janne sa ar det KATTAGARENS idioti, INTE den stackars kattens sa varfor straffa den med hemska oden?

Och jo, det AR konstigt att manniskor kan skada oskyldiga varelser!! Varfor inte ge agaren stryk istallet for att ge sig pa katten som inte kan forsvara sig och inte forstar vad som hander och varfor? Aaa, nej just det, manniskan ar for feg att ge sig pa nagon som kan sla tillbaka och ger sig darfor pa de mindre djuren som inte kan forsvara sig. Jag blir spyfardig nar jag tanker pa hur fega manniskor ar. Ge dig pa nagon som ar din egen storlek! (menat till de som skadar katterna forstas, inte er andra)

• janne j

Om en person har försökt att snacka vett med kattägaren x antal gånger och kattägaren bara slår ifrån sig och vägrar ta sitt ansvar återstår inte så mycket att göra. Då kan man försöka med diverse medel som ändå inte fungerar särskilt bra eller att spruta vatten på katten men varför ska man ödsla sin tid på att uppfostra en katt som man inte är ägare till. Eller så kan man fånga in katten och överlämna den till polisen eller ett katthem men då lär ägaren få tillbaka katten igen och då är man tillbaka till ruta ett igen. Alternativt så kan man välja att permanent lösa problemet genom att låta katten försvinna spårlöst.

Vilka alternativ man väljer är upp till var och en men jag förstår dem som väljer det sista alternativet efter att ha försökt med de andra utan att komma någon vart.

• jannajamtland

Har själv haft katt förut, dom var innekatter, fick bara vara ute på balkongen, men under somrarna fick de åka på "kollo" till mina föräldrar som bor på landet, det fungerade väldigt bra.

Nu till TS fråga: Bor man i tätbebyggt område ska man inte ha sin katt ute utan tillsyn, jag vill inte hitta kattbajs i sandlådan, vilket har skett flera ggr, och nät fungerar inte, är en allmän sandlåda här i området, och tror att man skulle glömma att dra över ett nät så fort barnen lekt klart, och i andra sandlådor här i området är felutformade för att ha nät över, tex där klätterställningar och gungor finns.

Vill inte att katter går in i min lägenhet bara för att jag har dörren öppen, det är mitt hem, inte deras.

Att andra djur uträttar sina behov utomhus struntar jag i, har inte nes sett en igelkott i sandlådan, och om den nu bajsar på gräsmattan så gör det inget.

Jag har inte ork att jaga katterna och spåra deras ägare pga dom gjort ifrån sig i sandlådan, gått in till oss eller pinkat där det inte ska pinkas.

Ansvaret på katterna ligger hos deras ägare, inte hos mig.

Skulle inte ta emot spray osv från ngn granne för att de vill att jag ska jaga bort deras katt, vill dom ha koll och slippa gnäll får dom väl förfölja sin katt.

Sedan tycker jag att för kattens egen skull borde den få vara inne då man bor i ett tätbebyggt område, med tanke på bilar, folk som inte gillar katter och andra saker.

• Packe

Ett stort nej nej med ute katter i tätbebyggt område eller i stan.

Utekatter på landet är dock trevligt..

• kozzan

silentwings: jag menar inte att du ska ringa jägaren för nöjes skull. utan ser du att en katt mår dåligt så är det enligt min åsikt sjysstare att ringa jägaren än att låta den fortsätta lida. är man osäker kan man kanske fråga nån som vet lite om katter vad de tycker, tänker och tror om kattens tillstånd...
    jag tycker inte man ska straffa katten, man kna inte kräva att en katt ska förstå vart den får vara och inte vara, det är därför det finns en lag som säger att du ska ha ständig uppsyn över dina katter och hundar.

• mamma legolina

Jag har inte alls läst hela tråden men lämnar min åsikt ändå. Jag tycker inte alls om utekattor i bostadsområden. Vi har katt men det är innekattor, går ut på gården ibland med koppel. Bor man på landet är det en helt annan sak tycker jag, då är utekattor något man får räkna med.

Enda sättet att få en vän är att vara en
  • rosaid

Hej
    jag jobbar som fastighetsskötare i ett bostadsområde o det finnns nät som passar alla sandlåder,vi har inköpt sånna från hags.
    det är speciellt svårt med vildkatter för man får enligt lag inte bara samla in o avliva för det finns en massa punkter o följa.men vi har nu gjort det pga katterna var inavel o sjuka.man måste lappa upp bostadsområdet o sen fånga in dem spara dem i stora kattburar med mänsklig kontakt rengöring osv det ska vara i varma byggnader .sen ska dom scannas o kolla efter om nån e ägare därefter ett par v gått ska dom vet besiktas o ev omplaceras el avlivas

• Zaria

Bani, så gjorde de här för några år sen också, satte upp lappar och fångade in resten av katterna, dock är det väldigt få som märker sina katter förutom med halsband och ens det, så det strök med rätt många katter som hade ägare också...synd om katterna, men ägarna tycker jag inte det minsta synd om.

Är man rädd om sin katt släpper man inte ut den i tätbebygda områden, bara för att man själv är kattvän så kan man inte räkna med att resten av världen är det, katter har försvunnit spårlöst och misshandlats i alla tider, är man inte mer rädd om sin katt än så tycker jag inte man skall ha katt alls.

• Köttbullskola

Vem vill ha sin katt lös ute i tätbebyggt område där det kör mycket bilar?

Vi har två norska skogskatter som är inne men har tillgång till en stor altan på våren, sommaren o hösten. På vintern vill de inte gå ut. Att bygga en rastgård kan vara ett annat alternativ.
    Förstår att utekatter kan väcka irritation o tar därför mitt anvar som ägare.
    Vad jag inte kan acceptera är när någon tar ihjäl katter för att de stör, anmäl i stället.

• hallonblomma

Vi bor i tättbebyggt område, och för att inte våra katter ska springa och kissa i grannarnas trädgårdar, har vi nätat in uteplatsen på altanen. Satt lite grenar att kunna klättra och klösa på. Och satte en lucka i dörren så katterna kan gå ut och in som dom själva vill. Så om grannarna klagar numera, så är det inte våra katter iallafall
    Det tog lite tid innan katterna hade accepterat omställningen men nu går det bra.
    Och skulle dom ändå lyckas smita, så har båda halsband och är öronmärkta.

• mysan82

jag bor i tätbebyggt område.. jag tycker att katter ska få gå ute. men dock måste man vara medveten som kattägare att alla inte vill ha ens katt hos sig. nu har ju inte våra grannar några problem med våra katter ( vad jag vet iallafall). men jag tycker att man som kattägare måste visa lite respekt för grannarna.

• imp

det är ägarens fel att katten blir påkörd för att de släpper ut den i trafikerat område. tycker att ägaren ska ha koll på var de har sina katter o se till att de inte skadar eller fördärvar något.

• Vargtass

Jag föredrar katter framför råttor o möss. Tror ärligt också att en utekatt är mycket lyckligare än en innekatt. Tycker det hela beror på hur bostadsområdet ser ut som diskuteras. Jag kan inte ge en åsikt om vad jag tycker i detta ämnet som gäller överallt. Där jag bor är det ok att släppa ut kisen men det är inte ok i stan eller i radhusområdet eller nära stora trafikerde vägar.

• janne j

mitt förslag är att man skjuter dom då blir man av med problemet permanent

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?