• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • kozzan

varför ska jag säga till innan jag låter min huund bajsa på grannens tomt? då ska de säga till mig innan då och fråga om det är okej att de släpper ut sin katt som då kanske kommer bajsa på min tomt? då skulle jag svara nej, jag vill inte ha kattskit på min tomt...

• SanniXx

Najzgirl:
    En katt är väl inte till för att sättas i bur? Men självklart.. Är buren stor.. och då menar jag STOR så visst.. Och har allt vad en natur kan innehålla så självklart

• kozzan

sannixx: katter blir van vid det du som ägare vänjer den vid. min katt blir livrädd om jag släpper ner henne på gräset ute. hon trivs superbra inne med sin hundkompis och sittandes på bordet på balkongen och få frisk luft...

• SanniXx

kozzan:
    Varför du ska säga till? För att visa att du är vuxen kanske och inte vara lika dum tillbaka.. Frågar du grannen om du får gå ut med din hund? De finns hundägare oxå som inte är så duktiga på att plocka bajs. Trots att dom har hunden i koppel..

• SanniXx

kozzan:
    Självklart ska man inte tvinga ut katten om den trivs inne, det är väl perfekt om katten vill vara inne, det har jag inte förnekat. Men jag pratar om katter som verkligen inte vill vara inne..

• skorpionen80

SanniXx
    Det är synd om en katt som går ute för att den kan råka ut för vad som helst. Ungdomar som tejpar på smällare på dem, ungar som sparkar. Slagsmål med andra katter. Div gifter som läggs i mumsbitar. De kan bli överkörda av bilar. Skadade av andra djur.

Om katten redan är utekatt och inte kan vänja sig vid innekattsliv så kan man ju gå ut med den i koppel. Trevligare för katten och så slipper du be dina grannar att jaga bort katten :-0

• Najzgirl

SanniXx:

Givetvis är inte våran rastgård 1x1 meter.. Den är stooor!

Man har ju hundar i hundgård?? Det är ju också mot deras "natur" iså fall..eller??

• SanniXx

skorpionen80:
    Försök att vänja en utekatt vid att gå i koppel en timme eller tre om dagen. Det är synd om en katt som går ute? Då är det väl synd om allt som rör sig ute som kan råka ut för allt de du skrev.. inkl oss människor. Vi kan oxå bli misshandlade m.m.

• SanniXx

najzgirl:
    Tro mig.. jag har sett rastgårdar för katter som är små. Men är katten van vid det så självklart. Jag hade mina inne från början, sen fick dom nys om vad som fanns på andra sidan glasrutan. En av katterna gillade inte att vara ute så han är innekatt.

Hundar har det aldrig pratats om att ha ute eller inne.. Dom går man med i koppel.. Eller på promead med.. dom har man uppsikt över..

• skorpionen80

Ja, det kan vi. Men vi människor (åtminstone några av oss) är lite smartare och tänker längre än katter. Jag kollar om det kommer en bil innan jag går över vägen. Jag går inte ut själv på natten då jag vet att risken för överfall än högre. Jag äter inte mat jag hittar på marken, hur god den än ser ut. Jag springer inte in till andra människor. Jag kan försvara mig mot barn som vill slå mig.

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?